MotoGP15: Ronkende motoren die te wensen over laten

MotoGP15: Ronkende motoren die te wensen over laten

Een realistische racesimulatie die op veel vlakken achter blijft

Vorig artikel Volgend artikel

250km per uur, 2 wielen, Rossi. Wat is dat? MotoGP natuurlijk! De koningsklasse van de motorsport. Waar het op TV genieten is van de mooie plaatjes kunnen we al een aantal jaar genieten van MotoGP op onze game-platformen en het stuur zelf in handen nemen. Onlangs kwam MotoGP15 uit en ik mocht de game aan de tand voelen.

Ontwikkelaar Milestone heeft een gedurfde uitspraak gedaan door te roepen dat MotoGP15 hun beste racegame ooit is geworden. Nu doen wel meer ontwikkelaars dat over hun games (hallo FIFA), maar het blijft gevaarlijk in mijn ogen. Ik heb de 2 voorgaande delen van MotoGP ook gespeeld en gereviewd dus ik werd direct getriggerd om toch eens kritisch te kijken naar wat de nieuwste game dan zo bijzonder moest maken.

img1

Wat ik eigenlijk direct kan zeggen is dat de basis van de game, het racegedeelte en de besturing van de motoren, gewoon echt subliem in elkaar steekt. Ik ben zelf een gepassioneerd motorrijder - zij het semi-sport en geen superbike - en de besturing komt bijzonder realistisch over. Je voelt de snelheid en de balans van je motor geeft je een vertrouwd gevoel. Totdat de tutorial, waar de game mee start, de settings aanpast naar MotoGP klasse en elk klein foutje negen van de tien keer resulteert in een valpartij.

In de tutorial rij je een paar rondjes waar je de basis meekrijgt van het besturen van de motor en word je verplicht om de drie configuraties van realisme te ervaren. Je begint hier met ondersteuning qua remmen en acceleratiebeperking, en eindigt op 100% realisme waarbij je echt alle kanten opvliegt behalve de goede als je niet Valentino Rossi heet. Op zich is dit natuurlijk niet slecht, want de game verschaft zo een modus voor zowel de beginner als de professional. Tot zover nog niets aan de hand dus.

De game kent een aantal modi, van losse races tot een kampioenschap of carrière, maar ik heb me vooral gefocust op de laatstgenoemde. Je start dan in de Moto3 klasse en moet jezelf opwerken naar de MotoGP. Dit is wellicht ook de beste optie voor beginners, want de Moto3 motoren zijn een stuk vergevingsgezinder in hun besturing. Nu staan in het begin de meeste ondersteunende opties wel aan op de motor en voelt de game relatief simpel aan. Vind hier echter wel de balans tussen het aan of uitschakelen van enkele hulpmiddelen zoals remondersteuning, want als je er net een teveel uitzet, kan dit plots veel verschil maken en je carrière om zeep helpen als je de game nog onvoldoende beheerst. De balans hierin is, ondanks wel realistisch naar mijn mening, misschien net even scheefgetrokken.

img2

Dit is ook direct het grootste gevaar voor deze game. Als je in een te hoge klasse rijdt of je de ondersteuning te snel uitzet wordt de game van uitdagend plotseling ondoenlijk. Elk klein rem- of stuurfoutje wordt hard afgestraft en op dat moment weet je eigenlijk al direct dat de race klaar is. Er is wel een optie om de tijd twee of drie seconden terug te spoelen, maar ik moest dit op een gegeven moment zo vaak doen dat het me toch tegen ging staan en ik maar weer alle ondersteuning activeerde op mijn motor. Die drie seconden zijn veelal ook niet genoeg om de gemaakte fout echt goed te corrigeren. Hier had wel iets meer marge in mogen zitten om de game speelbaar te houden voor de beginneling.

Het tweede probleem waar ik tegenaan liep bij deze game was dat het voor mijn gevoel niet nieuw is. Ja, we hebben een aantal teams weer terug in de licentie, en ja de besturing is behoorlijk realistisch. Moet ik er dan om zeuren? Ja, want de game brengt voor mij te weinig nieuws om een volle aankoopprijs te rechtvaardigen. Je merkt het voornamelijk ook in de grafische hoek van de game. Waar de motoren en rijders er strak uitzien is alles er omheen eigenlijk niet meer van deze tijd. Alles op het parcours ziet er totaal niet next-gen uit en het publiek is een levenloze massa. Natuurlijk gaat het hier om een realistische racesim en scoren ze op de punten waar het echt om gaat, rijgedrag en de motoren zelf, maar toch vind ik dat een ontwikkelaar zich er niet zo makkelijk meer vanaf mag maken om alles eromheen dan maar te versloffen.

Het derde punt waar ik me mateloos aan stoorde waren de laadtijden. Deze waren echt veel te lang en je moest voor een race door een aantal stadia heen (virtueel rondje over het parcours, pits, start posities). Hoewel je deze stadia kon skippen hadden ze wel allemaal laadtijden er tussen zitten die soms gewoon tot 30 of 40 seconden kunnen duren en voor wat je ervoor krijgt gewoon echt te lang zijn.

Al met al is MotoGp15 een game voor de echte motorfans. Wil je een realistische motorgame dan zit je echt wel goed hier. Toch moet je dan wel door de beperkingen en schoonheidsfoutjes heen kunnen kijken. Voor nieuwe gamers kan de drempel gewoon te hoog zijn of wordt de game dan weer te simpel als je het realisme verruild voor totale ondersteuning op de motor. Wat wel voor mij als rots boven water staat is dat ontwikkelaar Milestone het zich in mijn ogen niet kan permitteren om nogmaals met een verouderd product te komen en te roepen dat dit hun beste game ooit is. Ze mogen blij zijn dat er op gebied van motorgames weinig concurrentie is denk ik.

Meer content

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies