Gaming15.05.2014

De kracht van de combinatie: Gamification en Online Marketing


de-kracht-van-de-combinatie-gamification.jpg
de-kracht-van-de-combinatie-gamification.jpg

Het is lange tijd de nieuwe buzz geweest binnen de online marketing wereld; Gamification. Kort samengevat: het toepassen van game elementen en technieken in niet-game omgevingen. Deze term heeft niet alleen binnen de marketing wereld een vaste plek gekregen maar wordt ook standaard genoemd als een van de belangrijkste tools als het gaat om gedragsverandering (Nike+, Jawbone Up App), educatie (Coursera, DuoLingo) het betrekken van consumenten (Heineken Star Player app).

Om als bedrijf en online marketeer Gamification effectief te kunnen inzetten is het van belang om de mechanismes te begrijpen. Koppel die kennis aan real life cases en je hebt je eerste badge binnen.

Gedrag
Om mensen aan te zetten tot voor jou gewenst gedrag moet je weten wat het gedrag van mensen aanstuurt. Het Fogg Behavior model geeft het bovenstaande overzicht. Gedrag volgt uit de gelijktijdige balans tussen motivatie, kunde en een trigger. Een moeilijke taak is te overwinnen door een hoge motivatie (marathon lopen), waar een makkelijke taak minder motivatie vereist. Er is echter een ondergrens die aangegeven wordt door de blauwe lijn. Hier komen de triggers van pas. Als iemand een marathon wil lopen alleen dat als een te grote taak ziet, dan is een trigger in de vorm van een app zoals de Nike+ datgene wat aanzet tot het gewenste gedrag. Dit is de kern van Gamification, triggers creëren door het inzetten van game technieken om zo het gewenste gedrag te krijgen.

Persoonlijkheden
Nu is het niet zo dat er 1 universele trigger is die voor alle mensen werken. De volgende stap is het bepalen van je doelgroep en daarmee ook de spelers. Dit kan op basis van standaard marketing segmentatie maar een meer persoonlijke indeling is die van Richard Bartle die een onderscheid maakt naar type spelers. Deze deelt de spelers op basis van waar ze belang aan hechten in een spel. Willen ze interacteren met andere spelers (Nike+) of met een fictieve wereld (Zombies Run, https://www.zombiesrungame.com/ ) en willen ze spelen of interacteren? Zo krijg je vier type spelers die elk hun eigen voorkeuren hebben en getriggerd worden door andere spel mechanieken.

Screen Shot 2014-05-15 at 9.10.09 AM

(bron: http://frankcaron.com/Flogger/?p=1732)

Succesvolle apps
Nu je weet wie je doelgroep is en wat er voor nodig is om hen te activeren om met jouw merk, product of activiteit te laten interacteren kan ik een tweetal voorbeelden geven van succesvolle online Gamification voorbeelden met daarbij de spelers die ze aanspreken.

Untappd – Achievers, Explorers, Socialites

Untappd laat gebruikers bieren ontdekken en delen met hun vrienden (via een Facebook plug-in) om zo beloond te worden met tientallen verschillende achievements, aanbevelingen van andere bieren en mede bierkenners te ontdekken uit je omgeving. De spelers zetten zo hun enthousiasme om in het delen en ontdekken van nieuwe bieren. Dit levert waardevolle data op voor bierbrouwers en kroegen die zo ontdekken wie hun klanten en liefhebbers zijn en hoe zij te bereiken zijn.

Heineken Star Player App – Killers, Achievers

De samenwerking tussen Heineken en de Champions kreeg een nieuwe dimensie met de Star Player App. Spelers konden tijdens de Champions League wedstrijden live voorspellingen doen via de app en reageren op vragen (Gaat de penalty erin? Is de goal via een kopbal? Wordt er binnen 20 seconden gescoord?). Spelers verdienden punten tijdens de verschillende wedstrijden en strijden tegen hun vrienden en andere spelers om een plek te verdienen in de finale van de Champions League. Op deze manier activeerde Heineken de fans door op hun passie in te spelen en deze om te zetten in interactie met het merk en de wedstrijd.

© Fotolia

screen-shot-2014-05-15-at-9-10-24-am.jpg
screen-shot-2014-05-15-at-9-10-24-am.jpg

De mogelijkheden

Gamification kent oneindige toepassingen en is bewezen effectief te zijn in niet alleen de marketing maar ook gezondheid (DietBet), veiligheid (Speed Camera Lotery) en vele andere vlakken. Veel bedrijven implementeren nu al losse spelelementen in hun website (LinkedIn Progress Bar) om gebruikers op een relatief eenvoudige manier aan te zetten tot gewenste actie. Het is te verwachten dat het inbrengen van spel elementen in dagelijkse leven een grote impact gaat hebben. Je zal punten verdienen door te sporten, gezond te eten, met vrienden om te gaan en hard te werken. Toekomstmuziek? Kijk de film Sight en overtuig jezelf.

Deze blogpost is geschreven door Jochem van Laren, Livewall.

Verder lezen over Gamification

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

Zeeman is niet vies van een marketingstunt en opent een eigen virtuele winkel in Roblox tijdens de Fashion Week om het probleem van jongeren die veel geld uitgeven aan luxe merken in online videogames aan de kaak te stel...

Marketing27.02.2024

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Navigatie-app Waze is een stukje beter geworden, want je kunt nu in plaats van naar een auto kijken kiezen voor Warthog of Ghost uit de bekende gameserie Halo. De Microsoft-shooterserie met hoofdrolspeler Master Chief is...

Automotive04.08.2021

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

Gamification wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet. Niet alleen in de wetenschap, het onderwijs en bij politiek-maatschappelijke kwesties is gamification een handige manier om mensen het laatste duwtje in de juiste ric...

Marketing24.11.2020

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Black Friday is een paar jaar geleden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten naar Nederland en gaat een steeds grotere rol spelen in de (online) retail wereld. Je kunt er als winkelier, maar ook als consument haast niet...

Marketing09.11.2020

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Voor veel online marketeers is het dan ook weer de vraag: ‘op welke originele manier kan ik mijn producten of diensten tijdens de feestdagen onder de aandacht brengen b...

Marketing02.11.2020

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Gamification en online marketing: de perfecte match!

De afgelopen jaren maakt gamification een opmars als effectief marketingmiddel in bijvoorbeeld het onderwijs, de politiek en handhaving in de openbare ruimte. Maar ook in de online wereld worden spelelementen steeds vake...

Marketing26.10.2020

Gamification en online marketing: de perfecte match!

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement...

Marketing19.10.2020

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Boekhouden is nou niet bepaald een hobby voor de meeste mensen. Software-ontwikkelaar Informer heeft precies voor die groep, die vaak bestaat uit ZZP'ers en andere kleinere ondernemers uit het MKB, hun boekhoudsoftware a...

Online09.10.2017

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Informer helpt ondernemers door ze te laten spelen