Splatoon 2: kleurrijk, entertaining en inventief - met problemen

Splatoon 2: kleurrijk, entertaining en inventief - met problemen

Switch versie overtuigt, jammer van de online

Vorig artikel Volgend artikel

Splatoon 2 is een herhalingsoefening voor Nintendo. Waar het eerste deel al heel goed was, werd het helaas uitgebracht op de Wii U, een console die bijna niemand had. Daardoor werd de extreem kindvriendelijke shooter nooit het succes dat het had moeten zijn.

Dat is onterecht, want Splatoon (dit geldt voor zowel het eerste deel als dit vervolg) heeft een leuk gegeven, een structuur die je zowel on- als offline bezighoudt en bovenal een hele interessante kijk op het idee van een multiplayer shooter. Het is even wennen voordat je de aparte besturing in de smiezen hebt (de 'officiële' manier laat je verticaal kijken door je controller of Switch te bewegen, in plaats van het rechterpookje) maar dan is het lekker schieten.

Voor wie het niet kent: in de kleurrijke wereld van Splatoon speel je als mens die ook in een inktvis kan veranderen. Dat is relevant omdat je in deze arena-shooter niet per se wint door de tegenstanders neer te schieten, maar door de arena zelf te verven met je inktpistolen. Hoewel je met een paar goed gemikte klodders de tegenstander tijdelijk uit de running haalt gaat het vooral om het inkleuren van het territorium waar je in vecht. Wie aan het einde van de ronde het grootste percentage in zijn eigen kleur heeft geverfd, wint.

Lopen om te kunnen zwemmen

Maar waarom ook alweer de inktvissen? Je kunt met een druk op de knop veranderen in inktvisvorm en daarin kun je heel snel door je eigen kleur verf zwemmen. Zo ben je als je vanaf je basis opnieuw het gevecht in moet nooit lang onderweg, zo lang je team maar een gekleurd pad heeft achtergelaten. Dat maakt het veroveren van territorium in de multiplayer-gevechten des te belangrijker.

Briljant gegeven, dat je goed wordt aangeleerd in de 25 levels die je in je eentje kunt spelen. Die zijn verdeeld over een vijftal werelden waarin je kennismaakt met de verschillende wapens zoals de terugkerende verfroller, de splattershot en charger. Elke wereld heeft een leuke eindbaas en leert je steeds beter hoe je met de omgevingen kunt en moet omgaan om daarna succes te kunnen hebben in de multiplayer.

Zalm en koptelefoons

Wel nieuw voor Splatoon-veteranen is Salmon Run, een soort Horde mode waarin je met tot vier verschillende spelers samen speelt om hordes - je raadt het nooit- zalm te verslaan en zo eitjes te verzamelen die je weer kunt verkopen voor uitrusting en wapens.

Die uitrusting speelt een belangrijke rol. In de hub van Splatoon 2 waar je kiest wat je gaat doen wemelt het van de winkels die wapens en kleding verkopen. Die kleding geeft je bepaalde eigenschappen, naast dat het er gewoon cool uitziet. Je cool-factor is sowieso belangrijk, want in sommige winkels kom je er in eerste instantie niet in omdat je niet genoeg stijl hebt.

Het geeft een extra reden om te blijven spelen, want de voorraad kleding wordt periodiek ook veranderd. In die hub valt ook weer op hoe leuk de Nederlandse vertaling van Nintendo is. Uitspraken als "neem me niet in de paling" lieten me keihard lachen en alles bij elkaar is het gewoon een charmant spel.

splatoon-hub
Hier is het allemaal te doen, als je niet aan het schieten bent.

Online pret (soms)

De basis van de online modus is Turf War, waarin je dus teritorium moet winnen door te verven. Dat is echter niet het enige dat je kunt spelen. Je kunt relaxt doen of in ranked mode, waar spelers er echt voor gaan. Daar moet je dan ook gebruik gaan maken van je super-aanvallen zoals de spetterraketten of je superlanding om te kunnen winnen. Teamplay wordt daar heel belangrijk en daar komt het zwakke punt van Splatoon 2 naar boven: de achterstand van Nintendo in online mogelijkheden.

Met elkaar kunnen praten in een team is iets dat in 2017 gewend bent van een online shooter. Welke gek dan bedacht heeft dat het een goed idee is om een app te maken voor je telefoon die je via een hele kabelwirwar aan een headset moet koppelen om zowel je teamgenoten als de game te kunnen horen weet ik ook niet. Een ding weet ik wel: het werkt niet. De app springt er steeds uit als er ook maar iets gebeurt met je telefoon (een notificatie is genoeg) dus het levert alleen maar frustratie op.

Hoe dan?

Dat is niet alles. Als je met vrienden probeert te spelen betekent het niet dat je in hetzelfde team wordt gezet als je gaat spelen, of je nu Ranked speelt of niet. Dat is - sorry - waanzin. Net zoals het nergens op slaat dat als je eenmaal aan een match begonnen bent, je niet meer terug kunt zonder terug naar het Switch-menu te gaan. Het lijkt wel alsof Nintendo niet wil dat je plezier hebt met je vrienden in een verder fantastische online shooter.

Misschien worden de omstandigheden online nog verbeterd terwijl Nintendo de online service van de Switch verder uitwerkt. Laten we het hopen, want het is wel een smet op een verder verdomd vermakelijke game. Het is vooral zo frustrerend omdat ze verder zo veel goede ideeën hebben om de online community te vermaken zoals de terugkerende Splatfests en de Miiverse-achtige mogelijkheden tot creativiteit. Als ze nou nog dat laatste stukje ook zouden doen...

[Afbeeldingen © Nintendo]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies