De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing

De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing

Vorig artikel Volgend artikel
De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing

Het is lange tijd de nieuwe buzz geweest binnen de online marketing wereld; Gamification. Kort samengevat: het toepassen van game elementen en technieken in niet-game omgevingen. Deze term heeft niet alleen binnen de marketing wereld een vaste plek gekregen maar wordt ook standaard genoemd als een van de belangrijkste tools als het gaat om gedragsverandering (Nike+, Jawbone Up App), educatie (Coursera, DuoLingo) het betrekken van consumenten (Heineken Star Player app).

Om als bedrijf en online marketeer Gamification effectief te kunnen inzetten is het van belang om de mechanismes te begrijpen. Koppel die kennis aan real life cases en je hebt je eerste badge binnen.

Gedrag
Om mensen aan te zetten tot voor jou gewenst gedrag moet je weten wat het gedrag van mensen aanstuurt. Het Fogg Behavior model geeft het bovenstaande overzicht. Gedrag volgt uit de gelijktijdige balans tussen motivatie, kunde en een trigger. Een moeilijke taak is te overwinnen door een hoge motivatie (marathon lopen), waar een makkelijke taak minder motivatie vereist. Er is echter een ondergrens die aangegeven wordt door de blauwe lijn. Hier komen de triggers van pas. Als iemand een marathon wil lopen alleen dat als een te grote taak ziet, dan is een trigger in de vorm van een app zoals de Nike+ datgene wat aanzet tot het gewenste gedrag. Dit is de kern van Gamification, triggers creëren door het inzetten van game technieken om zo het gewenste gedrag te krijgen.

Persoonlijkheden
Nu is het niet zo dat er 1 universele trigger is die voor alle mensen werken. De volgende stap is het bepalen van je doelgroep en daarmee ook de spelers. Dit kan op basis van standaard marketing segmentatie maar een meer persoonlijke indeling is die van Richard Bartle die een onderscheid maakt naar type spelers. Deze deelt de spelers op basis van waar ze belang aan hechten in een spel. Willen ze interacteren met andere spelers (Nike+) of met een fictieve wereld (Zombies Run, https://www.zombiesrungame.com/ ) en willen ze spelen of interacteren? Zo krijg je vier type spelers die elk hun eigen voorkeuren hebben en getriggerd worden door andere spel mechanieken.

Screen Shot 2014-05-15 at 9.10.09 AM

(bron: http://frankcaron.com/Flogger/?p=1732)

Succesvolle apps
Nu je weet wie je doelgroep is en wat er voor nodig is om hen te activeren om met jouw merk, product of activiteit te laten interacteren kan ik een tweetal voorbeelden geven van succesvolle online Gamification voorbeelden met daarbij de spelers die ze aanspreken.

Untappd - Achievers, Explorers, Socialites

Untappd laat gebruikers bieren ontdekken en delen met hun vrienden (via een Facebook plug-in) om zo beloond te worden met tientallen verschillende achievements, aanbevelingen van andere bieren en mede bierkenners te ontdekken uit je omgeving. De spelers zetten zo hun enthousiasme om in het delen en ontdekken van nieuwe bieren. Dit levert waardevolle data op voor bierbrouwers en kroegen die zo ontdekken wie hun klanten en liefhebbers zijn en hoe zij te bereiken zijn.

Heineken Star Player App - Killers, Achievers

De samenwerking tussen Heineken en de Champions kreeg een nieuwe dimensie met de Star Player App. Spelers konden tijdens de Champions League wedstrijden live voorspellingen doen via de app en reageren op vragen (Gaat de penalty erin? Is de goal via een kopbal? Wordt er binnen 20 seconden gescoord?). Spelers verdienden punten tijdens de verschillende wedstrijden en strijden tegen hun vrienden en andere spelers om een plek te verdienen in de finale van de Champions League. Op deze manier activeerde Heineken de fans door op hun passie in te spelen en deze om te zetten in interactie met het merk en de wedstrijd.

© Fotolia

Screen Shot 2014-05-15 at 9.10.24 AM

De mogelijkheden

Gamification kent oneindige toepassingen en is bewezen effectief te zijn in niet alleen de marketing maar ook gezondheid (DietBet), veiligheid (Speed Camera Lotery) en vele andere vlakken. Veel bedrijven implementeren nu al losse spelelementen in hun website (LinkedIn Progress Bar) om gebruikers op een relatief eenvoudige manier aan te zetten tot gewenste actie. Het is te verwachten dat het inbrengen van spel elementen in dagelijkse leven een grote impact gaat hebben. Je zal punten verdienen door te sporten, gezond te eten, met vrienden om te gaan en hard te werken. Toekomstmuziek? Kijk de film Sight en overtuig jezelf.

Deze blogpost is geschreven door Jochem van Laren, Livewall.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies