Star Wars Battlefront 2: jammer op alle fronten

Star Wars Battlefront 2: jammer op alle fronten

PS4 review

Vorig artikel Volgend artikel

Ik haal er weinig plezier uit om een game waar honderden mensen zich de pleuris aan hebben ontwikkeld af te kraken, maar Star Wars Battlefront 2 laat me weinig keus. Deze game, die heel gaaf had kunnen worden, laat op alle vlakken (behalve grafisch en qua muziek) zien dat je ook heel veel geld aan kunt gooien tegen een game die gewoon niet leuk is.

De eerste Battlefront (ok, puristen, de eerste 'tweede' Battlefront) was een pure multiplayer-shooter in het Star Wars universum en was daarom ook al opgezadeld met hoge verwachtingen die niet ingelost konden worden. Star Wars Battlefront 2 doet daar nog een schepje bovenop, maar daarover later meer. Laten we beginnen met het beste gedeelte van het spel: de single player campagne.

Use the words, Luke

Alleen al het feit dát er een verhaal in Battlefront 2 zat maakte het een interessante game voor me, want van de multiplayer had ik al weinig verwachtingen na het eerste deel. Het verhaal laat je spelen met Iden Versio, een elite-soldaat aan de kant van The Empire. Het verhaal pikt op precies nadat de tweede Death Star in Return of the Jedi aan flarden is geschoten en zo zien we Versio struggelen met wat het Keizerijk nou precies is.

Het is voor een Star Wars-gekkie als ik leuk om de transitie van Empire naar First Order te zien vanuit de ogen van een karakter aan die kant. In die campagne (wel echt heel kort, zelfs voor huidige begrippen waar 6 uur de norm is) zitten een aantal goede momenten en wordt er (voor Star Wars-begrippen) meer diepgang gegeven aan Versio en de karakters om haar heen.

De actie in de campagne is niet heel speciaal, want grotendeels (uitzondering is het directe begin dat je leuk met een mini-probe droid aan de slag laat gaan) ben je bezig met doen wat je in de multiplayer-modus ook doet: vliegen en al lopend schieten. Het eindgevecht maakte wel een beetje indruk, maar voornamelijk door de omgevingen en de implicaties daarvan, niet zo zeer omdat ik spannende dingen aan het doen was.

Het is jammer dat het blijkbaar als zonde werd gezien om de karaktermodellen van alle bekende Star Wars helden als broer en zus Skywalker, Solo en Calrissian niet te gebruiken, want ook die krijgen allemaal een eigen level dat vaak weinig toevoegt aan het verhaal. Ontwikkelaar DICE had ook de ietwat bizarre schifting halverwege beter kunnen uitdiepen, want die moeten we nu (net zoals de cameo's) maar gewoon accepteren.

Alles blijft op de oppervlakte, maar als fan leer je er tenminste iets van qua lore en het is natuurlijk een prima tutorial voor de multiplayer. Op zich niet erg, want de basale mechanics van het schieten, vliegen en rennen werken en ondersteund door schitterende graphics en díe muziek en geluidseffecten heb je daar een of twee prima avonden mee.

gEwckq2
Het verhaal van Battlefront 2 is canon, wat betekent dat het écht gebeurd is in de Star Wars-wereld.

Shoot the force, Luke

Even een dingetje over de algemene 'feel' van Battlefront voordat ik verder ga: ik had (net zoals Marnix dat omschreef in zijn review) problemen met hoe proppenschieterig de wapens in de vorige Star Wars Battlefront waren. Het had allemaal geen impact, waardoor de gevechten dat ook niet hadden. Ik heb dat probleem nog steeds, al moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat de schaal van de gevechten dat deels wel compenseert.

Dat is grotendeels te danken aan nieuwe 40-personen modus Galactic Assault. Denk Walker Assault uit het eerste deel, maar dan gebalanceerd. Op verschillende iconische plekken als Mos Eisley, Endor, Kamino wordt echt elk aspect die de game in zich heeft gemixt in langere potjes met verschillende doelen en steeds verschuivende slagvelden. In zo'n potje ga je van gewone soldaat, naar held, naar piloot van een ruimteschip. Het maakt de modus dynamisch en veruit de leukste die de game heeft.

De andere modi variëren van leuk tot lame. Zo is er nog Strike, die teams van acht tegen elkaar doelen laat verdedigen of aanvallen en die goed gebruik maakt van het klasse-systeem dat de game heeft. De vernieuwde Heroes VS Villains is een stuk beter dan die uit de vorige game: het is nu 4 helden tegen 4 slechteriken, zonder dat iemand kanonnenvoer hoeft te spelen. Nog steeds chaos tot en met, maar nu heeft iedereen een rol van betekenis.

Starfighter Assault, waarin iedereen in X-Wings, TIE Fighters, en de rest van de schepen rondvliegt heb ik op Gamescom al even kunnen spelen en de uiteindelijke versie is niet veel anders dan dat: uitermate indrukwekkend op visueel vlak, maar uiteindelijk ook niet zo interessant om te spelen. Het minst interessant tot nu toe is echter Blast, een 10 vs 10 Deathmatch modus. Die nodig niet uit tot enige vorm van tactiek en bestaat bijna alleen maar uit het inrennen van de killzone waar iedereen doodgaat, proberen met je proppenschieter iemand neer te krijgen en daarna zelf in de rug geschoten worden.

Al die modes hebben veel overeenkomsten, zoals de planeten waar je ze op speelt, de karakters die je altijd ziet terugkomen en de wapens die je gebruikt, maar er is niet echt iets om je in vast te bijten in de game. Er is geen ranking, dus je moet blijven spelen omdat het zo leuk is - en dat is het dus wat mij betreft na enkele potjes al niet meer. De grootste reden dat je Star Wars Battlefront 2 zou blijven spelen is - terecht - de meest controversiële van de game: het progressie-systeem.

Loot the box, Luke

Oh man. Waar te beginnen? Even het begrip lootbox, voor wie de laatste tijd geen grote games meer heeft gehad. Een lootbox is een methode van beloning in een game waarbij je niet X, Y of Z krijgt of kiest, maar in plaats daarvan een doosje krijgt met daarin een aantal willekeurige upgrades (vaak in de vorm van kaarten, zoals deze game ook doet). Heb je geluk, zijn het upgrades die je wilt, heb je pech, kun je er niks mee of heb je ze al.

Battlefront 2 heeft de kapitale fout gemaakt om niet alleen kaarten in de kistjes te stoppen die je kunnen helpen om potjes te winnen, maar om ook nog eens zo goed als het hele progressie-systeem van de game koppelen aan hoe veel kaarten je hebt. Nadat iedereen extreem boos is geworden heeft EA het kunnen kopen van de kaarten voor echt geld uitgeschakeld, om een pay-to-win scenario te kunnen vermijden, maar het maakt niet uit: de progressie in deze game is zo kapot als 'ie maar zijn kan.

Het werkt zo: je speelt, krijgt daarvoor Star Wars credits en kunt die dan weer spenderen aan pakjes met een paar random kaarten. Er zijn verschillende types pakjes: Hero, Starfighter en Trooper. Die laatste categorie heeft alles, dus die is het interessantste. Die dingen kosten 4000 credits. Als je een potje speelt krijg je gemiddeld 200 credits, afhankelijk van hoe lang je hebt gespeeld. Dure grap dus.

DICE en EA hebben net deze week nog beloofd dat het aantal credits dat je krijgt per gespeeld potje wordt verhoogd naar ongeveer 500-600, maar dan gaat het nog steeds niet heel hard. Dat is echter nog niet eens het grootste probleem.

57151_4_battlefront-2-screenshots-released_full
Dit ziet er gaaf uit hè? Ja, is ook gaaf. Om te zien.

Use the coins, Luke

Hoe random het is blijkt al snel problematisch, niet alleen omdat je zelden krijgt wat je wilt, maar omdat je - zeker in het begin - zo veel krijgt waar je niks aan hebt. Je moet naast het kopen van de lootboxes namelijk ook nog dingen als speciale schepen en helden (denk Darth Vader, de Millennium Falcon, dat soort dingen) vrijkopen met credits. Dat zit in de duizenden (10-15.000) per stuk en die moet je dus ook nog gaan verdienen. Het lullige is echter dat je wel allerlei kaarten krijgt in je random doosjes voor precies die speciale karakters, die je vervolgens niet kunt gebruiken omdat je het karakter niet hebt vrijgespeeld.

En als dat niet al irritant genoeg klinkt is er dan ook de kwestie upgraden: de vier klassen waar je mee kunt spelen hebben een aantal slots om kaarten in te steken, maar ook al heb je geluk en krijg je toevallig in het begin twee kaarten voor je Heavy of Specialist waar je graag mee speelt, dan moet je om die te kunnen gebruiken eerst nog dat karakter levelen. Dat gaat dus niet door het te gebruiken. Nee, dat levelen gebeurt door kaarten te ontvangen voor dat karakter. Als het dus niet mee zit krijg je uit de random doosjes allerlei kaarten voor dingen waar je niet graag mee speelt, met geen enkele mogelijkheid om de klasse die je wel graag gebruikt sneller te upgraden.

Als kersje op de taart kun je de kaarten dan ook nog in verschillende levels krijgen, maar om een kaart van level één naar het maximale level vijf te krijgen moet je crafting parts investeren, een andere currency die ook at random in de doosjes zit. Dat het systeem gevorderde spelers gewoon doodleuk voordeel geeft ten opzichte van iemand die net begint (de upgrades zijn geen kwestie van hoe je wilt spelen, ze maken je karakters gewoon domweg een stuk beter dan de rest) is ook al vreselijk, maar ik heb de kracht al niet meer om dat stukje design te fileren: het is gewoon flauw, ondoordacht en vooral disrespectvol naar je spelers toe.

het klinkt als een zooitje, en dat is het ook. Met je wapens is het niet veel beter: die level je in ieder geval nog door ze te gebruiken, maar dat betekent wel dat je als beginnende speler veroordeelt bent tot de slechtste van alle proppenschieters die de game in zich heeft, totdat je genoeg tegenstanders hebt omgelegd om de volgende te mogen gebruiken. Die hele bal aan frustratie kun je aan je voorbij laten gaan als je Star Wars Battlefront 2 wil spelen als een echte Stormtrooper: vrolijk rondrennend terwijl je elke 40 seconden wordt neergemaaid, genietend van de Star Wars-sfeer. Want nogmaals: die is er, en niet zuinig ook. Maar hoe een game zo mooi kan zijn en toch zo vreselijk tegelijk is wel schokkend. Ik zeg het niet graag, maar ik zou dit fijn laten liggen en een half jaar wachten tot er misschien wat orde op zaken is gesteld.

[Afbeeldingen © EA]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies