Gaming10.03.2017

Review: Just Dance 2017

de meest swingende launchgame van de Nintendo Switch

De switch is nu officieel een week uit in Nederland en we hebben bij GameCowboys de eerste games gelukkig al kunnen testen. Hoewel het release aanbod wellicht wat tegen viel qua nieuwe games zijn er voldoende reeds uitgegeven games omgezet naar de Switch, zo ook Just Dance 2017. Deze game zal iedereen waarschijnlijk wel kennen, maar wat maakt het nou zo anders op de Switch?

Ok, voor wie het spel toch nog niet kent nog even een snelle recap van de basics. In Just Dance 2017 draait het om het nabootsen van dansmoves op tracks van bekende artiesten zoals David Guetta, Beyonce, Queen, etc. Op het beeldscherm zie je een karakter een dansje doen en onderin je scherm zie je de moves die jij na dient te bootsen op het juiste moment. Hiermee verdien je punten waar je weer zaken mee kunt vrijspelen. In basis is dit de gameplay. Je hebt verschillende modi waarin je kunt spelen zoals de standaard Just Dance modus waar je gewoon even snel een potje kunt spelen, sorry, een potje kunt dansen. Je kunt hier alleen spelen of met maximaal 3 andere vrienden naast je als je er echt een dolle boel van wilt maken. Uiteraard probeer je dan de maximale rating voor je dansmoves te halen en die felbegeerde 5 sterren binnen te slepen.

imgage
imgage

Verder is er nog de Dance Quest waarin tegen de AI strijd in een soort danswedstrijd en je een setlist van 3 nummers afwerkt. Wil je wat kilo’tjes kwijt dan kies je voor de Sweat modus waarin je punten verzameld op basis van het geschatte aantal verbrande calorieën. Handig als je van dansen houdt en tegelijk een kleine workout wilt doen thuis. Als laatste kun je dan nog online strijden tegen andere spelers en echt kijken hoe goed jouw dansmoves nou daadwerkelijk zijn. Ben jij de John Travolta van Nederland? Bewijs het dan maar!

Een nieuw modus die we nog niet eerder zagen in voorgaande versies van de game is de Just Dance Machine. In deze bizarre modus zijn aliens gestrand op aarde en zijn ze op zoek naar een vorm van brandstof. Blijkbaar zijn dansende mensen de geschikte bron hiervoor. Je krijgt steeds korte clips van muziekvideo’s te zien en je dient zo goed als mogelijk mee te dansen terwijl de muziek dus ongeveer om de halve minuut wisselt. Je scoort hiermee punten waarmee je de aliens helpt weer te vertrekken van aarde en hun reis voort te zetten. Een grappige modus voor de afwisseling, maar schokkend…nee.

Maar dan nu het belangrijkste. Hoe werkt just dance op de Switch? Veelal werd er namelijk gebruik gemaakt van de Kinect sensor op de Xbox One of de Playstation move controllers. Gezien het ontbreken van een camera op de Switch registreert de game jouw bewegingen middels de Joycon controllers of middels je smartphone. Je kunt namelijk een app van de game downloaden en je telefoon dan als bewegingssensor gebruiken. Dit limiteert de moves wel enigszins gezien je maar 1 sensor hebt in tegenstelling tot de 2 joycon controllers. Helaas merkte ik bij de joycons toch soms ook wel lichte vertraging in registratie zoals bij de andere consoles ook altijd het geval was. Gelukkig is dit vaak niet heel storend en corrigeert de game dit redelijk in de scoring van je moves.

Je kunt de game op de tv spelen of in de mobiele Switch modus. In het laatste geval moet je echter wel een goede bril hebben of echt met je neus op het schermpje staan, want de uit te voeren dans moves zijn dan wel heel klein weergegeven. Gevalletje leuk dat het kan, maar niet werkbaar dus. Het is dus nog maar de vraag of deze game veel verkocht gaat worden of dat mensen toch gaan kiezen voor de ondertussen goedkoper geworden versie op de andere consoles. Het is een prima game verder, maar of dit nu echt hoge ogen gooit op de Switch? Ik vraag het me af.