Destiny 2: de ideale instapper voor nieuwe spelers?

Destiny 2: de ideale instapper voor nieuwe spelers?

Longread

Vorig artikel Volgend artikel

Om de vraag van de titel maar meteen te beantwoorden: ja. Ja, Destiny 2 is ideaal voor nieuwe spelers. Sterker nog: de game heeft meer te bieden voor hen die voor het eerst een Destiny game spelen dan voor oudgedienden, maar dat is een apart verhaal. Als je nooit Destiny hebt gespeeld, of heel snel bent afgehaakt bij de eerste game is dit een ideaal startpunt.

Ontwikkelaar Bungie heeft namelijk alles wat er volgens spelers mis was met de eerste Destiny gefikst, terwijl de fantastische manier waarop je schiet en beweegt in de multiplayer first-person shooter nog steeds op ongekend niveau zit. Waar de eerste Destiny in de eerste versie een onduidelijke brei was van mechanieken die onduidelijk aan elkaar hingen en een verhaal dat kant nog wal raakte is Destiny 2 vanaf dag één zo gestroomlijnd als de futuristische ruimteschepen waar je in rondvliegt.

Loot shooter

In de basis is het dezelfde game: een shooter waarbij het neerschieten van buitenaards gespuis net zo belangrijk is als de ‘loot’ die ze achterlaten: nieuwe wapens en uitrusting. Je hebt bij elke vijand die je neerschiet een kans om wat van die loot te krijgen en op gezette punten krijg je zeker nieuw materiaal. Al die spullen kun je naar gelieven gebruiken of niet, afhankelijk van wat je lekker vindt schieten, welke ‘kleding’ je nuttige krachten geeft, of gewoon op basis van wat je mooi vindt.

Er is een verhaal om te volgen. De Traveller, de mysterieuze bol die de Guardians (waar jouw karakter toe behoort) hun fantastische krachten geeft is op de een of andere manier ingenomen door Ghaul, een zogenaamde Cabal. Ghaul wil bewijzen dat de Cabal, niet de mensheid, recht heeft op de zegeningen van de Traveller en doet er alles aan om dat te laten gebeuren. In dat proces is ‘The Tower’, de basis waar je als Guardian verbleef, helemaal verwoest, is je materiaal kapot en ben je je krachten kwijt. In het verhaal van Destiny 2 ga je die krachten en de drie belangrijkste Guardians terug moeten vinden op verschillende plekken in het zonnestelsel.

Zo. Veel. Content.

De charme van Destiny 2 is echter dat er zo veel meer te doen is dan dat. Je begint simpel, op aarde, waar je wegwijs wordt gemaakt in de verschillende activiteiten die je kunt doen. De verhaalmissies kunnen afgewisseld worden met Adventures, vaak iets kortere ingekapselde verhaaltjes over iets dat wel met de wereld van Destiny te maken heeft, maar niet per se het verhaal rondom Ghaul verder helpt.

Elke planeet moet je zien als een soort open wereld, waarin je missies kunt starten, die activities kunt doen, maar ook gewoon kunt gaan rondlopen en ontdekken. Er zijn ook Lost Sectors, plekken die niet direct in de loop liggen maar die met wat exploratie leiden naar groepen vijanden die een kist met loot bewaken. Terwijl je dat allemaal doet gebeuren er in die open wereld ook vanzelf dingen, zoals Public Events. Dat zijn gevechten die op gezette tijden uitbreken en waar je - als je wilt - aan kunt deelnemen, natuurlijk ook weer met loot tot gevolg.

Organische groei

Al die mogelijke activiteiten zijn op elk van de vier planeten die je in Destiny 2 tot je beschikking hebt aanwezig en naarmate je door het verhaal te volgen naar nieuwe planeten vliegt komen er meer activiteiten beschikbaar. Het is bijna onmogelijk om op een nieuwe planeet te landen en niet terwijl je van A naar B gaat afgeleid te worden door een Public Event, of een missie die vlakbij ligt, of een random groep vijanden die toevallig in de weg lopen. Er is zo veel te doen op al die plekken in Destiny 2 dat je oprecht tussen de 20 en 30 uur zoet bent met alleen die mogelijkheden. Daar moet bij gezegd worden dat je speeltijd - én je plezier - verveelvoudigd wordt als je de game speelt met meerdere mensen. Je kunt (op het eerste uur na) de hele game in ‘fireteams’ van drie spelers spelen, waarbij het niet uitmaakt of iemand al verder en sterker is dan jijzelf: de game nivelleert de levels van de spelers zodanig dat het voor iedereen spannend blijft.

Over levels gesproken: Bungie heeft er alles aan gedaan om je groei als karakter te stroomlijnen. Je hebt naast je standaard experience level (dat eindigt op level 20) ook nog een andere soort progressie. Al die loot die je krijgt heeft namelijk ook een power level, en het gemiddelde daarvan bepaalt of je klaar bent voor bepaalde missies of activiteiten. Je wil dat level dus omhoog krijgen. Dat gaat vanzelf, waarbij de vaak heel ingewikkelde systemen van de eerste Destiny vervangen zijn door een simpel gegeven: alles wat je in Destiny 2 doet levert je óf directe loot op, óf tokens. Die tokens kun je bij bepaalde karakters inleveren en bij elke 20 of zo krijg je van die karakters extra loot waar je power level van gaat stijgen. Zo doe je niets in Destiny 2 voor niets en kun je dus helemaal zelf bepalen hoe jouw progressie door de game er uit ziet.

Endgame

Als je dan - met omwegen of niet - het verhaal tot zijn (epische, mag ik wel zeggen) conclusie hebt gebracht, ben je er nog lang niet. Op dat moment komen er op elke planeet nog meer missies vrij, kun je de Strikes (langere missies die je met drie spelers moet doen en die eindigen met een forse eindbaas en gegarandeerde loot) gaan spelen. Een moeilijkere variant van die strikes genaamd de Nightfall speel je vlak daarna vrij en dat is eigenlijk je eerste ‘endgame’ activiteit. Dat zijn de activiteiten die zó’n goede loot geven bij het volbrengen dat je ze elke week maar één keer mag halen, totdat ze (op dinsdag) gereset worden.

Je krijgt vanaf ongeveer dat moment ook dagelijkse missies die je tokens opleveren, maar ook Milestones, opdrachten die over meerdere activiteiten uitgesmeerd kunnen worden en die - mits helemaal tot 100 procent gekregen - ook hele goede loot opleveren. Vanaf dat punt moet je wat harder werken om vooruit te komen, maar dan is wel echt alles vrij. Je zou je - als je dat wilt - dan langzaam kunnen voorbereiden op de meest uitdagende content die Destiny 2 te bieden heeft: de raid. Als je een pc-speler bent en MMO’s hebt gespeeld heb je een voorstelling, maar als je het concept niet kent moet ik het even uitleggen.

To raid or not to raid

Een raid is een opeenvolging van gevechten en/of eindbazen die op een heel specifieke manier verslagen moeten worden. Het vergt het uiterste van jij en de vijf (met minder dan zes spelers gaat het niet) Guardians die met je mee vechten. Doordat de verschillende fases van zo’n raid in deze game meer een puzzel zijn dan een rechttoe-rechtaan vuurgevecht moet je eerst proberen uit te zoeken wát de bedoeling is, en dan moet je het met zijn allen ook nog eens weten te doen. Communicatie is vaak nog belangrijker dan hoe goed je headshots kunt maken, dus je moet samenwerken als team, of met zijn zessen reddeloos ten onder gaan. In een raid leer je dat er echt geen ‘I’ in team zit.

Als je het dan eenmaal haalt en de echte eindbaas weet neer te halen heb je wel echt iets bereikt. Niet alleen krijg je dingen te zien die je echt niet zag aankomen, maar is er ook weer loot. Althans, een kans op loot. Voor hoeveel werk het is om de raid in eerste instantie te halen valt er niet meteen heel veel te halen. Apart en indrukwekkend is trouwens ook dat er rondom de raid nog bijna een hele planeet is gebouwd waar je in kunt verdwalen, maar die je ook als afkorting kunt gebruiken en waar mysterieuze kisten met loot zijn neergezet. Maar dan moet je wel eerst de sleutels vinden…

Shoot all humans

Naast dat alles is er natuurlijk ook nog de Crucible, het competitieve aspect van Destiny. In tegenstelling tot de eerste game zijn de potjes Player vs. Player (PvP) allemaal in groepen van vier. Ook hier geldt: de ervaring is beter met een team aan jouw kant, want Destiny 2 is ondanks je ruimtegranaten, speciale krachten en overpowered Super-aanvallen een heel tactische shooter geworden. Als je in je eentje rond gaat rennen alsof je Call of Duty aan het spelen bent zul je vooral veel neergeschoten worden, dus doe het rustig aan en schiet met beleid. Je teammaten zullen vaak je redding zijn en andersom moeten zij ook op je kunnen rekenen voor support.

Er zijn op dit moment maar twee smaakjes in PvP: Quickplay en Competitive. De eerste heeft de wat lossere spelmodi als Control (met drie controlepunten), Supremacy (zeg maar Kill Confirmed van CoD) en Clash (team deathmatch) er in zitten, terwijl Competitive het doet met Elimination (8 levens per team, wie het eerst geen respawns meer heeft gaat er aan) en Countdown (waarbij een bom aangezet of ontmanteld moet worden, terwijl het andere team dat probeert te voorkomen).

Flawless

De Competitive mode heeft ook nog een andere functie: het bereidt je voor op de endgame PvP-modus die Destiny ook nog heeft: Trials of the Nine. Die komt elke week pas in het weekend beschikbaar en daarin vecht je tegen de besten van de besten om zo veel mogelijk potjes te winnen voordat je drie keer verloren hebt. Haal je het om zeven keer te winnen zonder te verliezen? Dan ben je ‘flawless’ gegaan en dat is misschien wel het allerlastigste dat je in Destiny 2 kunt doen. De modus is endgame, dus dat betekent ook dat je niet automatisch wordt gematcht met andere spelers, maar dat je echt met je eigen team van vier moet aankomen om mee te mogen doen.

Hulp door gevorderden

Zoals je ziet is er meer dan genoeg te doen in Destiny. De grote hoeveelheden loot die je kunt krijgen en de steeds wisselende activiteiten zorgen er voor dat je uit deze game weken plezier kunt halen, zelfs als je in je eentje bent. Je mist dan - tot op zekere hoogte - wel een aantal van de endgame activiteiten, maar het enige dat je echt op geen enkele manier alleen zou kunnen ondernemen is Trials of the Nine.

Voor de Raid en de Nightfall - normaal ook activiteiten waar je zelf een ‘fireteam’ voor moet meenemen - heeft Bungie namelijk het Guided Games-principe bedacht. Daarin kunnen clans zich aanmelden om als gids te fungeren voor mensen die de activiteiten graag willen doen, maar niet genoeg mensen hebben om dat mee te doen. Eerlijk is eerlijk, je bent in sommige gevallen (voornamelijk de raid) wel echt even aan het wachten voordat je aan de beurt bent, maar met (engelen)geduld komt er een groep langs die je wil helpen. Omdat clans ook een rating krijgen voor hoe aardig ze doen tegen ‘noobs’ kun je er ook redelijk zeker van zijn dat de mensen die je uitkiest je oprecht door een activiteit heen willen helpen, dus dat is wel prettig.

Klaar mee

Destiny 2 is een heel complete game, die weliswaar bij lange na niet de diepte heeft van het vorige deel, maar dat voor nieuwe spelers vermoedelijk ruimschoots goedmaakt met hoe soepel je progressie is en hoe ver je kunt komen zonder per se de extreem moeilijke content te moeten spelen.

Je zult (ironisch genoeg mede door de net aangehaalde aspecten) zeker op een punt komen dat je alles wel gezien hebt, maar voordat je zo ver bent heeft Destiny 2 je al veel meer gegeven dan de meeste grote games kunnen bieden. Deze game is specifiek gemaakt om ook speelbaar te zijn voor mensen die het spelen van een shooter met loot niet als tweede baan willen hebben, en die missie is meer dan geslaagd.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies