Technology10.06.2011

Google Thinkretail 2011


google-thinkretail-2011.jpg
google-thinkretail-2011.jpg

Verslag van Thinkretail with Google 2011 (Deel 1).

Woensdag 8 juni 2011 werd op het Europese hoofdkantoor van Google in Dublin voor de eerste keer het Thinkretail with Google-event georganiseerd. Op het event werd met name over advertising gesproken. Belangrijkste conclusie is dat Mobile en Mobile search booming is en dat daar de komende periode enorm veel ontwikkelingen te verwachten zijn. Voor zover nog noodzakelijk dus nogmaals de bevestiging dat Mobile search en Mobile advertising niet meer in de Online-Marketingstrategie mag ontbreken.

Presentaties

Uit diverse Europese landen waren internet-retailers bijeen gekomen om door Google te worden bijgepraat over internet-retail en de rol die Google daarbij vervult. De aanwezigen waren door Google persoonlijk uitgenodigd. Er werden maar liefst 11(!) presentaties gegeven, die gingen over Google producten op het gebied van advertising. Uitgangspunt was het wat verder uitdiepen van de beschikbare producten en de recente en geplande (door)ontwikkelingen, verbeteringen en uitbereidingen daarvan. Gezien de vele presentaties zal het ik het verslag opdelen. Vandaag het eerste gedeelte, de rest volgt dit weekend.

-1232.jpg
-1232.jpg

Opening door Gary Flynn

De dag wordt geopend door Gary Flynn (Google’s Head of Online Sales) die jammer genoeg een half uur lang loopt te strooien met feitjes en cijfertjes over hoe snel het internet, de internetpenetratie en aantallen smartphones de laatste 10 jaren gegroeid zijn. Hij legt de nadruk op het mobile search volume dat jaarlijks enorm groeit (180% YoY). Een goede tip van Gary is dat de toename van de gemiddelde klikkosten vooralsnog ver achter blijft. Hier liggen dus enorme kansen voor retailers om voor een relatief lage CPC een enorm aantal potentiële klanten te bereiken.

Google Adwords – Search Innovations

De eerste inhoudelijke presentatie komt van Hye Uon Fayolle (Sen. Key Account Manager en Google Adwords Specialist). Ze houdt een presentatie over het succes van Google Adwords dat nu ongeveer 10 jaar bestaat en voor retailers (en zeker ook voor Google zelf!) enorm succesvol is geweest. Ze bespreekt de nieuwste functionaliteiten van Adwords, die de afgelopen maand(en) zijn geïntroduceerd en in de komende periode verder worden uitgerold in de voor Search belangrijkste Europese landen. Een voorbeeld is de integratie van Adwords met het onlangs in Nederland geïntroduceerde Google shopping. Deze koppeling biedt voor adverteerders enorme kansen.

Seller Ratings

Een eerste voorbeeld wat Hyo Uon geeft zijn de Seller ratings (klant-beoordelingen van de betreffende adverteerder getoond onder de advertenties dmv sterren). Gebruikers kunnen dus voor de klik al een indruk krijgen van de populariteit van het bedrijf (naar de mening van eerdere klanten). Enorm belangrijk dus om goede reviews te krijgen, want deze zullen de Click Through Ratio positief gaan beïnvloeden. Een verlengde hiervan zijn (of komen) de zogenaamde product-ads. Dit zijn advertenties waarin producten al direct compleet met foto en prijs getoond worden.  Bij Google Shopping gebeurt dit natuurlijk ook al, maar voortaan dus ook op de homepage van Google.

Offer Ads

Een interessante nieuwe feature die gepland staat voor Q3 of Q4 van dit jaar zijn de zogenaamde Offer Ads. Dit zijn advertenties waarbij een adverteerder bij zijn normale advertentie een speciale aanbieding kan tonen die de klant dan bijvoorbeeld kan uitprinten (beetje oldschool). Een andere mogelijkheid is dat de Offer Ad een barcode toont, waarmee de (mobiele) gebruiker naar de fysieke winkel kan gaan om op die manier de aanbieding te verzilveren. De feature is mede bedoeld om cross-channel te bevorderen en dit ook direct te kunnen meten. Google volgt hiermee enigszins het model van Groupon, dat natuurlijk uitermate succesvol is met op locatie gerichte aanbiedingen. Ik ben erg benieuwd naar de exacte mogelijkheden van deze Offer Ads en de uitwerking in de praktijk.

Adwords Call Tracking Metrics

Voor webwinkeliers die werken met call-centers (telefonische ondersteuning) is het tot nu toe altijd enorm lastig geweest om hun ROI van Adwords nauwkeurig te kunnen bepalen. Van telefoongesprekken die tot conversies (offerten, bestellingen) geleid hebben, is het lastig te herleiden uit welk kanaal deze afkomstig zijn. Komen ze via Adwords, SEO of affiliates. Een apart telefoonnummer voor ieder kanaal geeft vele praktische bezwaren. Google introduceert mede daarom Adwords Call Tracking Metrics. Deze functie houdt in dat onder de Adwords advertenties een telefoonnummer getoond wordt dat afwijkend is van het gewonen telefoonnummer van het bedrijf. Op het moment dat dit telefoonnummer gebeld wordt, weet de winkelier dat deze uit Adwords afkomstig is. Bij een vertoning op een mobiel apparaat kan de persoon het nummer direct vanuit de browser bellen. T.a.v. de metingen is het systeem natuurlijk nog niet waterdicht, want na het klikken op de advertentie komt op de website het normale telefoonnummer in beeld waarna deze alsnog gebeld kan worden, maar deze aanpassing is mijns inziens wel een stap in de goede richting. Voor Mobile geldt vooral natuurlijk nog het voordeel van tijds- en databesparing door desgewenst direct te kunnen bellen. 

-1233.jpg
-1233.jpg

(Hyper)-Local Search

Store-locator Ads draaien al een poosje, dit zal de komende periode verder door(ontwikkeld) worden. Hye Uon haalt nog even Hyper-location advertising aan dat het mogelijk maakt om via GPS exact de dichtstbijzijnde winkel (of restaurant) te bepalen en direct met de bekende speldenknop op Google Maps te tonen.

De presentatie van Hye Uon viel al met al erg goed in de zaal. Ik ben erg benieuwd naar deze toekomstige features van Google Adwords.

Tot zover het eerste gedeelte van dit event. Dit weekend volgt het tweede deel.

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop