Social gaming: Google vs Facebook

Vorig artikel Volgend artikel
Social gaming: Google vs Facebook

Om in te haken op eerder verschenen artikel Google+ Games, whats next Google, how about Facebook? En doet Spil Games ook nog mee, of is dat geen vergelijking? Facebook speelt geen spelletjes als het op gaming aankomt. Met meer dan 200 miljoen gamers iedere maand is het een serieuze peiler binnen het platform geworden. 

Zo heeft Metor Games (een ontwikkelaar die zich exclusief richt op Facebook) inmiddels 100 medewerkers in dienst waar dit er vorig jaar 35 waren. Broken Bulb Studios, de ontwikkelaar van Ninja Warz heeft 125.000 actieve gebruikers zonder een euro aan marketing te besteden. Een kleine greep uit de selectie succesverhalen binnen Facebook.

Lagere commissie = meer game ontwikkelaars?

Gaming is big en Google realiseert zich dat als geen ander. Maar je game platform gaat niets worden zonder de ontwikkelaars. Om deze te lokken heeft Google een commissiestructuur van 5% geïntroduceerd. Deze commissie draag je als ontwikkelaar af aan alle in-game inkomsten die je genereert. Facebook hanteert een commissie van maar liefst 30%. De nieuwe commissiestructuur kwam naar voren uit een interview van Venturebeat.com met de Google+ games product manager Punit Soni.  

De prijsvechter strategie is in mijn ogen een goede eerste zet om de ontwikkelaars binnen te halen. Het spel omvat natuurlijk meer dan alleen commissiestructuren. Het aantal spelers is bij Google+ nog een stuk lager. Daarnaast heeft Google al aangegeven dat de 5% commissie promotioneel is en in een later stadium hoger komt te liggen.

Kwaliteit is wat telt

Google zelf zegt zich nu meer te richten op de gebruikerservaring, en niet mee te willen doen aan de gebruikersaantallen wedloop. Soni: “We are going to be very agressive about making users happy”.  

Facebook heeft afgelopen donderdag een nieuwe post op het corporate blog gezet met de title “making games better”. Hierin kondigen ze een aantal nieuwe features aan die weer bij moeten dragen aan hun gebruikersbeleving. Welke niet allemaal even positief worden ontvangen als ik de comments lees maar dat terzijde.

Wie de best mogelijke sociale gamersbeleving kan creëren gaat deze wedloop in mijn ogen winnen. Verder wil je soms ook gewoon even een eenvoudig spelletje spelen zonder al je vrienden daarvoor uit te nodigen of uitgebreide avatars aan te maken. In deze markt zit Spil Games nu als grote speler met de goed bezochte game portals. Hier liggen kansen voor een partij als Google+. Geef spelers de kans om te gamen zonder een akkoord te geven op het weggeven van al je persoonsgegevens en toegang tot je stream. 

Stand van zaken

Soni geeft aan dat er momenteel 16 games live zijn in Google+, 15 zijn Adobe Flash-based en één daarvan is HTML5-based. Google geeft verder aan meerdere platformen te willen ondersteunen. In de ideale situatie kan je je game onderweg verder spelen op je iPhone of Galaxy S2.

Conclusie: De commissie structuur zal helpen, maar zal zoals ze zelf ook al zeggen geen “game changer” worden. Uiteindelijk gaat het om zaken als gebruikersaantallen, verdienmodellen en de retentie van gamers.

Volgens Peter Driessen (CEO Spil Games) zal het wel meevallen. Sterker nog games zullen steeds minder belangrijk gaan worden voor Facebook. En zo blijft er genoeg markt over voor dit Nederlandse bedrijf. 

Wat denken jullie, welke partij gaat deze wedloop winnen? Of zal alles op ten duur multiplatform worden en zal de taart naar bereik worden verdeeld? 

Meer content

Peter Davelaar

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies