De wereld van in-game gold en "gold-farmen"

Vorig artikel Volgend artikel
De wereld van in-game gold en "gold-farmen"

In populaire online games als World of Warcraft is er in-game een ware handel in items & materialen die spelers nodig hebben.

De spelers verdienen op laag level wat koperen munten, op een iets hoger level wordt dat zilver en daarna gaan ze goud verdienen. Met dat goud kunnen ze items kopen, nieuwe skills leren en ook ‘professions’ leren. Sommige items en skills kosten bergen met goud. Als je bijvoorbeeld wil vliegen in Northend, het gebied van de laatste uitbreiding ben je al snel een paar duizend goudstukken kwijt.

Als je nu in Google zoekt op Wow gold komen er een berg websites tevoorschijn die allemaal hetzelfde aanbieden. In-game goud voor echte euro's / dollars. En dat is niet alleen voor World of Warcraft zo, maar voor alle MMO’s.

Het is uitgegroeid tot een ware economie. Er komen steeds meer sites bij, de prijzen worden steeds wat goedkoper,  en hierdoor zijn spelers (ook al is het verboden volgens Blizzard) toch eerder geneigd voor een paar euro wat goud te kopen.

Ik heb nog geen Nederlands bedrijfje gevonden die dit doet. Waarschijnlijk omdat in ondermeer China, waar het merendeel van deze sites gevestigd is, de loonkosten een stuk lager liggen. Stel dat het je lukt om 1.000 gold binnen een of twee uur te verdienen in World of Warcraft, dat zou je dan kunnen verkopen voor 4 tot 10 euro (verschilt per site). Voor Nederlandse begrippen dus totaal niet rendabel.

Maar behalve op het internet wordt je ook in de game zelf keer op keer aangesproken of je niet wat “extra cheap” goud wil kopen. Dat is ook de voornaamste reden dat Blizzard een ignore en report spam functie heeft toegevoegd. Sommige sites hebben een wat creatieveren manier gevonden om hun site onder de aandacht te krijgen binnen de onloine games. Een soort van gratis in-game advertising.


Maar zolang MMO's aan populariteit blijft winnen zal ook deze business blijven groeien.

Meer content

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies