App Match, memory voor de jeugd van tegenwoordig. [Interview]

Vorig artikel Volgend artikel
App Match, memory voor de jeugd van tegenwoordig. [Interview]

Na drie succesvolle apps hebben Midas Kwant, Damiaan Twelker, Yakim van Zuijlen en Josh Mobley, een groep 14 jarige ondernemers en app developers, hun vierde app in de app store staan. Dit keer een spel. Een verslavend spel dat we allemaal uit de stoffige kast van onze ouders gepakt hebben toen we klein waren. Memory, maar dan zonder saaie thema's van vroeger. Apps, apps en apps, daar draait het om bij App Match.

Instagram, Evernote, Facebook, Cardcloud, WhatsApp, Angry Birds en nog meer populaire apps zijn allemaal te vinden in AppMemory. Doormiddel van drie verschillende niveau's kan je je korte termijngeheugen en kennis over apps op de proef zetten. Het is Memory in een nieuw jasje, maar de ontwikkelaars van deze app heb het nog extra leuk gemaakt door verschillende soorten power-ups. Zo wordt de tijd gepauzeerd of krijg je een sneakpeak van een aantal kaarten te zien als je in een winningstreak zit. Met de positieve awards die Game Center geeft kom je in een rush van adrenaline om je laatste succesvolle reeks en topscore te verbeteren. Tot frustraties aan toe.

appmatch_hintIMG_3544_1

Het spel is gebouwd op drie verschillende niveau's: easy, medium en hard waarbij de moeilijkheid en aantal apps worden vergroot. Hoe moeilijker het spel hoe meer punten je kan verdienen om in de rankings van Game Center te stijgen. Één spel duurt gemiddeld een minuut, afhankelijk van je snelheid, waardoor het lekker wegspeelt terwijl je aan het wachten bent. Momenteel staat Midas zelf op nummer 1. Zelf kom ik niet voorbij plaats 35 en na elk letter dat ik type zak ik verder weg in de ranglijst. Pijnlijk.

Het design is strak en goed uitgevoerd. Alle visuele signalen voor power-ups zijn netjes weggewerkt of komen subtiel het beeld in. Zelfs het audio design is aanwezig. Misschien mocht het af en toe iets meer aanwezig zijn om de 'rush' te versterken. Misschien persoonlijk. Maar voor een groep van vier middelbare scholieren hebben zij mij verbaasd met hun gedetailleerde interaction design. Menig groot game developer bureau kan hier wat van leren.

Een e-mail interview met Midas over de ontwikkeling en toekomstplannen van de app: 

Midas, wanneer kwam je met het idee van App Memory en wanneer besloot je het te maken?
Het idee was er gewoon, ineens kwam het idee en dacht ik, dit moet er gewoon zijn en dit moet gewoon perfect worden/zijn.

Hoe heb je naast je school tijd kunnen vrij maken voor deze app?
Het meeste van de app hebben we in de kerstvakantie gemaakt, en verder na huiswerkbegeleiding.

Hoe anders was de development aanpak van deze app in tegenstelling tot je andere apps AppWall, PhotoWall en Inside IOS 5?
Naja eerst hebben we een server gemaakt die alle Apps live uit de App Store haalt, dat mocht niet van Apple, dat heeft veel kostbare tijd gekost

Ben je van plan meer games te ontwikkelen of heb je andere plannen?
Ja ik ben zeker van plan meer games te maken maar handige Apps zijn ook cool!

Wat zijn je toekomst plannen met App Match mocht je nummer 1 in de App Store zijn?
Veel updaten, heel veel updaten!

Ben je van plan geld te verdienen met App Match?
Nee. Zou wel leuk zijn maar 1 miljoen gebruikers is cooler, vind ik.

Tot slot, Zynga of Apple?
Apple!

De app is net uit in de App Store en gaat met 5 sterren de goeie kant op. Download de app hier en test je App kennis.

Meer content

Roland van Paridon

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies