Nintendo op gamescom: Mario Odyssey, Metroid en de SNES Mini

Nintendo op gamescom: Mario Odyssey, Metroid en de SNES Mini

Klaar voor het najaar

Vorig artikel Volgend artikel

Nintendo heeft al een tijdje geleden laten zien wat ze in het najaar voor ons in petto hebben op hun traditionele Post-E3 evenement, maar we gingen toch even langs om te kijken of er nog iets nieuws te zien was in Keulen. Voor gamescom had Nintendo sowieso de SNES Classic Mini om te laten zien, maar we hebben ook nog even een paar dingen gespeeld, onder andere (heel kort) het verbazend goed uitziende Skyrim op de Switch, Super Mario Odyssey (want de kans om dat nog even te spelen laat je niet liggen) en voornamelijk de nieuwe 3DS Metroid: Samus Returns.

Metroid: Samus Returns

Deze remake van oude Gameboy-game Metroid II is bijna niet meer als zodanig te herkennen. Die oude (en om heel eerlijk te zijn niet zo denderende) game is volledig omgebouwd met nieuwe mogelijkheden, een kaart, nieuwe gebieden en natuurlijk een grafische upgrade, hoewel de game nog steeds een 2D-aanzicht heeft, dus van de zijkant.

Samus Returns wordt niet intern bij Nintendo ontwikkeld, maar door Mercury Steam, die ook eerder al een soortgelijke game ontwikkelden voor Konami met Castlevania: Lords of Shadow: Mirrors of Fate. Die hebben met die titel niet laten zien dat ze helemaal klaar waren om een geweldige 2D-game te maken, maar mijn zorg daarover is door het spelen van Samus Returns helemaal weggenomen.

Het spel speelt lekker, heel vergelijkbaar met OG Super Metroid en de daarop volgende Metroid-games op de DS. Het tempo zit er goed in, de besturing voelt lekker strak en doordat de game er ook modern uitziet had dit net zo goed een nieuwe Metroid kunnen zijn. Met die zorgen weg kan ik zeggen dat als je van dit soort exploratieve games houdt je met Samus Returns je lol wel op kunt als 'ie op 15 september uitkomt voor de 3DS. Lekker!

Super Mario Odyssey

Ik hoef niet te gaan herhalen wat er gaaf is aan Mario Odyssey, dan kun je gewoon kijken wat ik er na het Post E3-event over te zeggen had, maar één ding viel wel op tijdens ons bezoekje aan Nintendo: hoeveel verschil het maakt om deze game met een Pro Controller te spelen, in plaats van met de twee losse Joycons in je handen. De problemen met op het hoedje springen waren een stuk sneller uit de wereld dan in mijn eerste contact met de game en hoewel er geen nieuwe levels te spelen waren op gamescom was een extra rondje New Donk City meer dan welkom.

De vele manieren om jezelf bezig te houden in deze game zullen de meeste spelers weken, zo niet maanden bezig houden, want ook nu waren er weer een heel aantal activiteiten en missies die ik de eerste keer gewoon gemist had. Om heel eerlijk te zijn: dat komt voornamelijk omdat er zo veel dingen duidelijk in het zicht liggen die er om vragen om opgepakt te worden, maar eer je er dan bent gekomen ben je zo een paar minuten verder.

Nogmaals, spelen met een Pro Controller maakte de besturing van Mario een stuk lekkerder voor ons en dat zorgde ervoor dat de iets ingewikkeldere manoeuvres die je kunt uithalen logischer voor je vingers lijken. Gek, hoe een andere manier van de controller gebruiken dat kan doen. Maar wel goed nieuws, want nu hebben we nog meer zin in Odyssey! Het is nog even wachten tot 27 oktober, maar dat gaat het zo te zien echt wel waard zijn voor Switch-bezitters.

SNES Classic Mini

Als de overal uitverkochte webshops een indicatie zijn gaat het met de populariteit van dit kleine SNESje wel goed komen, en voordat we begonnen te spelen hebben we het ook wel even met de Nintendo-mensen gehad over die schaarste. Ze verzekerden ons nogmaals dat er echt wel veel meer beschikbaar zullen blijven komen dan met de NES Mini het geval zou zijn, dus als het goed is zou bijna iedereen die er een wil aan de beurt moeten kunnen komen.

Dat zien we wel als het zover is, maar voor wie er een gaat krijgen is er goed nieuws: de mogelijkheden zijn allemaal goed doordacht. Star Fox 2 mocht helaas niet gespeeld worden, maar de andere games in de collectie zijn allemaal klassiekers en de paar die we gespeeld en gezien hebben (Mario Kart, Contra 3, Castlevania en Super Mario World) speelden allemaal precies zoals ik me kon herinneren.

De controllers (met langer koord!) voelen iets lichter dan de echte SNES-controllers, maar liggen nog steeds prima in de hand en voelen ook niet goedkoop aan. Wat ik niet had verwacht is dat er zo veel mogelijk zou zijn qua opslag: je kunt natuurlijk saven in de games die dat ondersteunen, maar door een spel op een specifiek moment te resetten kom je terug in het hoofdmenu en dan kun je dus bijvoorbeeld een 'foto' (save state) van dat moment maken en opslaan in de SNES Mini, zodat je later verder kunt of een lastig stuk meerdere keren kunt proberen.

Ook de rest van de grafische opties waren fijn: scanlines (die simuleren dat je op een oude beeldbuis speelt) en achtergronden om het breedbeeld te vullen kun je allemaal precies instellen zoals je wil. Het beeld is verder haarscherp, net zoals bij de NES Mini, dus er is weinig dat je plezier met deze micro-console in de weg kan staan. Behalve als je er geen krijgt natuurlijk op 29 september.

Goed najaar

Nintendo staat er dus goed voor: naast deze games komt er nog een hoop uit, maar ze lijken wel klaar voor het najaar met grote knallers van games en hardware. Voeg daar aan toe dat ze nog steeds heel lekker verkopen met hun Switch en dan is het misschien niet zo zeer een kwestie van of ze genoeg kunnen verkopen, maar of ze genoeg kunnen maken.

[Afbeeldingen © Nintendo]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies