Gaming11.10.2017

Forza Motorsport 7: grafisch indrukwekkende racegame


Geen hardcore simulatie, maar wel racen op hoog niveau

Onlangs heb ik Project Cars 2 mogen reviewen. Ik heb daar nu nog nachtmerries van moet ik eerlijk bekennen. Man, wat is dat een uitdagende game. Ik begon daarom enigszins met een wat ongemakkelijk gevoel aan Forza 7, maar na vijf minuten voelde het aan als een warm bad. Niet elk klein foutje wordt keihard bestraft. Niet elk klein stuurfoutje eindigt in game over. Dit is hoe ik graag aan racegame speel, gewoon om er ontspannen van te genieten.

Eigenlijk is het ook geen eerlijke vergelijking tussen de twee games. Ja, het zijn allebei racegames, maar Project Cars 2 is veel meer de hardcore-simulatie kant op gegaan, terwijl Forza 7, ondanks dat je nog steeds simulatie-eigenschappen hebt, veel relaxter gebleven is en daardoor toegankelijker. Bij Project Cars 2 draait het om realisme, zoals realistische weerseffecten die invloed hebben op rijgedrag, en bij Forza 7 zit dat er ook allemaal wel in, maar gewoon wat meer gematigd. Maar genoeg nu over de vergelijking, want ik wil meer uitweiden over de prachtgame die Forza Motorsport 7 heet.

pic1
pic1

Forza 7 is op veel fronten weer beter dan zijn voorgangers. Je merkt dat de game weer verder gegroeid is richting een goede balans tussen arcade en simulatie. Je kunt de game zelf wat aanpassen om de balans hierin iets naar arcade of sim te verschuiven om aan je eigen wensen te voldoen. Als je de game start staan er namelijk een hoop opties aan om je te helpen. Je wordt geholpen met sturen, remmen, ABS, et cetera. Ik raad aan om de stuur en rem-assists direct uit te zetten, want anders hoef je echt bijna enkel gas te geven. Zoals gezegd moet je zelf een beetje finetunen wat voor jou werkt, want alle assists uitzetten is in het begin toch ook weer wat uitdagend direct. Wat ook fijn was is dat de “rewind-knop” weer van de partij is. Je kunt de game een paar seconden terugspoelen als je ergens een flinke stuurfout maakt, zonder dat je dus een hele race vergooit. Racepuristen vinden dit vast ketterij, maar ik vind het een geruststellende optie.

Ook zijn er weer realistischere weersomstandigheden bijgekomen die de game verder verbeteren. Hoewel de uitwerkingen op je wagen dus minder heftig zijn als bij Project Cars 2 zien de grafische effecten van het weer er wel echt subliem uit en beter dan bij de concurrentie. Qua gameplay is de game wel echt weer spot on. De wagens voelen goed aan en je hebt het gevoel snel in je vingers om de randjes van het toelaatbare op te zoeken met je wagens. Door de feedback van je controller voel je licht als je auto dreigt uit te breken door onderstuur of als je net iets te ver over de curbs wilt gaan. Prima geregeld dus. De AI is ook weer wat beter doorontwikkeld en het wordt je soms echt moeilijk gemaakt. Middels de welbekende Drivatars worden de andere coureurs soort van ingevuld door eigenschappen van andere echte spelers en hoe die een bepaald parcours hebben gespeeld. Je racet dus tegen de AI, maar met menselijke elementen qua afblokken en technieken, wat toch best tof is.

De game kent een solo modus waarin het de bedoeling is om te groeien in de ranglijsten en dus betere en moeilijkere races te gaan rijden. Na verloop van tijd sluipt toch een beetje de verveling erin merkte ik als je de races achter elkaar afwerkt. De ontwikkelaar heeft dit echter slim proberen op te lossen door een vrije keus te geven. Je mag zelf kiezen welke klasse je gaat rijden en met welke auto’s. Ook zijn er een soort fun-events meegenomen in elke klasse. Dit varieert van een soort bowlen met limousines tot een Ghymkhana race rijden tegen Ken Block. Ik moet het echt even zeggen, maar wat was de Ghymkhana supervet zeg! Je rijdt tegen Ken Block, maar ook in een van zijn vette wagens. De eerste keer dat ik het probeerde vloog ik echt alle kanten uit, want wat een power zit er in die wagen zeg. En dan zeg ik nog niks over het geweldige geluid dat er uit kwam zetten. Niets dan respect voor deze toevoeging.

Met races speel je uiteraard weer credits vrij waarmee je nieuwe auto’s kunt kopen zodat je weel aan andere type races mag deelnemen en je jouw wagenpark flink kunt uitbreiden (waar je dan ook weer punten voor krijgt).

Wat nieuw is aan Forza 7 is dat het met een mod-systeem werkt. Je kunt in de game met credits een soort lootcrates kopen waar beloningen uit komen. Auto’s, cosmetische updates voor je coureur, maar ook mods. Deze kun je activeren voor elke race en die geven dan bijvoorbeeld met credits of racepunten. Leuke toevoeging, maar op zich gaat het zonder de mods ook redelijk snel hoor. Wat wel een beetje twijfelachtig is is dat je de lootcrates binnenkort ook kunt kopen met echt geld en je dus je voortgang of wagenpark veel sneller zou kunnen uitbreiden dan normaal. Op zich geen hele grote ramp in een racegame denk ik, maar het voelt een beetje kunstmatig aan en enkel bedoeld om extra geld te genereren voor de ontwikkelaar.

Het wagenpark van de game is trouwens echt wel weer gigantisch met meer dan 700 wagens. Nou heb ik ze natuurlijk niet alle 700 al kunnen testen, maar het merkbare verschil tussen diverse wagens voelt echt goed. Deze wagens worden super in beeld gebracht door de grafische engine. Overal gezien springt deze game er toch wel uit op grafisch vlak en zien de circuits er heel mooi uit. Ik heb het zelf in 4K gespeeld op een PC dus wellicht ben ik wat bevoorrecht tegen opzichte van de consolegamers, maar ik begreep dat ook daar de game gewoon hartstikke mooi is weergegeven. Als je door de straten van een stad racet, is er altijd veel detail voor de omliggende gebouwen zonder dat dit afleid van de race.

Zoals gezegd is de audio ook echt heel goed op gebied van motorgeluiden. Enige hierin is dat de audio soms een seconde te laat is met overschakelen als je even achter je kijkt bijvoorbeeld. Niets verschrikkelijks, maar toch een kleine audio technisch vlekje op een verder prima prestatie. Als je dan naar de overige audio gaat luisteren dan is er meer aan de hand helaas. Omgevingsgeluiden worden vaak raar afgekapt en ook als je tegen een andere wagen aanbots klinkt dit wat blikkerig als ik het vergelijk met andere racegames. Natuurlijk, het draait vooral om de grafische prestaties en motorgeluiden, maar het is jammer dat het op sommige punten wat afgeraffeld lijkt.

pic2
pic2

Wat me persoonlijk wel een beetje tegenviel waren de opties in het online gedeelte. Het werkte vooralsnog prima hoor en het liep vloeiend, maar de focus is meer naar de solo modus gegaan in plaats van online, wat te merken was aan de beperkte aantal modi. Wat hierin wel erg frustrerend was is dat er praktisch geen straffen zijn voor onsportief gedrag.

Meermaals werd ik van de baan geknald door tegenstanders die zelf vrolijk doorreden. Als je dit vaak doet verander je tijdelijk even in een soort ghostcar waarna je een aantal seconden niet meer kunt beuken, maar het is gewoon onvoldoende. In andere games krijg je dan soms tijdstraffen of wordt je gereset als je je erg onsportief gedraagt of extreem de bochten wil afsnijden over het gras, maar niets daarvan in Forza 7. Dit maakt de game ook vele malen minder interessant voor de e-sports vrees ik, wat echt wel zonde is. Wat verder wel een storende factor is zijn de laadtijden. Hoewel ik de game op pc heb getest en alles op een recente SSD stond duurde het laden van een nieuwe race vaak toch nog rond de dertig à veertig seconden. Ja, er moet een hoop pracht en praal geladen worden, maar dit soort tijden is toch echt wel irritant.

Forza 7 is een geweldige racegame geworden. Het is voldoende uitdagend, maar haalt (gelukkig) nooit het simulatieniveau van Project Cars 2. De game neemt je mee op sleeptouw, maar durft je ook los te laten als je er klaar voor bent. Er is voldoende keuze aan wagens om je voorlopig even zoet te houden en qua gameplay werkt alles prima. Online is het dus leuk om tegen vrienden te spelen, maar als je tegen onbekende racet die er een potje van maken wordt het al snel minder fijn. Houd je van een goede, mooie arcaderacer met simulatie elementen, dan is Forza 7 de game van dit moment!

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen