Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Zojuist terug uit San Diego, Californa, waar ik drie dagen aanwezig was op de Global Summit 2011 van IBM over Smarter Commerce. Smarter Commerce is vooral commercie “samen” met de consument en dat doe je als bedrijf anno 2011 door de inschakeling van de Sociale Media. Het IBM congres ging dus eigenlijk over Social Media en de wijze waarop met name de Retail daar baat bij kan hebben.
Ik zal komende dagen over mijn bevindingen op DutchCowboys nog uitvoerig schrijven.
Maar één ding vond ik op dit congres wel heel opvallend: waar was Google?
Overheersende waarneming op het congres was dat er in Amerika sprake is van een definitieve doorbraak van Social Media bij (retail) bedrijven: bij de verkoop van je producten en bij het positioneren van je bedrijf moet als vanzelfsprekend Social Media worden ingezet. En dat inzicht is dus eigenlijk snel gekomen en was voor IBM reden daar met haar producten, diensten en adviezen nu vol op in te zetten: Smarter Commerce.
Smarter duidt niet alleen op de wijze waarop intelligente systemen en software worden ingezet, maar vooral op hoe je in interactie met je klanten weet te leren van je klanten en deze dus (smart) bij je marketing en promotie in zet: “je klanten zijn de beste adverteerders…”
En dat doe je dus door het inschakelen van sociale media en dat doen de Amerikaanse bedrijven dan nu ook massaal. En wat ik zag op het congres was dat inzetten van de Sociale Media vooral en altijd gaat om het gebruiken van Facebook. Ondersteund met Yelp.com en natuurlijk Twitter. Indereen had het daarover, alle sprekers konden dat laten zien.
En bij al die sprekers en al die sessies viel mij iets heel sterk op: Google+ is niet één keer genoemd; Google als grootste speler op het gebied van Internet op de Global Summit 2011 non existing! Dat geeft te denken; iets doet Google op dit moment niet goed.
Maar ook Google als zoekmachine werd nooit genoemd. Bij de multi-channel aanpak soms in de opsomming natuurlijk wel Google-Adwords, maar op zo’n manier alsof het leek dat iedereen nu wel vindt dat die toepassing eigenlijk al behoort tot de oude-media.
Tenslotte: iedereen noemde smartphones als belangrijk platform bij je consumenten. Terecht want de aantallen verkochte mobielen die toegang hebben tot internet en dus Facebook is inmiddels zeer indrukwekkend.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over IBM
Technology10.02.2023
Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?
Technology04.05.2020
De toekomst van computers?
Technology25.10.2019
Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht
Technology23.09.2019
Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?
Technology29.10.2018
IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?
Techreus koopt ander model voor de toekomstTechnology25.10.2018
Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken
'Eau d'intelligence artificielle'Technology03.10.2018
Oordelen over vooroordelen in AI
Technology07.07.2018