Transference: Elijah Wood's bizarre puzzelgame belooft veel

Transference: Elijah Wood's bizarre puzzelgame belooft veel

Maar of het dat ook kan waarmaken valt moeilijk te zeggen

Vorig artikel Volgend artikel

Transference is een beetje vaag. En dat is helemaal de bedoeling. Het laat zich misschien het best beschrijven als een puzzelgame met wat psychologische thriller/horror elementen, die ook speelbaar zal zijn in VR. De demo die ik gespeeld heb op Gamescom - in VR - komt niet in de uiteindelijke game te zitten, maar zou wel een goed beeld moeten geven van wat je in de uiteindelijke game gaat doen.

Je bevindt je in een verlaten huis, waar allerlei vreemde dingen gaande zijn. Verschillende objecten trillen en lichten op. Er wordt niks uitgelegd, maar als het enige wat je kunt doen lopen en dingen oppakken zijn, wijst het zich ook vanzelf. Veel dingen zijn niks, of vertellen hooguit wat achtergrond over het huis, maar verder niks bijzonders.

Totdat je besluit de lichtknop aan te raken. In plaats van dat er ergens een lamp aan of uit gaat herstart het level en sta je weer aan het begin. Alleen is het jaartal veranderd, het huis nog netjes gemeubileerd en zijn er mensen aanwezig. Raak de lichtknop nog eens aan en je bent weer terug.

Daar beginnen de puzzles: je kunt namelijk voorwerpen meenemen van de ene tijd naar de andere. De sleutel voor de kelderdeur heb je natuurlijk niet nodig als die deur al open is, maar in de andere tijdlijn is de deur gesloten, en wordt de sleutel opeens betekenisvol.

Ook zul je bijvoorbeeld zien dat een schilderij ontbreekt dat er vroeger wel hing. Vind het, hang het op, en je bent weer een stap verder in het ontrafelen wat zich daar allemaal heeft afgespeeld.

Het escaleert heel snel: kind dat schreeuwt, een man met een shotgun doolt door het huis, voorwerpen beginnen te zweven. Het is ontzettend vaag, maar grijpt je wel helemaal vast. Althans, voor dat kwartier dat de demo duurde. De echte game zou dezelfde ideeën moeten brengen, maar dan in een andere situatie en met een ander verhaal. Daar hebben ze niks van laten zien, maar het concept lijkt mij ijzersterk.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies