Hands on met Destiny 2: vertrouwd veelbelovend

Hands on met Destiny 2: vertrouwd veelbelovend

We zijn zeer zeker uit de beta nu

Vorig artikel Volgend artikel

Destiny 2 moet in alle opzichten een nieuw begin zijn. Nieuwe spelers, terugkerende Guardians, zelfs ontwikkelaar Bungie zelf krijgt een verse start. Alles wat je in de eerste Destiny hebt gedaan telt niet meer. Dat wil echter niet zeggen dat deel twee helemaal anders is. De dingen die goed waren aan het schietspel zijn niet aangetast, zo veel is wel duidelijk na het spelen van een dwarsdoorsnede ervan op het onthullingsevenement in Los Angeles. Als je trouwens hella into Destiny bent komt er meer, veel meer, in onze podcast van deze week.

Ik heb even een momentje gehad tijdens die eerste verhaalmissie die je misschien tijdens de livestream hebt gezien en die we aldaar mochten spelen. De Tower, mijn Tower, in vuur en vlam, met de mensen die me altijd hebben verteld wat er moest gebeuren in paniek. Daar gaat mijn veilige haven. Daar gaat mijn met moeite bij elkaar gesprokkelde loot. Ik wist wel dat dit ging gebeuren, maar om het zelf te spelen doet iets met je. Gelukkig is sweeperbot ongedeerd. Maar de Speaker is verdwenen, en wij Guardians moeten er ook van door.

This place ain’t safe no more.

Ik heb er de kracht niet meer voor

Het laat zien dat ze ook bij Bungie wel door hebben dat het verhaal van het eerste deel aan alle kanten rammelde, sympathiek gezegd. Nu is er meteen na de introductie duidelijk wat er gebeurt: het beetje vrede dat de Guardians van de laatste stad op aarde hadden is voorbij. De grote legermacht van de reusachtige Cabal verwoest niet alleen The Last City en The Tower, maar sluit onze helden ook af van de kracht van de Traveller.

Het betekent dat je als speler jezelf letterlijk opnieuw moet gaan uitvinden door op de vier planeten (de Aarde, Titan, Io, en Nessus) te gaan zoeken naar nieuwe krachten. Iedereen die ik sprak van ontwikkelaar Bungie bleef er op hameren dat het verhaal deze keer serieus aangepakt is en dat je ook als solo-speler van een prima campagne zult kunnen genieten. Met hulp van het nieuwe Guided Games-systeem om spelers te zoeken, als je versterking zoekt maar niemand van je vrienden online is.

Gewoon instappen

Cijfers zeggen niet altijd even veel, maar er is van alles meer: meer spectaculaire filmpjes tussendoor, meer verhaalmissies, meer karakters die tegen je praten en vooral meer samenhang. Er is een doel, er is een duidelijke slechterik (Cabal-leider Ghaul en zijn Red Legion) en er is vanaf die eerste missie ook al mysterie. Zoals dat hoort, dus.

Dat schept vertrouwen, het soort vertrouwen dat je nodig hebt om te willen instappen, of je nu de eerste Destiny hebt gespeeld of niet. Ook dat is een duidelijke boodschap: het is OK als je nu pas begint met spelen. Je hebt als je op pc gaat beginnen (en dat ziet me er trouwens een potje goed uit in 4K, dat Destiny!) geen keus, want de eerste game is daar niet voor beschikbaar. Natuurlijk mis je dan een stukje achtergrond, maar dat is met een goede introductievideo opgelost en dan ben je bij.

Schieten

Los van de dingen die je ook al had kunnen ontcijferen als je de presentatie gisteren hebt gezien is er - zoals dat gaat in een eerste onthulling - nog niet veel te zeggen, behalve hoe het voelt om Destiny 2 te spelen. Het goede nieuws is dat het voor mij (als no-lifer met bijna 3000 uur op de klok) helemaal aanvoelt als het Destiny dat ik ken, maar dan met wat extra schwung. Naast de in sommige gevallen nieuwe Super-aanvallen (die Dawnblade!) viel ook de nieuwe derde ability op die per klasse verschilt. Je activeert die door de cirkelknop (op PS4) langer vast te houden en dan kun je verschillende dingen doen, zoals het opzetten van een defensieve muur voor Titans en het helen van jezelf en teammaten voor Warlocks. Hunters geven zichzelf een ontwijkende rol, trouwens. Typisch.

Het basale schieten, richten, springen, slaan en gooien met granaten is niet afgeweken van de gouden driehoek die Bungie groot heeft gemaakt. Het is inmiddels een iets grotere geometrische vorm en daarmee ook wel iets ingewikkelder om onder de knie te krijgen, maar het tempo is, in elk geval in de competitieve multiplayer niet omhoog gegaan. Tactiek wordt nog steeds beloond en de nieuwe modus Countdown die we konden spelen stipt dat nog eens aan. Je kunt de match die ik speelde hieronder zien. Spoiler: ik heb er niet veel van gebakken.

Strike one

Ook de Strike die we mochten spelen overtuigde. The Inverted Spire liet ons op Nessus spelen, een wereld die helemaal door de robotische Vex is overgenomen maar die aangevallen wordt door de Cabal, die bezig waren met een opgraving. Los van de prachtige omgeving en nog steeds heerlijke verticaliteit daarvan gebeurde er nogal wat. Het is duidelijk dat er in elk geval nog andere typen vijanden gaan opduiken in Destiny 2 dan die we al kenden, wat ik wel geruststellend vond.

Ook duidelijk werd dat je Ghost (ingesproken door Nolan North) moet zorgen voor de 'witty banter' die je in een actiefilm ook zou verwachten. Het blijft allemaal heel luchtig, wat prima is, want je hebt het druk genoeg met schieten. Het stuk in de tweede helft waar je de boorkoppen van een gigantische graafmachine moet ontwijken is even frustrerend als indrukwekkend en ook de eindbaas is geen push-over, ondanks al je nieuwe mogelijkheden. Wat ook tijdens die sessie opviel: de sound van Destiny 2 is nog veel beter geworden dan 'ie in deel één al was. Oh, wat klinken die wapens, granaten en supers allemaal overtuigend. Je kunt het zien en horen in de video van mijn playthrough hieronder.

Seems familiar

Wat we te spelen en te zien kregen lag allemaal in de lijn van het Destiny dat fans waarderen. In die zin lijkt het er ook sterk op dat deze aankondiging vooral bedoeld is om de bestaande fans een beetje gerust te stellen: we hebben jullie nieuwe hobby niet kapot veranderd. Ik ben daar persoonlijk heel blij mee, maar voor de mensen die misschien een beetje teleurgesteld zijn dat er niet meer is veranderd denk ik dat het slim is om nog even te wachten tot de PR-machine het gevoel heeft dat we wat meer mogen weten.

Het beste voorbeeld hiervan is de ogenschijnlijk onschuldige toevoeging van een kaart om te zien waar je bent en de belofte van vriendelijke karakters die je kunt aanspreken op een planeet. De oude patrol-missies in de eerste Destiny waren niet zo spannend, maar als ik de "we're not talking about that right now"-ontwijkmanoeuvres tijdens mijn interview goed lees gaat dat veranderen.

d2_strike_env_04
De werelden zijn weer prachtig om te zien, zeker op de pc in 4K.

Open wereld

De in de presentatie al aangekondigde toevoeging van Adventures, Lost Sectors en andere activiteiten op de planeten, gekoppeld aan het feit dat je niet meer elke keer het selectiemenu in hoeft om een nieuwe activiteit te starten zou kunnen betekenen dat Destiny 2 veel meer een echte open-wereld shooter gaat worden dan we nu kunnen zien. Dat zou je interactie met de wereld danig gaan veranderen, net zoals Bungie hoopt dat ze je interactie met andere spelers zal veranderen.

Die twee aspecten samen, ondersteund door de nog steeds beste shootermechanics die er zijn wat mij betreft, zouden wel eens de belofte kunnen waarmaken die we eigenlijk in 2014 al verwachtten. En als ze dan bij Bungie ook nog met de hand op het hart beloven dat de content zal blijven stromen na de release in september ben ik meer dan enthousiast. Ik ben fucking hype.

[Afbeeldingen © Bungie]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies