P.T. schept hoge verwachtingen voor Silent Hills

P.T. schept hoge verwachtingen voor Silent Hills

Silent Thrills

Vorig artikel Volgend artikel

Een volwaardige game kunnen we P.T. niet noemen. Sterker nog, het is gewoon een marketingstunt van Konami om de aankomende Silent Hills te promoten, het nieuwste deel in de Silent Hill horror-serie. Maar wát voor eentje. De Playable Teaser blijkt de engste horror game sinds jaren – en het is maar een demo.

De opzet is simpel. Je wandelt door een claustrofobische gang van een rommelig maar normaal uitziend huis. Aan het einde van de gang zit een deur, loop je daar doorheen, dan sta je weer aan het begin. Je zit dus in een eeuwigdurende loop. Aan jou de taak hieruit te komen.

De deur gaat overigens alleen open als je de puzzel van de loop oplost. Vaak moet je echter gissen naar wat nu weer bedoeling is; je weet alleen dat je verder komt door naar een bepaald voorwerp te staren. Gevolg: je speurt iedere keer de complete gang (en badkamer) af naar iets wat anders lijkt.

Als deze intense zoektocht je al nerveus maakt, de griezelige geluiden en kleine veranderingen zorgen dat je je nog ongemakkelijker voelt. Waarom gaat de radio aan? Wie maakt dat vreselijke geluid? Wat hangt daar aan het plafond? Langzamerhand wordt je bloednerveus.

En je bent niet alleen. In de badkamer krijst regelmatig een ongeboren foetus, maar die is nog het minste van je problemen. Er sluipt namelijk een moorddadige geest door de gang, die je ieder moment te grazen kan nemen. ‘Playable Teaser’ verandert al snel in ‘Playable Terror’.

pt-spooky-hallway

In de gordijnen

De intensiteit van P.T. zorgt ervoor dat je bij ieder schrikmoment ook werkelijk in de gordijnen hangt. Ook al kijk je alleen een Let’s Play video of zit je met zeven pratende vrienden de game te volgen, je dondert zowat de bank af als ineens de gruwelijke grijns van de geest op het scherm verschijnt.

P.T. blijft wel meer een ervaring dan een echte game. Je doet weinig anders dan rondlopen en op voorwerpen en muren inzoomen, in de hoop iets te activeren. De eindpuzzel is ook enorm frustrerend. Dat was ook de bedoeling, maar we hadden graag een kleine hint gezien.

We vragen ons ook af of Silent Hills net zo eng kan blijven als de 20-30 minuten demo van P.T.. De Playable Teaser roept enorme verwachtingen op die Hideo Kojima heel moeilijk waar zal kunnen maken – vooral omdat hij nog steeds bezig is met Metal Gear Solid 5.

Dat zijn echter zorgen voor 2015 (of, Kojima kennende, 2016). P.T. mogen we nu al de demo van 2014 noemen. Wie al heel lang horror-games niet meer eng vindt, moet de Playable Teaser proberen. Journalisten Ben Kuchera en Patrick Smeets durfden bijna niet meer verder. Jij wel?

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies