Destiny 2 hands-on: eindelijk een echte open wereld in de EDZ

Destiny 2 hands-on: eindelijk een echte open wereld in de EDZ

Eerste gebied tjokvol activiteiten

Vorig artikel Volgend artikel

Destiny 2 is er bijna: vanaf 6 september kunnen we weer allemaal los in de wereld die ontwikkelaar Bungie in 2014 voor het eerst aan ons liet zien. Origineel zou het een tienjarenplan worden en sommigen gingen er van uit dat het net zoals World of Warcraft zou gaan worden: één Destiny dat uitgebreid en aangepast blijft worden. Nu, drie jaar later, is er dan toch een nieuw deel, een deel met een grote 2 er achter.

Dat schept verwachtingen, want een tweede deel moet in elk geval alle kritiekpunten van het eerdere deel weten weg te halen. Een daarvan kan ik jullie laten zien, letterlijk, maar er is ook genoeg over te zeggen. Dan hebben we het over de manier waarop je door een gebied loopt, wat daar allemaal te doen is en hoe de game je vasthoudt zonder je de hele tijd uit de ervaring te trekken.

Wat je kunt zien in de video's die ik gecaptured heb van mijn speelsessie is gameplay uit de European Dead Zone, afgekort EDZ. De manier waarop je door deze eerste zone in de game heen kunt gaan is een goede blauwdruk voor Destiny 2 en laat zien dat Bungie serieus heeft geluisterd naar de klachten over het onsamenhangende karakter van de eerste game.

Not your daddy's patrol

De video’s laten ongeveer anderhalf uur in die zone zien die ik in één stuk heb opgenomen, met alleen een paar kleine knipjes waar ik het menu in ging. Dat mogen jullie nog niet zien, maar als je de beta hebt gespeeld is weet je wel ongeveer hoe dat er uit ziet. Er zouden dus nog wel veranderingen kunnen komen in een patch op dag één, maar wat die precies inhouden weet ik ook niet op dit moment.

Wat direct opvalt is hoe gevuld de lokaties nu zijn. In de eerste Destiny was ‘patrol’ iets wat je af en toe deed, maar zeker naar het einde van het spel toe weinig nut meer had. Dat hele concept is nu veranderd en zoals ik al hoopte zijn heel veel van de andere activiteiten die je kunt doen geïntegreerd in het rondlopen op de planeten.

Er zijn nog steeds public events, waarin je met andere mensen die in het gebied rondlopen kunt samenwerken om een klus te klaren. Die zijn van wat ik kon zien niet veel gevarieerder dan in Destiny, waarbij op dezelfde plek vaak hetzelfde event plaatsvindt. Wel gaaf is dat er nu ook Heroic Public Events zijn, die door een bepaald iets te doen triggeren en dan een stuk lastiger worden, met natuurlijk ook meer beloning op het einde.

Tjokkievol

De Adventures, een flink stuk van de content op zo’n planeet van wat ik tot nu toe heb kunnen zien, moet je zien als verhaalmissies die niet direct aansluiten op de primaire verhaallijn van Destiny 2 maar wel iets duidelijk maken over de wereld en de karakters die zich daarin bevinden. Qua lengte kun je (zoals in de video’s is te zien) denken aan de verhaalmissies van de eerste game, met dat verschil dat je terwijl je ermee bezig bent ook alle andere afleidingen en dingetjes in zo’n gebied kunt meepakken.

Daar vallen bijvoorbeeld ook de Lost Sectors onder, kleine soort-van-geheime gebieden die je via een onopvallende ingang kunt bereiken en die gevuld zijn met wat vijanden, een boss en natuurlijk een kistje met loot aan het einde. Die zijn eerlijk gezegd niet zo spannend, lastig of lang als ik had gehoopt, maar als je er toch toevallig in de buurt bent is het makkelijk om even binnen te wippen voor wat extra goodies.

Er is genoeg te doen dus, en het gaat allemaal een stuk makkelijker dan eerst. Dat komt niet in de laatste plaats doordat je eigenlijk nooit meer naar orbit hoeft te gaan, een (terechte) irritatie in de eerste game. Er zijn op de werelden anders dan in de eerste game verschillende landingsplekken waar je vanuit kunt starten en doordat je nu tijdens het spelen makkelijk de ‘Director’ (het hoofdmenu dat je in Orbit kreeg in de eerste Destiny) kunt opentrekken is het ook makkelijk om naar een andere plek te gaan. Niet alleen heb je met die Director meteen een kaart van het gebied, je kunt dus ook elke landingszone selecteren en dan laad je er meteen (en snel ook) in.

Alles is in die Director te zien: waar er Public Events gaan komen, welke Adventures je nog open hebt staan en zelfs waar er verhaalmissies zijn op je locatie. Want ja, ook die kun je gewoon vanuit het rondlopen instarten. Je kunt zelfs vanuit een ander tabje in de director naar een andere planeet gaan waar je vanuit precies zo’n zelfde kaart kunt kiezen waar je wilt landen. Dat aspect stroomlijnt de game dusdanig dat het veel makkelijker is geworden om ‘nog heel even’ iets te gaan doen, afgeleid te worden door iets dat je onderweg tegen komt, en opeens een paar uur later je te realiseren dat je al een tijdje geleden naar bed had moeten gaan.

Wat je ook in de video’s kunt zien is dat het allemaal net ietsje massaler is geworden dan in de eerste game: er kunnen meer spelers tegelijk in rondlopen, er zijn meer vijanden dan eerst en dus komt de wereld veel meer tot leven. De variatie die je in de EDZ hebt qua omgevingen houden het visueel interessant, zodat je niet zoals bijvoorbeeld op Mars in de eerste Destiny op alle plekken ongeveer naar hetzelfde zit te kijken.

Niet zo nieuw, wel veel beter

De vijanden zijn ook allemaal licht aangepast, met een aantal nieuwe gedragingen voor de vijanden die je al kende en wat nieuwe varianten, vooral bij de Cabal. Er lopen ook her en der high value targets rond (dat is geen patrol-missie meer) die andere dingen doen dan je gewend bent. De bazen van de Lost Sectors en Adventures zijn uiteindelijk het spannendst en hoewel ook die varianten zijn van wat je al kent (er zijn jammer genoeg geen écht nieuwe vijanden te vinden, althans niet in de EDZ) is het soms hard werken om ze te overwinnen.

Voor hardcore Destiny-fans is het allemaal prima: die willen alleen maar meer. De mensen die misschien een stuk van de eerste game hebben gespeeld en al vrij snel afhaakten vanwege verwarring en irritatie over wat de fuck er nou allemaal gaande was en hoe alles werkte kunnen op basis van wat ik in de EDZ heb gezien gerust een tweede kans geven aan Destiny: het schieten en bewegen is nog net zo goed als in het eerste deel, maar alles er omheen is nu ook in orde. De locaties in de eerste Destiny waren nog nooit zo’n goed in elkaar passend geheel als de EDZ nu al is. Ik kan niet wachten om op 6 september terug er in te duiken in ieder geval.

[Afbeeldingen © Activision]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies