Nioh is harde maar rechtvaardige Samurai-actie voor gevorderden

Nioh is harde maar rechtvaardige Samurai-actie voor gevorderden

Samurai Dark Souls

Vorig artikel Volgend artikel

Het is zover: de Souls-games hebben een nieuw genre gesticht. Een genre voor 'echte' gamers, die graag niet aan het handje vastgehouden wensen te worden. Nioh is de nieuwste ster aan dat firmament. Team Ninja, de Japanse ontwikkelaar verantwoordelijk voor character-action klassieker Ninja Gaiden Black heeft een actiegame die al bijna tien (!) jaar in ontwikkeling was genomen en er een Souls-twist aan gegeven. En wát voor twist: dit is zonder twijfel de beste game die je als Souls-fan kunt spelen zonder dat er From Software in de credits staat.

Nioh heeft alle basale zaken die dat type games maken tot wat ze zijn: een diep gevechtssysteem waarbij elke slag telt, omgevingen die zichzelf soms ontrafelen als een kluwen wol, vijanden die ongeduld altijd zullen bestraffen en het verlies van je opgespaarde ervaring als je na je dood nog een keer sterft voordat je het terug hebt opgeraapt. Het heeft nog één ding dat een gedeelte van de Souls-serie heeft: Playstation-exclusiviteit.

Je speelt de rol van William Adams, de eerste Westerse samurai (dit is historisch correct) die voor de VoC naar Japan gaat, aanspoelt (ook correct) en het daarna moet opnemen tegen de vele demonen die Japan rijk is terwijl er allerlei verwikkelingen met krijgsheren gaande zijn. De helft van die laatste zin is trouwens ook historisch correct. Adams heeft in de game een probleem, want zijn Guardian Spirit is gepikt door een enge man in Londen (waar de game begint) en hij moet die terugkrijgen. Dat is in een een notendop het verhaal, maar je kunt het rustig negeren als je dat niet interessant vindt.

Feodaal Japan

Gaandeweg die reis doorkruist hij Japan en dat vertaalt zich in een aantal afzonderlijke levels die overwonnen moeten worden. Geen compleet aaneengesloten wereld dus, wat wel jammer is, maar Team Ninja wel meer vrijheid heeft gegeven om van een besneeuwde tempel naar een vervallen badhuis tegen zonsondergang en weer terug naar een regenachtig vissersdorp te gaan zonder zich in bochten te moeten wringen.

Die omgevingen zijn à la Souls in hoe je er doorheen gaat: na veel omwegen gaat er altijd ergens een deur wel open van die kant, kan er een ladder omlaag getrapt worden of is er een andere manier om snel terug te komen van waar je vandaan kwam. De stijl is echter honderd procent oud Japan en daar wordt door het spel heen ook niet van afgeweken. De vijanden zitten in hetzelfde stramien. Je komt Samurai, peasants, maar vooral heel veel demonen in Japanse stijl tegen die je proberen kapot te maken.

Nioh
De eindbazen beginnen al redelijk sterk, maar zeker naar het einde toe staat het angstzweet je in de controller.

To battle!

Uiteindelijk draait het bij een spel als dit echter voornamelijk om de gevechten en dan vooral de eindbazen en in dat opzicht stelt Nioh verre van teleur, in tegenstelling tot andere Souls-klonen. Dat komt voornamelijk omdat Nioh nog meer doet dan Dark Souls met zijn gevechtssysteem. Je hebt verschillende wapens zoals zwaarden, speren, bijlen, bogen en zelfs musketten die je kunt gebruiken, zoals je zou verwachten. Die hebben allemaal hun eigen bewegingen en aanvallen die je kunt gebruiken om combo's mee te maken.

Dat systeem wordt nog eens uitgediept doordat je drie stances hebt: laag, midden en hoog. Die hebben ook allemaal hun eigen moveset en zijn daardoor geschikt voor verschillende situaties. Het wordt nog verder gecompliceerd doordat je Ki (uithoudingsvermogen) terug kunt verdienen na elke slag of combo door zoals Gears of Wars active reload precies op het juiste moment op een knop te drukken. Dat kun je combineren met een wissel van je stance om andere voordelen zoals tijdelijk meer schade te krijgen. Je kunt blokken met je wapen, afhankelijk van je stance, je kunt ontwijken, en zo is je arsenaal compleet, als we de magische spreuken en ninja-items als shurikens gemakshalve even vergeten.

Nioh_screenshot06-min
Zelfs de 'kleine' vijanden maken je nog een kopje kleiner als je er meer dan één tegelijk probeert te pakken.

Kneiterhard

Naarmate je verder komt in Nioh lijkt de balans langzaam iets meer van Dark Souls richting Ninja Gaiden te schuiven. Weet wel: het duurt even voordat je het systeem helemaal in je hebt weten op te nemen. Het is echt serieus ingewikkeld als je alles onder de knie wilt krijgen en als je zelfs nog nooit een Souls-game hebt gespeeld is dit eerlijk gezegd niet de game om mee te beginnen. Je zult in ieder geval al snel het terugkrijgen van je Ki (dat heet Ki pulse) moeten leren beheersen, anders kom je niet ver. Want ook Nioh is, net zoals beide kanten van de inspiratie, niet bang om je keihard tegen de grond te trappen als je niet oplet. Vooral de eindbazen zijn - zoals dat hoort - een puzzel op zichzelf. Ze hebben allemaal hun patronen om misbruik van te maken maar voordat je die in de smiezen hebt lijkt het schier onmogelijk om ze ooit te verslaan. Gelukkig kun je net als de inspirator iemand die het wél al gelukt is oproepen om je te helpen. Pro tip: niet doen. De eindbazen zijn (te) gemakkelijk met zijn tweeën.

Guardian spirit

Doordat je van missie naar missie kunt gaan is je vooruitgang redelijk zelf in te vullen: de verhaalmissies brengen je verder van gebied naar gebied, maar elke keer dat je er eentje haalt komen er ook meteen submissies tevoorschijn, die je naast de broodnodige ervaringspunten om je karakters level omhoog te krijgen ook extra wapens, items of guardian spirits kunnen opleveren. Ik zei al: Adams is de zijne kwijt, maar gelukkig heeft elke tweede persoon in Japan er ook één en doorgaans mag hij die lenen, als hij de houder maar eerst verslaat in een gevecht. Die spirits hebben passieve invloed op je statistieken of geven je speciale bonussen, maar ze geven je nog iets heel belangrijks: een super-aanval. Je hebt een aantal seconden na activatie waarin je geen schade krijgt maar wel kunt uitdelen als een baas en die heb je soms hard nodig om te overleven.

30662493371_1c2b281fe9_o-1-1920x1080
De inspiratie voor veel van de eindbazen en grotere vijanden zit 'm in de klassieke Yokai-iconografie. Het werkt.

Ik weet het niet meer

De alternatieven voor het betere hak- en snijwerk zijn niet zo uitgebreid als bij de Souls-games (echte aanvallende magie ontbreekt een beetje) maar ook die skill tree is aanwezig en de moeite waard om door te spitten. Het levelsysteem met strength, dexterity en de rest van het D&D-handboek is voor veteranen van het genre ook niets nieuws, maar verder valt er veel te leren. Zoals ik al zei, Nioh is diep en ingewikkeld en het is heel makkelijk om overweldigd te raken of even niet op te letten bij een tutorial, en dan heb je serieuze stukken van je upgrade-pad zo gemist. Zelfs je wapens en uitrusting moet je de hele tijd in de gaten houden, want in plaats van statische statistieken is je equipment op zijn Diablo's aangepakt.

Je kunt dertig keer dezelfde speer vinden, maar het level (en dus schade), de speciale perks en zelfs eventuele setbonussen verschillen per keer dat het gedropt wordt. Je kunt wapens in andere wapens steken, ze verkopen voor geld of ze offeren voor ervaring: aan jou de keus. Keuzes, keuzes: Nioh is een lange game als je alles wilt zien, maar dat is ook omdat er zo veel te doen is en je zo een half uur met je spulletjes bezig bent. Er zijn nog speciale Twilight missies die je kunt doen nadat je eigenlijk al klaar bent, je kunt de spoken van andere mensen die in een level doodgegaan zijn bevechten voor extra loot, het gaat maar door en elke overwinning, elke eindbaas, elke meter die je verder komt geeft je een gevoel van euforie dat maar weinig genres je zo goed kunnen geven als dit. Nioh is, net zoals de Souls-games, fantastisch. Als je er het doorzettingsvermogen voor hebt.

[Afbeeldingen © Team Ninja]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies