Gespeeld op First Look: Battleborn

Gespeeld op First Look: Battleborn

Tussen wal en schip?

Vorig artikel Volgend artikel

Geen Borderlands 3 besloot Gearbox Software vorig jaar. Eerst was het tijd voor iets anders: Battleborn, een game die qua originaliteit vooral bij andere titels heeft zitten winkelen. Dit weekeinde zagen we op First Look wat die substantie precies inhield.

Battleborn laat zich het best omschrijven als een kruising tussen Borderlands, Left 4 Dead en de gemiddelde MOBA. Ergens hangt er nog een vleugje Evolve over deze game. Een niet erg welruikende geur, maar daar komen we straks op.

Eerst Borderlands. Qua graphics, sfeer en karakters had Battleborn zo op Pandora af kunnen spelen. Deze First Person Shooter kent 25 kleurrijke en volslagen gestoorde personages, waaronder een voodoo priesteres met vier handen, een wandelende ‘paddenstoel‘ en een steampunk robot butler.

Al deze ‘Battleborn’ krijgers moeten de enige planeet die niet in het universum is ontploft schoonvegen van de zogenaamde Varelsi, die de ramp hebben veroorzaakt. Laten we het er op houden dat het een goed excuus om hordes en hordes aan vijanden af te knallen.

In goed gezelschap, welteverstaan. Hoewel Battleborn als een FPS met multiplayer elementen wordt geadverteerd lijk je de grootste plezier uit samenspel te krijgen. We werden in ieder geval op First Look in een team van vier gezet om het tegen de meute op te nemen.

Hier komt Left 4 Dead om de hoek kijken. Met zijn vieren sprint je naar de uitgang van een ‘arena’, massa’s vijanden afschietend. Tussendoor bevinden zich submissies en korte challenges waarmee je geld verdient. Dit spendeer je aan turrets of in het geval van de demo upgrades voor een enorme tank die je begeleidt.

Battleborn kent ook een levelsysteem. Hoe meer vijanden je afschiet, hoe krachtiger je gewordt en bij ieder niveau krijg je de keuze uit twee upgrades voor je krachten. Overigens begin je bij ieder veld weer opnieuw met levellen. Precies, net zoals bij een MOBA.

Ook de opzet van je krachten zal League of Legends, Dota 2 en Heroes of the Storm spelers heel erg bekend in de oren klinken. Ieder karakter beschikt over twee standaard aanvallen, twee speciale aanvallen (met afkoelperiode) en één superaanval (idem).

Gearbox lijkt overigens niet vies van een potje afkijken. Thorn, de elf die met pijl en boog vecht heeft een arsenaal die wel heel erg op die van Sylvanas Windrunner lijkt en er zijn er nog wel meer personages waarbij we de wenkbrauwen fronsen. Anderzijds, HoTS is geen First Person Shooter.

Is het echter leuk? Na twintig minuten spelen zijn we daar nog niet over uit. Het voelt heel erg als Borderlands: actievol, chaotisch, kleurrijk en doet teveel zijn best om op te vallen en grappig te zijn. Fans zullen dat zeker waarderen, maar of de rest dat zo waardeert weten we zo net nog niet.

Daarom moesten we ook aan Evolve denken. Het concept van Battleborn klinkt erg leuk en met de presentatie lijkt ons ook niets mis. We vragen ons alleen af of mensen het na drie weken nog zullen spelen. En dan wordt een prijskaartje van zestig euro wel erg hoog.

Het is nog veel te vroeg voor een definitief oordeel, maar misschien was een Free to Play model beter geweest voor Battleborn. 25 kleurrijke karakters en korte actievolle arena’s met hordes vijanden lijken zich daar uitstekend voor te lenen. Nu vrezen we dat deze game tussen wal en schip valt.

Meer content

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies