Preview Carmageddon: Max Damage

Preview Carmageddon: Max Damage

Terug naar de tijd dat Carmageddon nog baanbrekend was

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen dinsdag, 23 maart, mocht ik voor Dutch Cowboys afreizen naar het altijd mooie Londen om daar een playtest te doen met de nieuwe Carmageddon game, genaamd Max Damage. Hoewel het maar een kleine preview was, want er was slechts een wagen en level speelbaar, wil ik dit toch alvast met jullie delen in de aanloop naar de release en komende review in juni.

Carmageddon zal zeker voor de wat oudere gamers een bekende titel zijn waar een hoop speeluren in zijn gezonken. Toen de originele game in 1997 uit kwam voor de pc deed dit nogal wat stof opwaaien. Mensen moedwillig doodrijden en hier dan ook nog eens punten voor krijgen was in die tijd nog redelijk not done. Anno 2016 kraait geen haan er meer om (op wat wereldvreemde politieke figuren na dan) en is (zinloos)geweld in zekere mate geaccepteerd in games. Heeft een game als Carmageddon: Max Damage daarom nog wel een echt bestaansrecht?

img

Die vraag kun met ja of nee beantwoorden. Toen ik de controller beet pakte en mijn eerste minuten met de game doorbracht voelde dit direct heel vertrouwd en in vele opzichten was ik terug in 1997. Alles voelde aan als vroeger. Het was heel vertrouwd, maar tegelijkertijd was er ook het gevoel van: ”we zijn ondertussen bijna 20 jaar verder en dit is nog steeds hetzelfde spel...”. Het gevoel van nostalgie wat het nog leuk maakt is er als je de originele game hebt gespeeld, maar de impact die dit toentertijd had op gamers wordt nu door de nieuwe generatie absoluut gemist denk ik, omdat deze game nu helemaal niet zo schokkend en/of vernieuwend meer is.

Er zijn sinds 1997 een aantal nieuwe Carmageddon games ontwikkeld welke wisselend werden ontvangen. De laatste was Carmageddon: Reincarnation uit mei 2015. Deze werd geplaagd door bugs, had matige graphics en kwam overal gezien slecht uit de verf. Dat Max Damage nu dus al uitkomt is relatief snel voor een vervolg. Ik heb de vraag uiteraard gesteld aan de ontwikkelaar en ze gaven aan dat Max Damage eigenlijk het spel is dat Reincarnation had moeten zijn qua kwaliteit. Als goedmakertje zullen de gamers die Reincarnation hebben gekocht voor de PC een jaar geleden de nieuwe game gratis krijgen middels Steam.
Wel is het nog onduidelijk wanneer de game voor de pc uitkomt, want in juni mogen we enkel de versie voor de PS4 en Xbox One verwelkomen.

De game speelt verder wel prima, op voor mijn gevoel wat stroeve controls na, maar het kan zich helaas niet meten met de huidige generatie games qua graphics. Natuurlijk was dit nog niet de definitieve versie van de game en kunnen er nog zaken aangepast worden, maar in die krappe drie maanden verwacht ik geen grote wijzigingen meer helaas op dit gebied. Verder zit er volgens de ontwikkelaars wel behoorlijk wat content in, te noemen meer dan dertig wagens en acht grote speelwerelden die per spelmodus gesegmenteerd worden. Ik had graag meer verteld over deze inhoud, maar zoals gezegd was de playtest echt minimaal helaas.

Wat wel al snel duidelijk werd is dat de speelwerelden volledig gebruikt kunnen worden. Ik bedoel hiermee dat je ook gebouwen op kunt rijden met powerups en echt de meest baanbrekende stunts uit kunt halen. Ook hier scoor je dan weer punten mee, maar je kunt ze ook terugkijken in de replay optie. Deze is direct toegankelijk tijdens het gamen en deze optie biedt je tal van mogelijkheden om je filmpje te bewerken en hierna jouw kunsten te delen met je vrienden.

Waar de game vroeger gamers trok door baanbrekend anders te zijn verwacht ik nu dat de grote trekkracht het humorgehalte van de game gaat zijn. Je komt de meest bizarre weggebruikers tegen zoals rollator oma’s, schapen in een stripclub of brandende nonnen. Verder zit de game bomvol grappige achievements en powerups waarmee je onschuldige weggebruikers om zeep helpt of je tegenstanders te lijf kunt gaan.

Zoals gezegd was het een kleine inzage in de game, maar toch smaakt het voor mij naar meer. in juni hoop ik meer diepgaand op de verschillen per auto's, levels en features in te kunnen gaan tijdens de review.


Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies