Google Instant, wat betekent het voor uw website?

Vorig artikel Volgend artikel
Google Instant, wat betekent het voor uw website?

De lancering van Google Instant heeft het internet doen bruisen. Het brengt een grote verandering in de manier waarop Google werkt waarvan de impact pas na verloop van tijd duidelijk zal worden. Als we uitgaan van de feiten kunnen we wat conclusies beredeneren voor wat het betekent voor de vindbaarheid van websites. Hierbij een overzicht van de feiten en waar toepasbaar mijn mening erover.

De nieuwe service van Google is beschikbaar in de VS, en andere landen worden ook uitgerold. "Google Instant is starting to roll-out to users on Google domains in the US, UK, France, Germany, Italy, Spain and Russia who use the following browsers: Chrome v5/6, Firefox v3, Safari v5 for Mac and Internet Explorer v8". Even wachten dus op instant in Google.nl.

Google Instant werkt werkt voor andere domeinen dan Google.com alleen als je ben ingelogd op een Google account (zoals Gmail). Het is dus zichtbaar voor iedereen die een Gmail account heeft en dat zijn er ongeveer 170 miljoen volgens de BBC. Mensen die niet inloggen op een service van Google zien het niet. Ars Technica zegt dat er 500 miljoen hotmail users zijn (2009).  Hoeveel daarvan hebben ook een Google account? Hoeveel mensen hebben de juiste webbrowser? Hoeveel mensen doen hun searches uit een toolbar, search veld of direct in Google Chrome? Met meer onderzoek kunnen we een inschatting maken van het toekomstig bereik van Google Instant.

Je kan het uitzetten als je fan ben van de 'oude' manier van Google zoeken. Dit is wellicht een handige instelling voor mijn moeder! Voor een bepaalde groep mensen is Google Instant een fantastisch product. Ik zie online veel (extreem) positieve reacties maar ook negatieve. Je moet er dus van houden. De groep die het geen fijn product vindt reageert vaak met een argumentatie zoals 'ik weet wel hoe ik een zoekmachine moet gebruiken en ze hoeven mijn vraag niet voor te kauwen'. De 'power users' houden er dus blijkbaar niet van. Toch denk ik dat de PR waarde voor Google enorm is en dat ze hierdoor nieuwe en oude klanten kunnen binden. Dus Bing krijgt een nog zwaardere inhaal race. Persoonlijk vind ik het geweldig, met name omdat het een technologische tour de force is. Ik ben benieuwd of ik er in de toekomst ook zo over denk!

Google Instant duwt de resultaten naar beneden, wat betekent dat er meer focus komt op de bovenste resultaten en met elementen uit universal search zoals een kaart of plaatjes zullen de onbetaalde, organische resultaten nog verder omlaag gaan op de pagina. Dit betekent meer SEO concurrentie voor plek 1 tot 3!

De grootste verandering is voor Adwords en Google geeft aan dat je advertenties meer of minder vertoond zullen worden. Wat dit beïnvloed is voor mij nog niet 100% helder. Google Instant geeft tot wel 5 zoek suggesties. Deze zijn gebaseerd op zoekvolume en passen zich aan aan de actualiteit en dit creëert dus een focus op populaire zoektermen. De kans dat gebruikers hier naar gaan kijken tijdens het formuleren van een zoekopdracht (in plaats van blind door te typen) is zeer groot.

Dit betekent niet automatisch dat ze een resultaat zullen kiezen die meer relevant is maar wel een populairder zoekresultaat met meer Adwords concurrentie. Er bestaat een kans dat de gebruiker iets kiest waarvoor hij niet opzoek was maar er juist door afgeleid wordt.

Google Instant verandert niet de volgorde van de resultaten maar geeft dus meer ruimte voor advertenties om in beeld te komen in het zoekgedrag van de gebruiker. Verder, door de focus op de belangrijkste suggesties zullen mensen meer geneigd zijn om een populair resultaat te kiezen. Dit is nadelig voor mensen die Adwords inzetten op veel gezochte termen. Er komt dus meer concurrentie in Adwords met bijbehorende hogere click prijzen. Maar dit betekent niet dat er niet geadverteerd kan worden op de zoekterm delen, hier ligt dus een mogelijkheid voor veel meer advertentie ruimte in Google. Dit is een leuk terrein om te experimenteren en Adwords campagnes te optimaliseren op zichtbaarheid.

De betekenis van zoekresultaten in analytics tools zal iets veranderen. Daar wordt het onduidelijk of de gebruiker gebruik maakt van de dienst of niet. Als je site dynamisch in beeld komt met Instant telt het pas volgens Google Webmaster Central als een bezichtiging als de resultaten minimaal 3 seconden in beeld staan.  Bij het intypen van een deel van de zoekterm zal de volledige, aangevulde zoekterm in Analytics en Google Webmaster Central registreren (de 'predicted query'). Andere wijzen van tellen (enter of klik in suggesties) verandert niet.

Wat de gevolgen zijn voor de longtail is nog onduidelijk. Er zijn verschillende scenario's voor zoeken met Instant. Het scenario waar je doelgroep het meest bij past zal je marketing beleid beïnvloeden.

* Scenario 1: Je begint met typen, wordt afgeleid en stopt om naar de tussen resultaten te kijken. Als dit gebeurt moet je een hele ketting van zoektermen gaan inkopen.
* Scenario 2: Je begint met typen, hij komt met een suggestie en je denkt "ja" dat is hem en klikt in de suggestiebox - maar je wilde oorspronkelijk iets anders typen. Als dit gebeurt moet je als marketeer de meest relevante populaire suggesties identificeren en daar je advertenties plaatsen. Dit is de sleutel scenario voor Google omdat hier langere searches (denk 2-3 woorden) worden omgebogen naar de meest populaire clusters. Dit is dus waar de hogere advertentie inkomsten voor Google vandaan zullen komen. Als alternatief kan je proberen de suggesties te beïnvloeden...
* Scenario 3: Je tikt je hele zoekterm uit en je negeert wat er gebeurt, dit is business as usual.

Het scenario waar je doelgroep het meest bij past beïnvloed dus je marketing beleid.

Ik denk dat hij korter zal worden omdat mensen eerder genoegen zullen nemen met de suggesties van Google. Ik heb een collega die denkt dat dit niet het geval is omdat als je vast beraden ben om een zoekopdracht af te maken (door intentie) zal je niet worden afgeleid door alles wat er op de pagina gebeurt. Maar we zullen het zien!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies