Gaming05.07.2013

Gamification: ‘Healthy Solutions lanceert serious game voor kids’


gamification-healthy-solutions-lanceert-.jpg
gamification-healthy-solutions-lanceert-.jpg

In Europa is serious gaming nog sterk in opkomst, komend jaar worden een aantal interessante serious games op de markt gebracht. Serious games zijn leuke spellen die zijn ontwikkelt voor educatie en trainingsdoeleinden doorgaans op een digitaal platform. Healthy Solutions lanceerde onlangs een nieuwe serious game: ‘Plan-It Commander‘ voor kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar. De lancering is onderdeel van een bredere trend waarbij serious gaming een volgende stap naar volwassenheid zet in Europa. Op 19 juni werd de game officieel gelanceerd tijdens het openingsevenement in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.

Pam Kato en de toekomst van serious games in Europa

Na de introductie neemt Dr. Pam Kato onderzoekswetenschapper, die haar diploma’s haalde aan Harvard- en Stanford University, het woord. Pam is een academica die al jaren onderzoek doet naar de effecten van serious games, zij adviseert zowel profit als non-profit organisaties bij de ontwikkeling. Pam ziet veel kansen voor serious games op de Europese markt. Tijdens een studie van Nielsen/ ISFE bleek dat 40% van de Europeanen tussen de 6-14 uur per week videogames speelt (1). Driekwart van de Europeanen speelt video games vooral voor de lol. Pam ziet kansen om deze positieve motivatie te benutten om kinderen te helpen in hun ontwikkeling. De grote uitdaging voor software ontwikkelaars ligt dus in het maken van ‘leuke serious games’.

De toepassingen voor serious games zijn breed, vooral binnen schoolsystemen wordt al jaren gezocht naar minder passieve (en dus saaie) methoden om kinderen nieuwe vaardigheiden bij te brengen. Ook het bedrijfsleven kan haar voordeel doen met serious gaming denk bijvoorbeeld aan:
• Training van nieuwe werknemers
• Change management – nieuwe procedures op een leuke manier aanleren
• Makkelaar schaalbaar en dus goedkoper dan externe trainers

Wetenschappelijke validatie

Een mooi voorbeeld van de impact die serious games kunnen hebben komt uit de hoek van gezondheidszorg. In 2008 verscheen een studie waar Pam Kato en andere onderzoekers aantoonden hoe adolescenten die aan kanker lijden hun houding en gedrag verbeterden ten aanzien van de ziekte(2). Concreet werden zij door de video game ‘Remission’ gestimuleerd om zoveel mogelijk kennis op te doen over hun eigen ziektebeeld en structureel het gevecht aan te gaan. Deze groep bleek in verhouding tot bijvoorbeeld ouderen niet volledig alert op- en bereid tot het volledig aanpassen van diverse levensaspecten. Plan-It Commander is ontwikkeld door een team van experts en traint hele andere vaardigheden zoals sociaal gedrag, plannen en tijdsbesef bij kinderen.

De leerzame ruimtereis van Plan-It Commander

Vervolgens is het woord aan Marijn Kraakman, verantwoordelijke bij Healthy Solutions voor de ontwikkeling van de game. Plan-It Commander, zoals de naam al prijsgeeft, speelt zich af in de ruimte. De spelers worden kapitein van hun eigen ruimteschip en gaan nieuwe planeten verkennen, er is keuze om met verschillende karakters te spelen. Het kind gaat als kapitein op een ruimtereis om zoveel mogelijk mineralen te verzamelen en voert intussen allerlei leuke en leerzame opdrachten. Het spel is web-based dus het kind kan ook bij opa en oma inloggen en verdergaan met de laatst gespeelde missie.

Healthy Solutions is een volle dochter van het Amerikaanse Johnson&Johnson en is opgezet om nieuwe ideeën en concepten voor de gezondheidszorg te testen. Wat dat betreft is Plan-It Commander een vernieuwend initiatief vanuit een van oudsher conservatieve sector.

Plan-it-commander-EarthMainArea

Vaardigheden trainen

Het spel voldoet aan drie gezamenlijke behoeften bij ouders en kinderen:
1. Vaardigheden trainen; de vaardigheden worden impliciet getraind, dit maakt de ervaring een stuk aangenamer
2. Veilige omgeving; spelers kunnen hun ruimteschip delen in een online community, ook kunnen ze elkaar vragen stellen. De spelers kiezen uit vooropgestelde vragen en antwoorden zodat alleen constructieve bijdrages kunnen worden geleverd.
3. Speelplezier; de game ziet er visueel gelikt uit en is ontwikkeld met spelplezier in het achterhoofd, dit is goed te merken als kinderen uit de zaal later die middag een eerste testrit mogen nemen

Het wordt interessant zijn om te zien hoe groot serious gaming gaat worden in Nederland. Plan-It Commander zal wat dat betreft een goede graadmeter zijn voor de opkomende industrie. Tijdens een eerste onderzoek door GFK onder een testgroep gaf 2/3 van ouders aan dat ze het spel zouden aan aanbevelen aan hun directe omgeving.

Verder lezen over Gamification

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

Zeeman is niet vies van een marketingstunt en opent een eigen virtuele winkel in Roblox tijdens de Fashion Week om het probleem van jongeren die veel geld uitgeven aan luxe merken in online videogames aan de kaak te stel...

Marketing27.02.2024

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Navigatie-app Waze is een stukje beter geworden, want je kunt nu in plaats van naar een auto kijken kiezen voor Warthog of Ghost uit de bekende gameserie Halo. De Microsoft-shooterserie met hoofdrolspeler Master Chief is...

Automotive04.08.2021

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

Gamification wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet. Niet alleen in de wetenschap, het onderwijs en bij politiek-maatschappelijke kwesties is gamification een handige manier om mensen het laatste duwtje in de juiste ric...

Marketing24.11.2020

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Black Friday is een paar jaar geleden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten naar Nederland en gaat een steeds grotere rol spelen in de (online) retail wereld. Je kunt er als winkelier, maar ook als consument haast niet...

Marketing09.11.2020

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Voor veel online marketeers is het dan ook weer de vraag: ‘op welke originele manier kan ik mijn producten of diensten tijdens de feestdagen onder de aandacht brengen b...

Marketing02.11.2020

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Gamification en online marketing: de perfecte match!

De afgelopen jaren maakt gamification een opmars als effectief marketingmiddel in bijvoorbeeld het onderwijs, de politiek en handhaving in de openbare ruimte. Maar ook in de online wereld worden spelelementen steeds vake...

Marketing26.10.2020

Gamification en online marketing: de perfecte match!

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement...

Marketing19.10.2020

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Boekhouden is nou niet bepaald een hobby voor de meeste mensen. Software-ontwikkelaar Informer heeft precies voor die groep, die vaak bestaat uit ZZP'ers en andere kleinere ondernemers uit het MKB, hun boekhoudsoftware a...

Online09.10.2017

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Informer helpt ondernemers door ze te laten spelen