Maakt Google zich klaar voor een online reputatiedienst?

Vorig artikel Volgend artikel
Maakt Google zich klaar voor een online reputatiedienst?

Clement Brygier schreef net een interessante post op de website van Influnceon, een met Ning gebouwde gemeenschap voor specialisten op het vlak van online reputatie, social media monitoring en communitybeheer. Brygier somt er een resem argumenten op die aantonen dat Google wel eens een speler zou kunnen worden op het vlak van het monitoren van online conversaties.

Je herinnert je misschien de hetze die eind vorig jaar ontstond naar aanleiding van de praktijken van het bedrijf DecorMyEyes. In een artikel in de New York Times had de Russische eigenaar van dat bedrijf uitgelegd hoe hij door systematische provocaties heel wat klachten en negatieve online commentaren op zijn site kreeg en daardoor heel goed scoorde in de zoekresultaten van Google.

Danny Sullivan van Search Engine Land zei toen dat Google zulke praktijken kon voorkomen door ondermeer de resultaten van Google Product Search mee op te nemen in zijn algemene zoekresultaten. Op die manier zouden sites met veel negatieve commentaren en klachten niet meer kunnen profiteren van een goede positionering in de zoekmachine.

Meteen kom je dan op het domein van sentimentanalyse, iets wat je vooral ziet in social media monitoring.

Google kon (en wou) websites met veel negatieve commentaren bestraffen en op die manier deze “alles is goed om veel bezoekers te krijgen” methodes te stoppen. Maar, schrijft Brygier, als het dat deed, zouden ook sites met bijvoorbeeld controversiële of politieke content, bestraft worden. En dus besloot het bedrijf een beperkt aantal e-commerce websites met veel online kritiek te “blacklisten”.

Vorige maand kondigde Google een nieuwe functie aan: “reading level analysis” waardoor het bedrijf het “leesniveau” van een website kan bepalen. In het toenemende gebruik van tekstanalyse, dat hiermee gepaard gaat, zit ook heel wat sentimentanalyse. Bovendien beschikt het bedrijf over verschillende technieken om social media parameters op te nemen in zijn verschillende diensten.

Brygier geeft een interessant voorbeeld van hoe Google al deze technologieën zou kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de invloed en het sentiment van content te bepalen in Google Alerts.

Hij ziet het bedrijf dan ook verder evolueren richting social media monitoring, ofwel in een partnerschap met een bestaande marktspeler, ofwel alleen. Voor beide scenario’s haalt hij intelligente argumenten aan die je hier kunt lezen.

Google in reputatie- en sentiment-analyse en in social media monitoring. Het is zeker geen dom idee. Wat denk jij?

Meer content

J-P De Clerck

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies