Nederlandse kansspelautoriteit onderzoekt games met 'lootboxen'

Nederlandse kansspelautoriteit onderzoekt games met 'lootboxen'

The dark side of gaming

Vorig artikel Volgend artikel

Het is het laatste jaar een steeds groter wordende klacht bij gamers: lootboxen. Voor wie niet speelt: zie het als een pakje verzamelkaarten, met het verschil dat de kaarten iets doen in een game waar je als speler iets aan hebt. Dat varieert van cosmetische attributen zoals bijvoorbeeld een outfit voor je karakter, of een spelbepalend aspect zoals bijvoorbeeld sneller kunnen bewegen, beter kunnen schieten of harder kunnen rijden.

Steeds meer games die traditioneel dat soort upgrades tijdens het spelen aan spelers gaven doen dat nu in de vorm van de blinde dozen, waarin je niet weet wat je krijgt. Het ontwikkelen van games wordt steeds duurder, maar de prijs van een spel is al jaren rond de 50-60 euro blijven steken. Dat verschil moet op de een of andere manier goedgemaakt worden, dus zijn dat soort dozen ook met echt geld te kopen.

Cash Wars

Een aantal grote games die in de laatste maand zijn uitgekomen of op uitkomen staan maken gebruik van dit systeem, zoals bijvoorbeeld Call of Duty: WWII en Star Wars Battlefront II. FIFA maakt ook al gebruik van pakjes met spelers voor FIFA Ultimate Team.

Een aantal van die games maken zich volgens spelers schuldig aan het verdraaien van de in-game economie. Dat werkt zo: het wordt je als speler zo lastig gemaakt om iets leuks te krijgen of om bepaalde personages of upgrades te bemachigen dat je je bijna gedwongen voelt om extra lootboxen te kopen. Vooral de nieuwe Star Wars game ligt zwaar onder vuur vanwege de vermeende praktijken in die sfeer.

Onderzoeksfase

De Nederlandse kansspelautoriteit is nu voorzichtig aan het kijken naar games met dit concept er in. Als het systeem te veel op online gokken blijkt te lijken gaat de autoriteit ingrijpen, maar zover is het nog lang niet. Er zijn wel al zorgen over de mogelijk verslavende aspecten van games met dit principe er in, maar dan gaat het voornamelijk om social games op internet. Die zouden het idee van gokken kunnen normaliseren en daarnaast zou het onduidelijk kunnen worden wanneer zo'n game overgaat in een kansspel waar geldprijzen gewonnen kunnen worden.

Online kansspellen zijn in Nederland verboden, dus als sommige games zo geklassificeerd zouden worden gaan er problemen ontstaan. Totdat de wetgeving dan in werking treedt (die is in 2016 aangenomen) zouden die games dan verboden worden in Nederland. Nogmaals, zo ver zijn we nog niet. Games met dit 'blind box'-model staan echter wel in de spotlight de komende tijd.

[Afbeeldingen © EA / Blizzard]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies