Gaming22.08.2016

Gamescom 2016: Little Nightmares


De verrassing van de beurs

Tarsier Studios kennen we vooral van de Little Big Planet serie. De Zweedse studio besloot echter vorig jaar haar vleugels uit te slaan, en een nieuwe uitgever (Bandai Namco) te zoeken. Sony krijgt echter nog steeds een console exclusieve titel – een hele charmante en een veel belovende.

Little Nightmares kunnen we het beste omschrijven als een Efteling sprookje waar iets heel verkeerd is gegaan. Tarsier Studios wilde een game vanuit de speelse en overdreven fantasieën van een kind maken, en de hele demo op Gamescom voelde daardoor sprookjesachtig en heel griezelig aan.

Jij speelt Six, een meisje in een geel regenjack met de capuchon strak over haar hoofd getrokken. Ze bevindt zich in The Maw, een mysterieus onderwater complex waar mensen naar toe worden getrokken en nooit meer uitkomen. Six wil echter koste wat het kost ontsnappen.

Six is alleen niet zo groot. Net zoals in de belevenis van een kind voelt alles overdreven groot en griezelig aan. Koffers, tafels, deuren, alles voelt enorm aan, waardoor onze heldin overal in en op moet klauteren of mee moet slepen. Een simpele deur openen blijkt al een breinbreker.

Inderdaad, Little Nightmares is een puzzelplatformer, en een intelligente, zo blijkt. We sleepten met een koffer om bij de klink van een deur te komen en slingerden aan een vers gemaakte worst om een ventilatieschaft te bereiken. Het voelt intuïtief en vloeiend zoals we van Little Big Planet gewend zijn.

In de tussentijd maakt een griezelig ranzige Holle Bolle Gijs in koks pak jacht op ons. We bevonden ons namelijk in de keuken van wat Tarsier Studios “The Chef” noemde – en deze wil ons dolgraag op de menukaart zetten.

Deze sluip sessies voelen heel intimiderend aan. Vooral vanwege de geluidseffecten. Het gereutel, gerochel, gekreun en gekrijs van The Chef, als hij ons zag, deden onze haren overeind staan. Gelukkig zijn er voldoende plekjes om te schuilen of langs hem te sluipen, maar ontspannend was het niet.

Little Nightmares is de game die Tarsier Studios al tien jaar wil maken. We snappen waarom. Deze puzzelplatformer stal onze harten op Gamescom met zijn speelse en griezelige setting en vloeiende overgangen van puzzel naar stealth. Deze titel staat begin volgend jaar gepland voor PC en PS4. Hou in de gaten.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.