Gamescom 2017: Bandai Namco

Gamescom 2017: Bandai Namco

Veel anime-games, met Ni No Kuni 2 als hoogte punt

Vorig artikel Volgend artikel

Uiteraard was ook Bandai Namco aanwezig op Gamescom dit jaar. Het liefst zouden we langs gaan voor een nieuwe Souls game, maar dat zit er voorlopig niet in. Gelukkig was er genoeg ander spul, waarvan het een ons beter kon bekoren dan het andere.

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom

Het zal wel niet als een verrassing komen, maar Ni No Kuni 2 ziet er weer fantastisch uit. Grafisch is het nog steeds die prachtige anime-stijl die we uit het eerste deel kennen, en de gameplay heeft wat meer actie in zich. In de basis is het nog steeds een rpg waarin je vanuit het derdepersoonsperspectief met je zwaard doet slaan en om de zoveel tijd een speciale aanval gebruikt, wat heerlijk speelt. Maar interessanter nog is dat Ni No Kuni 2 ook een soort top-down strategie spel bevat, een beetje vergelijkbaar met Brutal Legend.

Het idee is dat verschillende groepen van jouw manschappen zich om jou heen verzamelen. Deze groepen kun je dan om je heen roteren, met het idee dat je de juiste groep op de juiste tegenstanders laat inhakken via een steen-papier-schaar-systeem. Ondertussen kun je nog verschillende spreuken inzetten om je manschappen te genezen of te versterken.

Uiteraard speel je deze game voor het verhaal, maar de verschillende zijmissies gaan wel degelijk een verschil maken. Waar je in andere games wat geld en experience zou krijgen, doe je het hier allemaal voor de loyaliteit van de personages. Je bent immers bezig een koninkrijk te bouwen, en daar heb je natuurlijk wel inwoners voor nodig.

Het belooft veel moois en eigenlijk hadden we de demo nog veel langer willen spelen. Nog even wachten, tot 19 januari 2018. Dan komt het spel uit op Playstation 4 en pc.

Ace Combat 7

Als straaljagers je ding zijn, ben je bij Ace Combat op de juiste plek. De serie gaat al een tijdje mee, dus de vernieuwingen zijn vooral het gevolg van betere hardware die nu ter beschikking is. Uiteraard ziet het er beter uit, maar heeft het weer nu ook een aanzienlijke impact op hoe de game speelt, en heeft de game ondersteuning voor VR.

Wolken ontnemen je niet alleen het gewone zicht, al dat water zorgt er ook voor dat de radar andere vliegtuigen kwijt raakt. Dat betekent dus dat wolken een prima plek zijn om een achtervolger af te schudden, maar dat is niet zonder risico. Turbulentie maakt het richting houden moeilijker, en als je er te lang verblijft kunnen temperatuurverschillen voor frosting (ijs op het vliegtuig) zorgen. Als dat te lang duurt zie je helemaal niets meer of stort je zelfs als een baksteen naar beneden.

Doordat de speelsessie op de Playstation VR was, valt het echter moeilijk te zeggen hoe groot de impact van het weer nu daadwerkelijk is, aangezien het rondvliegen op zich dan al moeilijk genoeg is. Wel blijkt maar weer dat de PS VR de minste van de headsets is. Net als Skyrim VR is ook Ace Combat 7 in VR vooral een massa bewegende pixels. Het werkt, maar daarmee is dan ook alles wel gezegd.

Swort Art Online: Fatal Bullet

Er is een bepaald tijdstip waarop je games wilt aankondigen: niet te laat, want dan kan er geen enthousiasme meer ontstaan, maar ook niet te vroeg, want dan kan het zijn dat de mensen weer vergeten zijn dat het er aan komt tegen de tijd dat het zo ver is. Er is echter nog een andere reden om een game niet te vroeg te laten zien: als het nog niet lang genoeg in de oven heeft gezeten.

Gek genoeg komt Sword Art Online: Fatal Bullet al begin volgend jaar uit, althans volgens de planning van Bandai Namco. Het stuk dat we te spelen kregen op gamescom overtuigde echter niet en zoals de mensen die het showden ook al zeiden: dit is wel een hele vroege versie van de game. Sword Art Online gaat over een jongen die graag games speelt, specifiek Gun Gale Online. In Gun Gale Online speel je letterlijk met je leven: als je in de game doodgaat, sterf je zelf ook. Gevaarlijke business dus.

De Anime-stijl van de game is het soort dat je misschien kent van games als Borderlands of nog specifieker Valkyria Chronicles: harde lijnen rond de karakters en de typische manga-gezichten. De actie is in de basis een shooter is in de derde persoon, zoals Gears of War of The Division. Er zit zelfs een snufje Lost Planet in, in de zin dat je een soort grapple gun krijgt die je op elk moment kunt gebruiken om snel omhoog te kunnen gaan, maar het is ook bruikbaar om snel door de arena’s te kunnen bewegen en naar vijanden te snellen.

Dat, gecombineerd met de lichtzwaarden en schiettuig dat je karakter in Gun Gale Online kan gebruiken zou er voor moeten zorgen dat dit een hele leuke co-op (tot 4 man tegelijk) shooter zou moeten kunnen worden, maar de stotterende camera, verre van vloeiende besturing en alle andere problemen die een te vroege versie van een game hebben maken het moeilijk om er doorheen te kijken op dit moment. Als deze versie uiteindelijk toch representatief blijkt te zijn voor de uiteindelijke game wordt het geen succes, maar het zou jammer zijn als het leuke stijltje en de in principe aardige opzet van de game zouden lijden onder technische problemen als Fatal Bullet straks uitkomt.

Dragon Ball FighterZ

De voorgaande Dragon Ball Z games willen we niet slecht noemen, maar ze misten allemaal nét dat beetje explosiviteit van wat we uit de serie kennen. Dat is het probleem met een volledige 3D omgeving, je bent meer aan het worstelen met de camera dan met je tegenstander. Gelukkig komt dan Arc System Works om de hoek kijken.

,,Arc System Works", horen we jullie misschien denken? ,,Waren dat die gasten niet van die 2D vechtgames als Guilty Gear en BlazBlue?" 100% correct. Hun laatste game - Guilty Gear Xrd - bleek zo'n schitterende anime vechter te zijn, dat de jongens van Bandai Namco hun gelijk maar de Dragon Ball franchise gaven.

Daar zullen ze geen spijt van hebben, want geen vechtgame zal de DBZ serie zo dicht benaderen als Dragon Ball FighterZ. Alle clichés zitten er in. Tegenstanders die ineens achter je verschijnen, vol in een berg worden gerost en het overdramatisch opvoeren van je energiemeter. Oké, dat laatste duurt geen zes afleveringen, maar je moet niet alles willen.

Zoals we gewend zijn van Arc System Works vecht het geweldig. Wie een beetje bekend is met de besturing van 2D vechters, tovert er in luttele minuten al de knokpartij van de eeuw tevoorschijn - en dan moet je nog achter de ultieme aanvallen komen. Tenslotte, om de chaos compleet te maken, vecht je in een team van drie personages. Zoek de schuilkelder maar op.

Over het aantal vechters hield Bandai Namco de kaken stevig op elkaar. We telden er in totaal dertien karakters, maar we vermoeden dat er nog veel meer onderweg zijn. Wat we wel met zekerheid kunnen vertellen is wanneer de game uitkomt: februari 2018. Zet het alvast in je agenda.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Wat doe je met een franchise als Naruto, als het verhaal na veertien jaar toch echt ten einde is? Antwoord: je gaat verder met de zoon van de hoofdpersoon. En wat doe je met de games? Je komt met een online versie die Naruto to Boruto: Shinobi Striker heet.

Naruto is schijnbaar een te grote titel om zomaar bij het grof vuil te zetten, of het nu de anime, manga of de games zijn. Het monster moet gevoed worden. Dus trekken onze ninja's andermaal de vechthandschoenen aan en gaan elkaar dit keer online te lijf.

Tijdens de presentatie maakte Bandai Namco drie verschillende modes bekend. Capture the Flag behoeft geen uitleg, Barrier Battle is een PvP mode waar het ene team een monster moet aanvallen en de andere unit hem moet beschermen en Submode missie kunnen we het best als een Boss Rush mode voor vier spelers beschrijven.

Net zoals bij Dragon Ball FighterZ wilde de uitgever nog niet alle personages bekend maken. Wel vertelde de pr-man dat je ook je eigen karakter kan creëren - en dat je door de modes te spelen verschillende items, aanvallen, kleding, enz. kan vrijspelen.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker lijkt ook de enige keuze die de uitgever had. Het is wel een dapper besluit, want de online markt zit overvol met PvP en PvE games, hoewel er niet veel vechtgames tussen zitten. Dat en het feit dat er een enorme franchise achter zit geeft de game misschien een kans. Volgend jaar weten we het meer.

Het was dus een wisselende bedoening bij Bandai Namco. Wat we (helaas, want Pat is groot fan) niet gezien hebben is de Little Witch Academia-game, maar grote afwezige was voor ons toch Code Vein, die vrij hoog in de hype top tien staat bij de Gamecowboys. We horen er snel meer van vermoedelijk, maar in elk geval kunnen we ons gaan verheugen op Ni No Kuni 2!

[Afbeeldingen © Bandai Namco]

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies