Verslag van Thinkretail with Google 2011 (Deel 2)

Vorig artikel Volgend artikel
Verslag van Thinkretail with Google 2011 (Deel 2)

Afgelopen vrijdag heb ik op dit blog deel 1 van het verslag van Thinkretail with Google 2011 gepubliceerd, vandaag deel 2.

Google Display Network and Youtube

Mark Berry (Online Media Sales UKI manager) komt spreken over de het Display Netwerk en Youtube. Youtube is de 2e grootste zoekmachine na Google zelf. En Youtube Mobile is na de tweede video-zoekmachine. Hij noemt enkele succesvolle Youtube campagnes van bedrijven als Old Spice. Deze bedrijven hebben met enorm lage budgetten een succesvol aan branding gedaan. Google claimt het grootste Display netwerk te hebben, en steeds beter te zijn in de relevante sites te vinden voor banner en youtube-videos. Banners worden ook steeds interactiever waardoor een stijging van CTR’s en conversies te zien is. 

Mobile opportunities

Daarna komt in mijn ogen een van de beste presentaties van deze dag. Peter McAvoy EMEA Mobile Sales Specialist at Google laat ons vanachter zijn bureau met een camera vanuit de lucht enkele mogelijkheden van smartphones in combinatie met search. Een spraakherkenningsprogramma waarbij je na gesproken tekst direct de resultaten op de smartphone te zien krijgt. Een ander mooie feature is een tablet met een soort van 3d navigatie. Erg cool om te zien. Wanneer deze uitkomt is mij helaas niet bekend geworden.

Internationalisation

Na de koffiebreak gaan Karl Ruan & Neeraj Bansal door over internationalisation. Google Translate maakt het vrij eenvoudig om je website in vrijwel elke beschikbare taal te vertalen. Internationale verkoop gaat groeien hoewel er praktische problemen blijven. Karl en Neeraj noemen enkele handige instrumenten waarmee bedrijven kunnen uitzoeken hoe populair hun producten in andere europese landen zijn in de retail. Een daarvan, de www.consumerbarometer.eu is vorig jaar gelanceerd maar was voor mij nog nieuw. Op deze site kun je demografische gegevens en aankoopgedrag van potentiële klanten achterhalen.

Website Optimalisation

Shane Cassels (Google Conversion Team) geeft ons in passievol betoog de in zijn ogen 10 belangrijkste optimalisatie / conversieverbetering. Belangrijkste tip: verplicht een klant NOOIT om een account aan te maken. Verder legt hij uit dat helderheid en overzicht in het bestelproces belangrijk is. Kom niet achteraf nog met vervelende verassingen voor klanten zoals verzendkosten, BTW of andere verhogingen van de prijs. Transparante prijsaanduidingen dus.

Adsense: Why not Monetize it?

De laatste presentatie voor de lunch gaat over adsense. De kern van het betoog houdt in dat 95% of meer van je bezoekers je website toch verlaten, so why not Monetize it? Een voorbeeld van plaatsing is onderaan een product-overzichtspagina. Uit onderzoek is gebleken dat mensen daar het vaakst afhaken en als je dan een klik op een adsense advertentie kunt genereren levert dat dus nog wat op. Op dit moment ontvangt de publisher 40% van de opbrengst van de klik. Ik zelf ben niet een voorstander van adsense op een webwinkel. In Nederland ken ik eigenlijk ook geen voorbeelden van (grote) webwinkels die adsense gebruiken.

Google Shopping & Local Retail Tools

De presentatie van Amir Mirzaee (Manager Strategic Partnership Development Google) gaat dieper in op de onlangs uitgerolde Google Shopping module en de kansen die er vooral voor locale retailers liggen. Belangrijke ontwikkeling die Amir noemt is dat Google bezig is om straks voor ieder product een aparte pagina binnen Google shopping te maken, waar reviews, foto’s en specs op komen. Kortom: de vergelijkingsmogelijkheden worden steeds verder uitgebreid, iets wat we natuurlijk al een tijdje zien aankomen. In deel 1 van het verslag heb ik de local retail tools al besproken.

Workshops

De dag wordt afgesloten met een 3tal workshops: Optimisation for Search, Optimisation for Display Network en Optimisation for Mobile. Deze workshops hebben jammer genoeg het niveau van de beginnende gebruiker, en vallen dus wat minder in de smaak bij de aanwezigen. Ik denk dat velen in de zaal de tips en trucs die gegeven worden al wel kennen. Veel nieuws is er dus niet, waardoor de workshops een beetje een lange zit zijn.

Conclusie

Aan het einde van een lange dag vol presentaties concludeer dat Thinkretail with Google een zeer geslaagd event is geweest. De presentaties zijn over het algemeen op inspirerende wijze gegeven en hebben voor mij in ieder geval op bepaalde vlakken (Think Mobile!) zeker toegevoegde waarde gehad. Jammer was dat de 3 workshops aan het einde van de dag in mijn optiek niet goed aan sloten op het niveau van de zaal, waardoor dit gedeelte een lange zit was. Voor mij althans. Mijn advies voor de organisatie zou dan ook zijn om het event de volgende keer of in 2 dagen te doen, waardoor nog meer ruimte is om de diepte in te gaan voor met name de workshops. Daarbij zouden er meerdere workshops tegelijk gegeven kunnen worden zodat er te kiezen is.

Na afloop is de dag in de Ely Gastro pub afgesloten met een hapje en drankje. Thinkretail with Google: Ik hoop er volgend jaar weer bij te zijn.

Meer content

Cees van Schadewijk

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies