Gaming16.10.2015

Gespeeld op First Look: Rigs overtuigt niet


Flauwtjes in verhouding tot andere VR titels

Sony is hard aan het werk om hun Playstation VR (voorheen bekend als Morpheus) klaar te stomen voor release. Daar hoort natuurlijk ook content om te spelen bij. Tien titels zijn ons al beloofd, en een ervan is Rigs.

Het idee achter Rigs is dat het de sport van de toekomst is. Twee teams van drie spelen tegen elkaar als robots met machinegeweren. De bedoeling is dat je genoeg orbs verzamelt om zo je meter op te laden. Wanneer die vol is ren je naar boven en spring je door de goal. En als klap op de vuurpijl – ja echt! – scoort je team dan een punt.

Nu zit het spel hem in het enerzijds zelf scoren van punten en anderzijds voorkomen dat je tegenstander scoort. Daar komen die machinegeweren goed te pas. Als je je tegenstander tenminste tegenkomt. Rigs viel mij, ondanks het veelbelovende concept, toch enigszins tegen.

Daar zijn twee kernredenen voor: de bewegingssnelheid van je robot voelt net iets te traag aan. Het mist het gevoel van urgentie, wat ervoor zorgt dat als je nog maar een tiental seconden te gaan hebt je niet meer het idee hebt dat je nog snel even kan scoren – je bent er (zeker gevoelsmatig) te traag voor. Anderzijds voelt het veld aan de lege kant. Drie tegen drie is prima speelbaar, maar het spel had net wat meer actie kunnen gebruiken.

Nu is het begrijpelijk dat beide punten aan de lage kant uitvallen: je wilt een leuke VR ervaring bieden die iedereen kan spelen, als het even kan zonder kotszakje. Maar het maakt Rigs een flauwe ervaring ten opzichte van bijvoorbeeld een Track Mania Turbo. Wellicht dat er tot aan de release nog het een en ander wordt aangepast, maar zoals het er nu naar uitziet wordt Rigs niet de ervaring die jou een Playstation VR gaat verkopen.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.