Gaming08.11.2011

Modern Warfare wint van LEGO


LEGO stopt met LEGO Universe. De aankondiging dat het bedrijf, na iets meer dan een jaar – alweer de stekker trekt uit het Massively Multiplayer Online Game komt op hetzelfde moment dat het spel Modern Warfare 3 mensen verleidt tot het massaal in de rij staan voor winkels die speciaal voor de verkoop van dit spel ’s nachts opengaan (“gewoon heel erg bruut!”).

Het contrast kon niet groter zijn. Het vriendelijke LEGO (wie is er niet groot mee geworden) legt het af tegenover het brute geweld van Modern Warfare. Volgens Jesper Vilstrup, Vice President Marketing voor LEGO, kon het bedrijf – ondanks meer dan 2 miljoen geregistreerde gebruikers en zéér positieve feedback over het spel – niet genoeg betalende leden converteren om het spel levensvatbaar te houden. Ik ben met fanatiek LEGO-liefhebber én Content Marketing-specialist Joe Puluzzi eens dat dit wel eens een gevalletje ‘focussen op de verkeerde Metrics’ zou kunnen zijn.

Moet LEGO Universe op zichzelf winst maken? Is het niet een geweldig middel om de betrokkenheid van mensen met LEGO te vergroten, en zo veel meer andere producten af te zetten? Twee miljoen leden, binnen een jaar na introductie van de omgeving. Is dat veel? Is dat weinig?

modern-warfare-wint-van-lego.jpg
modern-warfare-wint-van-lego.jpg

Als game dat op zichzelf winstgevend moet zijn, blijkbaar weinig, maar als community voor het bouwen van merkbetrokkenheid lijkt het me veel. Zoveel mensen die elke maand uren doorbrengen met je merk en spelen met je producten. Hoeveel van hen zullen niet ook de nodige andere LEGO spullen hebben aangeschaft? Tja, lastig meetbaar, inderdaad. Maar lastig te meten wil nog niet zeggen dat het nul is.

Hoeveel adverteert LEGO? En wat zou het advertentiequivalent van zo’n game-omgeving zijn? Zelfs nog met potentiële in game-advertisements? En wat te denken van het positieve imago dat zo’n game oplevert voor LEGO: LEGO als snel, modern, state-of-the-art. Juist in een tijd dat het spelen met speelgoed als het fysieke LEGO te lijden heeft van de opmars van console-games, lijkt dit me cruciaal.

Richten we ons als marketeers niet te vaak op de verkeerde meetcriteria voor het berekenen van ROI? Gaat het alleen om de directe omzet? Wat is dan de directe omzet van een advertentiecampagne op billboards? Of van een Facebook-pagina? LEGO Universe zou denk ik eerder moeten worden gezien als een vorm van contentmarketing, als inhoudelijke activiteit om klanten, gebruikers te betrekken bij je product, bij je merk. Doel is dan niet directe verkoop, maar vooral indirecte verkoop.

De enige valide reden die ik kan bedenken om de stekker er nu na een jaar al uit te trekken, is dat het ontwikkelen van zo’n game zo ongelofelijk duur is, dat zelfs na aftrek van alle customer initimacy goodwill, de prijs nog steeds veel te hoog is. Als zo’n game ongeveer 10 miljoen kost om te ontwikkelen, dan is dat bij 2 miljoen gebruikers zo’n 5 euro per gebruiker. Ik ken customer loyalty-programma’s die duurder zijn. 

Maar jammer is het wel. Game over voor LEGO?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Games

Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite

Epic Games wil dat de goede vibes in Fortnite bewaard blijven en maakt het daarom mogelijk om vier wat minder leuke emotes niet meer te tonen.

Gaming23.04.2024

Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Kunstmatige intelligentie is echter geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten.

Gaming17.04.2024

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

De trailer van Grand Theft Auto 6 is al een tijdje uit. Er is nu een imitatie van de trailer die zo spot-on is, dat je hem moet zien.

Gaming15.04.2024

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

Netflix komt met een extra uitgebreide versie van Dead Cells. Alsof de game niet al genoeg tijd opslokte. Maar met plezier hoor.

Gaming11.04.2024

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Is een van je grootste frustraties over Call of Duty dat je in drukke games wordt geplaatst, terwijl je het liever wat rustiger en overzichtelijker hebt? Daar zijn oplossingen voor. We lichten er eentje uit: een VPN gebr...

Gaming28.03.2024

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Fall Guys is een geweldige game, Sonic is een geweldige gamereeks: het is dus niet zo heel gek dat de makers van het aankomende spel Sonic Toys Party zich hevig hebben laten inspireren door Fall Guys. Het wordt een mobie...

Gaming26.03.2024

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

Ze is een vergeten actrice die er een nogal heftige levensstijl op nahoudt: Marissa Marcel (gespeeld door Manon Gage) en jij moet natuurlijk volledig in het leven van deze gevallen ster duiken, want er is wat mysterie om...

Gaming20.03.2024

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

De introductievideo van de Steam Deck OLED gaf het al een beetje weg: het nieuwe apparaat werd aangelicht door... zijn eigen broers en zussen. De videomakers van Valve hadden een soort bol gemaakt van Steam Decks en die...

Gaming20.03.2024

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting