Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Luke Stone, Director of Customer Reliability Engineering bij Google’s Cloud Platform, oftewel de man die moet zorgen dat dingen blijven draaien, heeft een blog geschreven over wat er allemaal gebeurde tijdens de lancering van Pokémon Go. Inmiddels is de populariteit al weer aan het afnemen (dat kon ook niet anders) en begint men zich oprecht te ergeren aan de Pokézombies, maar hoe hou je in vredesnaam een game in de lucht als er zo snel zo veel mensen bijkomen die de servers belasten?
Het wil wat zeggen als iemand die al jaren in deze business zit begint met “ik heb al veel gezien, maar nog nooit iets ook maar in de buurt wat er met Pokémon Go is gebeurd.“ Hij had ook een grafiek om aan te geven hoe erg de realiteit de prognoses voorbij is gestreefd:
Je weet misschien nog dat Pokémon Go in eerste instantie alleen in Australië lanceerde, maar mede doordat heel veel mensen probeerden een account in die regio aan te maken en de game toch al vroeg te downloaden overtrof het verkeer binnen het eerste kwartier al het ergste scenario dat Niantic zich kon voorstellen.
Hulp van Google
In dat opzicht heeft Niantic geluk gehad dat ze Google’s eerste CRE-klant waren. Dat wil zoveel zeggen dat Google de medeverantwoordelijkheid op zich neemt om te zorgen dat de applicaties in de cloud blijven draaien. Er was veel geklaag in eerste instantie over hoe langzaam en ‘buggy’ Pokémon Go was in de eerste fase, maar als je ziet dat er door Google vele tienduizenden servers bijgestoken zijn om de zaak draaiende te houden is het een klein wonder dat de zaak überhaupt is blijven draaien.
Online is moeilijk
Het laat maar weer zien dat in deze tijden van online-verbonden games die op allerlei cloud-diensten draaien (tussen de tien en twintig verschillende, zo zegt Google) het niet altijd even leuk is als je game een doorslaand mega-succes blijkt te zijn. De lancering is altijd het kritieke moment, waarop er gewoon te veel vraag is en nauwelijks genoeg capaciteit om daar aan te voldoen. Het gaat de laatste paar jaar steeds beter, met dank aan alle cloud-diensten die ontwikkelaars kunnen ondersteunen, maar soms gaat het gewoon mis.
In het geval van Pokémon Go was er gewoon niks aan te doen: kijk nog maar eens naar de grafiek en zeg me dan dat ze bij Niantic en Google niet hun stinkende best hebben gedaan om er nog brood van te bakken in die hectische dagen. En als je van plan bent om zelf een game te maken die zo’n mate van succes heeft: zorg maar dat je een partner van formaat achter je hebt staan, anders ziet je server farm er zo uit:
[Afbeeldingen © Google/Niantic]
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Pokémon Go
Gaming13.09.2023
Wat gaan Pokémon en het Van Gogh Museum samen doen?
Gaming19.07.2023
Waarom je Pokémon Sleep moet downloaden voor je naar bed gaat
Gaming24.05.2023
Niantic laat je Tamagotchi-tijden herleven met Peridot
Gaming30.06.2022
Niantic vindt maar geen opvolger voor het succes van Pokémon Go
Projecten stopgezet, personeel ontslagenNieuws08.03.2022
Drie jaar de cel in voor een zeldzame Pokémon kaart
Gaming31.01.2022
Waarom er zoveel wordt gesproken over Pokémon Legends: Arceus
Gaming11.01.2022
Opvallend: we raken niet uitgepraat over Pokémon Go
Startups25.05.2021