Google introduceert two-step verification en docs editing op mobile apparaten

Vorig artikel Volgend artikel
Google introduceert two-step verification en docs editing op mobile apparaten

Op de jaarlijkse Google Admosphere (Parijs) bijeenkomst voor CIO en IT-specialisten over cloud-computing heeft Google bekend gemaakt dat nu 3 miljoen bedrijven en in totaal 30 miljoen gebruikers van scholen, bedrijven en organisaties Gmail, Google Agenda, Google Docs, en andere Google-tools benutten om in de organisatie samen te werken. Gezien de verhouding van 1 op 10 mogen we veronderstellen dat het vooral nog de kleinere bedrijven en instellingen zijn die nu - gratis of tegen een kleine vergoeding - gebruik maken van de zogenaamde Google Apps

Die conferentie zit wel midden in de belangrijkste doelgroep voor de lange termijn continuïteit van Google. Immers geen enkele directe concurrent van Google (Hotmail, Yahoo) kan dergelijke complete faciliteiten leveren aan de (systeembeheerder) van bedrijven, scholen en instellingen (Hotmail doet een poging met het gratis webapplicaties aanbieden van Word, Powerpoint en Excel).

En als bedrijven zich realiseren dat 80-90% van het normale kantoorwerk zonder problemen kan worden uitgevoerd met de standaard Google Apps-producten, en als ze dan gaan rekenen, stappen ze mogelijk snel over naar Google Apps.

Maar al die systeembeheerders zitten in die zaal in Parijs vervolgens met maar één prangende vraag: "hoe veilig zijn dan die in de cloud opgeslagen bedrijfsgegevens voor de boze buitenwereld?"

De case is duidelijk. Als systeembeheerders zich realiseren dat veel IT-zorgen rond opslag, back-up en beheer door Google worden overgenomen, en als men bedenkt dat de web-based applicaties dan overal, vanaf elke plaats in de wereld waar men op het internet zit, volledig door de gebruikers en systeembeheerders is te benaderen (ook op de iPads en Android Tablets die als zoete broodjes uit de tassen van de werknemers zullen worden gehaald) is de overstap van Microsoft naar Google rationeel mogelijk snel gemaakt. Voor Google is dit een enorme groeimarkt met het belangrijke bijkomende effect dat als werknemers op het werk gewend zijn aan de werkwijze van de Google applicaties en tools, de beslissing om dat ook thuis privé te gaan gebruiken eenvoudig gezet is. Het succes van Outlook en MS Office thuis is grotendeels op dat principe gebaseerd.

Dan moet één ding voor bedrijven wel zijn opgelost: hoe zit het met de beveiliging van de bedrijfsgegevens en dus met het gemak waarmee buitenstaanders toegang tot applicaties met de bedrijfsgegevens is te verkrijgen. Google heeft daar nu een belangrijke nieuwe stap in aangekondigd, de zogenaamde two-step-verification of authentication. Het principe is eenvoudig en veilig en bij bank-applicaties ook bekend: je logt gewoon in met je eigen user-name en password. Dan zendt Google je via sms een code naar je privé mobiele telefoon en die code moet je als tweede stap invoeren voordat je toegang krijgt tot de gegevens.

Google heeft aangekondigd dat deze nieuwe wijze van inloggen nu geleidelijk wordt ingevoerd voor alle (zakelijke) Google Apps gebruikers en vervolgens voor de particuliere gebruikers.

Of dit alle systeembeheerders zo maar overtuigt weet ik niet, want het gaat er ook om hoe beveiligd zijn de gegevens in de Google-rekencentra over de hele wereld. Het is duidelijk dat Google ver zal (moeten) gaan in het overtuigen van ICT-ers en hun auditers.

Waar Google verder nog mee te maken heeft is in de zakelijke wereld met de Blackberries van RIM. Het succes van deze mobiele apparaten bij bedrijven heeft natuurlijk te maken met het vanuit systeembeheer centraal alle gebruikers op het zakelijke netwerk te kunnen monitoren en onderhouden. Tevens kunnen gemakkelijk en veilig typische eigen applicaties voor de Blackberries benaderbaar worden gemaakt. Daarom is het in dat kader belangrijk melding te maken van de aankondiging van Google dat zij met een applicatie komen waarmee op mobiele apparaten (waaronder, jawel, ook de iPad) gemakkelijk in Google Docs nieuwe documenten kunnen worden opgezet en de inhoud daarvan kan worden bewerkt.

Kortom, het ontwikkelen van Android telefoons en Tablets, het bedienen van het iPad platform, het vernieuwen van Gmail, Agenda en Google Contacten, het innoveren van Google Docs, het positioneren van Google Apps, het versnellen van search met Google Instant, convergeren allemaal naar één punt: het overtuigen van bedrijven dat ze beter naar Google kunnen overstappen.

We gaan het allemaal volgen en meemaken.

Meer content

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies