Gameindustrie op zoek naar nieuwe manieren om spelers te bereiken

Vorig artikel Volgend artikel
Gameindustrie op zoek naar nieuwe manieren om spelers te bereiken

De wereldwijde gameindustrie, nog altijd goed voor 64 miljard dollar, is de afgelopen jaren wakker geschud door 'nieuwe spelers' als Zynga. De industrie staat nu dan ook op de rand van weer een nieuwe 'identiteit crisis'. De hardware en software verkoop voor consoles blijven dalen, marktleider Activision Blizzard, producent van ondermeer Call of Duty en World of Warcraft, heeft vorige maand 8% van zijn personeel ontslagen en de toename van het aantal games in app stores maakt het steeds moeilijker daar op te vallen.

En dus zullen er zo'n 20.000 mensen uit de gameindustrie deze week neerstrijken op de Game Developers Conference in San Francisco op zoek naar antwoorden.

De interactieve entertainment industrie worstelt al een paar jaar met de snelle groei van online en mobile gaming, maar nu is het zelfs voor bedrijven die hier gespecialiseerd in een uitdaging om winst te blijven maken. Verder vinden Jonge bedrijven, die niet de grootte hebben van Zynga of Electronic Arts, het erg moeilijk zich te onderscheiden is de steeds drukker wordende app stores zonder flink aan advertising uit te geven.

"Het aantal apps groeit exponentieel en daarmee gaan ook de kosten van 'user acquisition' omhoog. Als een bedrijf niet over een reeks van franchises beschikt wordt het moeilijker," aldus Ben Liu, COO van PocketGems, ontwikkelaar van de casual mobile games Tap Zoo en Tap Pet Hotel.

En met de exponentiele groei van apps wordt marketing een must om een succesvolle game uit te brengen. Een toenemende trend is hierdoor dat een aantal jonge bedrijven aankloppen bij de 'grote jongens' in de industrie. Maar ook die zijn op zoek naar nieuwe manieren om de gebruikers te behouden / aan te trekken. Een goed voorbeeld daarvan is Zynga met het onlangs gelanceerde nieuwe platform op Zynga.com.

"Every two or three years, there's a new trend, a new technology and a new way to make video games you never would have thought of."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies