De virtuele economie van een 17-jarige

Vorig artikel Volgend artikel
1158179527diablo

Gaming blijft hot. Second Life en World of Warcraft zijn polulaire spellen. Onder de 17-jarigen schijnt Diablo helemaal lauw te zijn.

Diablo is de naam van een serie "point-and-click" computer role playing games (Ned. wijs-en-klik rollenspellen. Het doel van het "hack 'n slash" spel is om demonen te verslaan die proberen de wereld te veroveren. De speler neemt de rol aan van een avonturier die uiteindelijk Diablo (Spaans voor Duivel) zelf dient te verslaan. Diablo is bekend voor de herspeelbaarheid ervan, omdat de velden willekeurig worden gegenereerd, gevuld met monsters. Zodra een monster verslagen wordt laat het (soms betoverde) spullen vallen. Deze spellenserie is online gemeenschappelijk te spelen via het internet met behulp van http://www.battle.net, een gratis dienst van Blizzard Entertainment. In de loop der tijd heeft het spel vaak te maken gehad met valsspelers (cheaters), al worden deze spelers de laatste jaren steeds vaker bestreden.

Verder blijkt ook hier dat een een hele virtuele economie is ontstaan waarin druk gehandeld wordt in allerhande zut die je kan gebruiken in het spel. Een stukje software wordt geruild tegen iconen etc etc. Je kan zo Forum Gold verdienen wat weer is in te zetten als ware het echt geld. Via http://www.d2jsp.org/ gaat er een wereld open met een eigen virtuele economie. Een wereld die voor tegenwoordige 17 jarige MBO studenten heel gewoon is…. .

John T. Knieriem

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies