Gaming22.01.2010

Meer dan 100 miljoen mobiele Tetris downloads


meer-dan-100-miljoen-mobiele-tetris-down.jpg
meer-dan-100-miljoen-mobiele-tetris-down.jpg

Tettris is met afstand de bestverkochte mobiele telefoon-game allertijden. Blue Planet Software, het bedrijf dat de exclusieve licentierechten beheert voor Tetris heeft samen met EA onlangs bekendgemaakt dat er sinds 2005 meer dan 100 miljoen betaalde exemplaren voor mobiele telefoons zijn gedownload van Tetris. Daarmee is Tetris uitgegroeid tot de grootste game op mobiele platforms.

Een mobiele Tetris-game is een tijdloos fenomeen“, aldus Henk Rogers, CEO Blue Planet Software. “Steeds meer mensen beschikken over mobiele telefoons waarop je Tetris kunt spelen. Mensen willen zelf bepalen wanneer ze gamen; of ze nu wachten bij de tandarts of op de bus. Dankzij revolutionaire mobiele telefoons met touchscreens kunnen we nu compleet nieuwe games aanbieden voor die verloren momenten. Het is fantastisch dat we het succes van Tetris op de Game Boy in 1989 hebben weten te herhalen op mobiele telefoons. Deze game heeft zich bewezen als een tijdloze en ijzersterke klassieker, ongeacht het platform waarop het wordt gespeeld.”

In 25 jaar Tetris-geschiedenis is voor vrijwel elk game-platform een versie uitgebracht. “Tetris is de grootste franchise in de markt voor mobiele games. De game spreekt doelgroepen van alle leeftijden aan en laat zich perfect vertalen naar elk willekeurig platform“, zegt Adam Sussman, VP Worldwide Publishing van EA Mobile. “Dankzij onze samenwerking met Blue Planet Software kunnen we Tetris optimaal aanpassen aan de dynamische markt van mobiele telefoons met behoud van het originele concept. 100 Miljoen betaalde downloads zijn daarvoor duidelijk het bewijs.”

De game Tetris werd in 1984 door de Russische wiskundige Alexey Pajitnov ontwikkeld en is al jaren het schoolvoorbeeld van een origineel en uiterst succesvol game-concept. De eerste mobiele versie van Tetris werd in 2001 uitgebracht en was een samenwerkingsverband tussen Rogers en Takeshi Miyaji van het Japanse G-mode.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.