Destiny 2: a noob's pc perspective

Destiny 2: a noob's pc perspective

Hoe is Destiny 2 pc voor een nieuwe speler?

Vorig artikel Volgend artikel

Voor de luisteraars van onze podcast mag het geen verassing meer zijn dat de gamecowboys, en dan vooral onze Patrick Smeets, groot fan zijn van Destiny. Halsreikend werd er dan ook uitgekeken naar Destiny 2. Toch is er nog een cowboy over die nog nooit iets had gedaan met Destiny. Ik dus. Simpelweg omdat ik geen grote fan ben van shooters op de console. Ik ben een pc gamer in hart en nieren en toen bekend werd dat Destiny 2 ook voor de pc zou uitkomen kon ik er niet meer onder uit. Ook ik ben ten prooi gevallen aan de game van Bungie. Maar ben ik ook fan geworden?

Destiny-goeroe Patrick heeft meer dan genoeg meningen over de game, maar mij is gevraagd om een gameplay-impressie te geven uit oogpunt van een nieuweling en dan vooral op de pc. Er was een hoop te doen om de originele Destiny qua ontbrekende verhaallijn en herhaling in missies en er rijzen al twijfels over de houdbaarheid van deel 2. Ik kan dit echter allemaal achter me laten en er met een stel frisse ogen naar kijken.

image1

Zoals ik van mijn mede-cowboys al (te) vaak had gehoord draait Destiny om sociaal contact en om de Strikes en Raids die je samen doet. Dit is de kern van het spel en de grote aantrekkingskracht. Toch ben ik eerst begonnen met de campagne, ook gewoon om de game een beetje te leren kennen. Ik ken natuurlijk alleen de verhalen over de slechte singleplayer ervaring uit de originele game, maar ik vind dat Destiny 2 zeker wel een solide campagne heeft neer weten te zetten. Misschien is het niet de core-business van de game, maar de verhaallijnen rond de Red War en Cabal vond ik toch goed in elkaar zitten en entertainend genoeg om het door te spelen. Ik zag het voor mijzelf ook maar gewoon als een soort hele grote(maar goede) tutorial om de game te leren kennen vooraleer ik het ging opnemen tegen gamers in de PvP Crucible of ging samenwerken in Strikes. Ik kan als nieuweling in ieder geval zeggen dat er ook voor de solo-gamer voldoende uitdaging ligt in Destiny 2 en je zeker geen afgeraffelde content krijgt aangeboden.

Ja, en dan is er multiplayer. Samen spelen met anderen in de Strikes, Nightfall en Raids. Gezien ik het op de pc speelde en de andere cowboys allemaal achter hun console zitten (en double-dipper Patrick niet beschikbaar was) kon ik helaas niet rekenen op bijval. Gelukkig heeft Bungie voorzien in matchmaking voor de Strikes. Sommige kun je op zich best alleen doen, maar het is toch leuker om het met een groepje te doen.

Feitelijk doe je de missies om steeds beter gear te verzamelen en je omhoog te werken zodat je Raids kunt gaan doen, de echt uitdagende content van de game. Jammer bij de raids is echter dat hier (nog) geen matchmaking voor is en je dus al spelende vrienden moet hebben/of maken in de game om hier aan mee te kunnen doen. Aan de ene kant logisch gezien de moeilijkheidsgraad, maar toch wel jammer dat sommigen zo bepaalde content gaan missen.

Het probleem zit hem hier in de hoge learningcurve van de raids. er is op dit moment maar een klein percentage van gamers die de raid met succes heeft afgerond. En het is niet zo'n probleem als je een keer een nieuweling op sleeptouw moet nemen, maar niemand wil dit elke raid gaan doen met een zeer grote kans dat je 3 tot 4 uur aan tijd "weg gooit" omdat de nieuweling de raidmechanics niet goed snapt en hierdoor de groep faalt. Dit resulteert er vaak in dat als een nieuweling niet snel genoeg zijn skills verbeterd hij uit de groep wordt gezet. Deze beland dan in een neerwaartse spiraal, want hij zal vaker uit een groep worden gezet ivm mindere skills, maar zal dus ook nooit meer bijleren juist,omdat hij uit de groep wordt gezet.

Het is dus noodzaak dat je vrienden maakt in Destiny 2 als je de high-level content wilt gaan spelen. Het is jammer, maar eigenlijk begrijp ik wel deels waarom Bungie geen matchmaking hiervoor faciliteert. De 'Guided Games' die ze in plaats daarvan hebben lijken ook nooit te werken, want als je probeert een groep te vinden is de wachttijd vaak bijna een uur. Slagen in een raid is zo afhankelijk van skills, communicatie en het leren samen spelen dat dit eigenlijk niet te doen is mat random groups. wat ook niet helpt is dat Bungie je niet groepeert per regio, maar je dus met spelers van over de hele wereld kan samen zitten en dit de nodige taalbarrieres opwerpt.

image 2

Anyways, wat is mijn indruk van de multiplayer content? Ik vind de PvP matches zeker wel tof en ik zie mijzelf dit wel vaker doen. De PvE matches daarentegen heb ik helaas wat meer moeite mee. Ik heb geen kritiek op de game of de missies zelf, maar het systeem geeft me een naar gevoel. Met wat ik nu ga zeggen schop ik vast een hoop mensen tegen de schenen, maar het voelt of ik het al eens gedaan heb. Ik heb namelijk best lang en fanatiek The Division gespeeld, wat grotendeels dezelfde concepten benut zoals Destiny. PvE content om gear te vergaren en moeilijkere missies te doen.

Wat me bij dit concept snel tegen de borst stuitte is dat ik soms echt tegen mijn zin in missies ging zitten spelen achter elkaar om maar een specifiek stukje gear te kunnen krijgen als je geluk hebt. Het ging voelen als werk in plaats van plezier maken. Op een gegeven moment ren je hersenloos door de Strikes heen en gaat de uitdaging er vanaf. Ik heb gewoon geen zin om elke keer maar dezelfde missies te moeten doen. Juist daarom spreekt het PvP gedeelte mij meer aan. Hierin speel je toch tegen onvoorspelbare andere gamers en is geen enkel potje hetzelfde. Snel wisselen van tactiek en sneller willen zijn dan je tegenstander. Dat is gewoon tof. Wel zijn de maps nog wat beperkt in PvP en ik hoop dat Bungie dit nog zal gaan uitbreiden.

So pretty

Tijdens mijn reis in Destiny 2 viel me eigenlijk direct op dat de game grafisch echt geweldig is als je de mogelijkheid hebt om op 4K te spelen. Nog nooit was ik zo blij met mijn GTX 1080ti, want holy crap, dit ziet er gelikt uit. Ik houd altijd wel van een goed neergezet sci-fi sfeer en Bungie weet als geen andere prachtige planeten en omgevingen neer te zetten die kunnen overtuigen. Ook op gebied van audio wist de game me bijzonder positief te verassen en hebben ze een goede balans gevonden tussen achtergrond muziek en actievollere soundtracks die elkaar afwisselen tijdens de game.

Destiny 2 laat me een beetje met gemengde gevoelens achter. Het is echt een toffe game en Bungie heeft iets moois af weten te leveren. Solo-gamers komen ditmaal niks tekort en ook de multiplayer is top. Wel moet je er van houden om heel vaak dezelfde missie te herhalen om maar betere gear te krijgen en dat doet het hem gewoon niet meer voor mij. Af en toe wat herspelen is prima, maar het wordt gewoon een soort sleur waar je in belandt.

Voor mijn gevoel was ik snel door de content heen en kon het zogeheten grinden gaan beginnen. Helaas heb ik nog niet aan een Raid mee kunnen doen, maar van horen zeggen is die content wel echt heel vet. Maar ook daar zal na verloop van tijd toch een soort sleur ontstaan als je het “trucje” eenmaal doorhebt en het geen uitdaging meer bied. Ja, het sociale aspect van Destiny is heel groot en dat is misschien nog wel het grootste pluspunt aan de game. Ik moet helaas bekennen dat, ondanks ik me prima met de game vermaak, ik nog geen echte fan ben en dit waarschijnlijk ook nooit zal gaan worden.

Meer content

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies