Marketing20.07.2005

Zeikbericht over Philips


1121840561schaap.jpg
1121840561schaap.jpg

Het ANP stuurde gisteren naar aanleiding van de cijfers van gisteren een bericht de wereld in over de Philips-campagne Sense&Simplicity.

Het is altijd raak met Philips, marketing en reclame. Je belt wat mensen en zonder even verder te vragen zullen ze de campagne belachelijk maken. Want Philips is suf.

‘Het is een mooie belofte. Iedereen wil zinvolle en eenvoudige apparaten. Maar ik heb het gevoel dat Philips de belofte nog niet helemaal waarmaakt’, zegt Sicco Beerda van Euro RSCG 4D in het ANP-bericht over Sense & Simplicity .

Wie is in hemelsnaam Sicco Beerda van Euro RSCG 4D? Ooit voor Philips gewerkt? Ja, Euro RSCG wel tot ze door Philips aan de kant werden gezet voor DDB.

Heeft Beerda ooit een prachtig essay geschreven over het merk Philips? Heeft hij überhaupt wel eens iets gelezen over Philips?

Geen idee, maar het ANP concludeert meteen: ‘Volgens marketeers gedijt de nieuwe stelregel maar moeizaam.’

Is er onderzoek onder marketeers verricht? Of is hier n=1?

Nee, n=2, want hoofdredacteur Fred Sengers van het vakblad MarketingTribune meent dat de slogan nog te veel in retoriek blijft hangen, dat het idee achter Sense & simplicity nog niet helemaal in de organisatie doorwerkt.

Mmmm….diepe gedachte Fred.

‘De belofte doen dat de producten makkelijker te bedienen zijn is een, maar haar waarmaken is twee. Ik denk dat ze de volgorde hebben omgedraaid. Wel naar buiten toe communiceren dat het makkelijker kan, maar die producten nog niet eenvoudiger kunnen maken’, zegt Sengers. (Het slechte Nederlands komt voor rekening van het ANP. Fred praat normaal anders, weet ik uit ervaring.)

Fred kijkt wel van ver, want de laatste keer dat-ie iemand van Philips heeft gesproken is verdomde lang geleden.

Goed, waarom vind ik dit zo makkelijk? Als je je een mening wilt vormen over hoe zo’n internationale campagne loopt, moet je niet alleen naar Nederland kijken en een paar toevallige voorbijgangers om hun mening vragen. Wat zijn de doelstellingen en wat is er gebeurd in de markten. Is het marktaandeel gedaald, gelijk gebleven of gestegen? Zijn er imago-scores te vinden?

Philips wilde niet alleen bekend staan als een consumentenelectronika-bedrijf, maar ook als producent van medische apparatuur. De campagne moest daar wat aan doen. Dat lijkt redelijk gelukt.

Gebeurt er al wat in de VS? Want daar wat het probleem het grootst.

Ja, daar gebeurt wel wat, maar nog niet snel genoeg, want Philips heeft er daar nog te weinig geld in gestopt. Tegelijkertijd heeft marketingbaas Ragnetti nooit beweerd dat het in negen maanden (want zo lang loopt de campagne pas) gedaan zou zijn.

Ik heb hem in het afgelopen jaar drie keer gesproken en elke keer vind ik hem wel een goede chief marketing officer. Doelgericht. Bevlogen en ik zou niet graag in zijn schoenen staan.

Hij weet de organisatie onmiskenbaar in beweging te krijgen en er verandert ook wel wat.

Ze zijn logisch en goed bezig en als je met Ragnetti of andere hotemetoten van Philips spreekt, dan begin ik er voor het eerst sinds lange tijd ook enigszins in te geloven.

De reacties in het ANP-bericht getuigen van weinig verstand. Of de behoefte om je te verdiepen in de achtergronden van de positionering. Sense &Simplicity is ook veel meer dan alleen een campagne.

Beerda zegt bijvoorbeeld: ‘Sense and simplicity koppelen aan medische apparatuur werkt niet. Als je een medisch apparaat koopt, wil je niet iets simpels.’

Hemeltergend is dit. Natuurlijk moeten medische apparaten ingewikkeld zijn en doen wat ze moeten doen, maar mogen ze er alsjeblieft ook gewoon een beetje goed uitzien? Of moet het allemaal grijs en Siemens zijn? Koel en afstandelijk?

Philips won laatst met twee medische apparaten een Amerikaanse designprijs. Niet omdat ze zo simpel zijn, maar omdat ze ontworpen zijn met de gebruiker in het voorhoofd. De apparatuur kan licht en beelden projecteren en dat is voor de patiënt prettig. En hij scant ook nog gewoon. Is dat simpel?

Nee, maar het maakt wel sense. (via MolBlog)

Verder lezen over Philips

De OLED+959 is het nieuwe vlaggenschip van Philips TV

In Barcelona kondigde Philips vorige maand weer veel nieuwe producten aan voor 2024. Waaronder ook het nieuwe vlaggenschip in het Ambilight TV-assortiment van 2024. De OLED+959 is de nieuwe definitie van een toonaangeven...

Entertainment22.02.2024

De OLED+959 is het nieuwe vlaggenschip van Philips TV

Met een helderheid van 3.000 nits, Ambilight Plus en meer!
​Philips komt met deurslot dat je toelaat op basis van je hand

Philips Hue timmert flink aan de smarthomeweg. Lange tijd waren het alleen lampen, maar dat wordt al steeds meer beveiliging, zoals camera’s. Het volgende waar het bedrijf zich op stort zijn deursloten. En daaraan voeg...

Gadgets09.01.2024

​Philips komt met deurslot dat je toelaat op basis van je hand

Philips haalt honderden MRI-scanners terug wegens ontploffingsgevaar

Het nieuws dat Philips meer dan 300 MRI-scanners die het bedrijf tussen 2005 en 2014 geleverd heeft nu moet terughalen vanwege mogelijk gevaar voor ontploffing is er een die de gezondheidsdivisie van het bedrijf er eigen...

Nieuws21.12.2023

Philips haalt honderden MRI-scanners terug wegens ontploffingsgevaar

​Philips The One review: Is deze 4K-Ambilight TV goed genoeg?

Philips-televisies zijn al jaren in trek en dat komt vooral door dat imposante Ambilight dat tegen je muur aan schijnt. Zelfs als je een muur hebt waarop een poster hangt, of een muur met reliëf hebt, dan springt dat li...

Gadgets12.12.2023

​Philips The One review: Is deze 4K-Ambilight TV goed genoeg?

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

​Charmeoffensief van Matter: Nuki, Yale en Fritzbox! gaan ervoor

De eerste helft van 2023 was geen goede helft voor Matter. De smarthomestandaard zou eigenlijk allang in heel veel producten moeten zitten, maar dat viel toch enorm tegen. Belkin stopte zelfs volledig met de ondersteunin...

Gadgets08.09.2023

​Charmeoffensief van Matter: Nuki, Yale en Fritzbox! gaan ervoor

​Doe jij geen oog dicht? Philips komt met nieuwe slaapkoptelefoon

Oordopjes worden soms gedragen om juist wakker te blijven: lekker hard, wat heftige muziek erop en je zorgt dat je niet zomaar wegsoest. Philips ontwikkelt echter al een tijdje slaaphoofdtelefoons om te zorgen dat je jui...

Gadgets05.09.2023

​Doe jij geen oog dicht? Philips komt met nieuwe slaapkoptelefoon

Weg met gesnurk
​Philips Hue krijgt nu ook beveiligingscamera’s

Het is typisch iets wat je had kunnen zien aankomen, maar toch is het groot nieuws nu we weten dat dat het geval is: Philips Hue wordt voorzien van beveiligingscamera’s. Het merk, dat traditioneel alleen in slimme lamp...

Gadgets01.08.2023

​Philips Hue krijgt nu ook beveiligingscamera’s

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s

Verder lezen over Weblog

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

De EU wil graag dat apps wat minder eenkennig worden. Daarom kun je straks ook WhatsApps lezen in andere apps dan WhatsApp, en andersom. WordPress doet vrolijk mee. Het gigantische blogplatform heeft nu versie 1.0.0 van...

Online19.09.2023

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

But first, fediverse.
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Wix, een wereldwijd SaaS platform voor het creëren, beheren en uitbreiden van een online aanwezigheid, kondigde eind vorige maand de lancering aan van de toegankelijkheid wizard. Wix gebruikers hebben daarmee nu een sta...

Online01.06.2021

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen binnen het online landschap. Daarom heeft Google in 2021 een update op de planning staan om de ‘site-vitaliteit’ op te nemen als rankingfactor. Google zal dit zes...

Search24.09.2020

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Wil jij jouw lokaal op de kaart zetten? Dan is het goed om meer naamsbekendheid op te bouwen. Goede marketing is hierbij een must. Er zijn een aantal componenten binnen marketing die je kunt optimaliseren en waarmee je a...

DC Business31.07.2020

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds

Google Nederland gaat zo’n 70 lokale nieuwsorganisaties in Nederland van een bijdrage voorzien vanuit het speciale noodfonds dat vorige maand is opgezet. Ook lokale nieuwsorganisaties worden namelijk hard getroffen doo...

Nieuws08.06.2020

Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds

​Starten als ondernemer? Deze 5 businesses begin je zónder geld!

Een van de grootste voordelen van de internetgeneratie is het opheffen van beperkingen om een bedrijf te starten. Iedereen met een computer kan in feite direct aan de slag – geen startkapitaal vereist. We hebben vijf o...

DC Business10.01.2020

​Starten als ondernemer? Deze 5 businesses begin je zónder geld!