Microbetalingen maken opmars in online gamesector

Vorig artikel Volgend artikel
Microbetalingen maken opmars in online gamesector

In Noord-Amerika en Europa hebben gebruikers het afgelopen jaar 1,58 miljard dollar uitgegeven aan abonnementen op online computergames. Dat is een daling van 5% ten opzichte van het jaar ervoor. Zo blijkt uit een rapport van IHS Screen Digest. Daarmee wordt voor de eerste keer een daling opgetekend sinds IHS Digest een decennium geleden met de metingen is begonnen. De online sector vertegenwoordigt bijna 10% van de totale gamesmarkt in Noord-Amerika en Europa, die een waarde heeft van 31 miljard dollar.

"Volgens de onderzoekers is de terugval te wijten aan de groeiende populariteit van de microbetalingen," aldus Gamasutra. "Die sector liet in Noord-Amerika en Europa alleen al een groei met 24,2% tot 1,13 miljard dollar laten optekenen. Verwacht wordt dat de omzet aan microtransacties in beide regio's tegen het midden van het decennium zal opgelopen zijn tot meer dan 1,8 miljard dollar. Bij abonnementen zou de omzet tegen dat tijdstip verder dalen tot 1,33 miljard dollar."

"Veel operatoren van computergames hebben hun aandacht verschoven naar een model met microtransacties," merkt Piers Harding-Rolls, analist bij IHS Screen Digest, op. "Microtransacties bieden de operatoren immers een grotere flexibiliteit bij het genereren van inkomsten uit online games." Dankzij de grotere populariteit van microbetalingen is de totale omzet van online computergames het voorbije jaar met 5,3% gestegen tot 2,7 miljard dollar.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies