Nederland telt 9,3 miljoen gamers

Vorig artikel Volgend artikel
Nederland telt 9,3 miljoen gamers

70% van de Nederlandse online bevolking, zo'n 9,3 miljoen Nederlanders, spelen wel eens games. Onder jongeren behoort het spelen van games, naast internet en TV tot de top 3 als het gaat om de tijd die per week hieraan besteed wordt.

Bij jongens tussen dertien en negentien is dit met bijna tien uur per week zelfs al nagenoeg gelijk aan TV en internet. Dit blijkt uit het Nationaal Gaming Onderzoek 2009 dat de afgelopen zomer  verricht is onder Nederlanders van acht jaar en ouder met toegang tot internet.

Nederland scoort gemiddeld wat betreft het percentage van de bevolking dat games speelt ten opzichte van de overige landen waar het onderzoek gelijktijdig is verricht: België, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Wat betreft het deel van de gamers dat betaalt voor games scoort Nederland het laagst.

Met 70% van de bevolking bevindt Nederland zich tussen landen als Frankrijk (63%), Duitsland (65%), België (67%), Verenigd Koninkrijk (73%) en de Verenigde Staten (83%) in de middenmoot. In alle leeftijdsgroepen speelt meer dan 50% van de Nederlandse bevolking games. De tijd die gemiddeld besteed wordt varieert sterk. Zo besteden jongens tussen acht en twaalf, waarvan 98% games speelt, gemiddeld zes uur per week aan games. Dit is gelijk aan de tijd die wordt besteed aan internet. Bij jongens van dertien tot negentien loopt dit op tot circa tien uur, hetgeen vergelijkbaar is met tijd besteed aan TV en internet.

Naast algemene interesses, online shopping gedrag en koopintenties heeft het onderzoek zich ook gericht op game-specifieke uitgaven. Traditioneel worden de totale uitgaven aan games binnen Nederland gemeten via de winkelverkoop. Uitgaven aan mobiele games, gameportals en zogenoemde MMO's zoals World of Warcraft, Runescape en Habbo voegen hier, in de vorm van abonnementen en verkoop van credits of virtuele producten binnen games zelf, nog eens tientallen miljoenen aan toe. Het percentage spelers dat betaalt voor games verschilt sterk per platform.

Nederlandse gamers zijn minder snel bereid om te betalen voor games dan gamers in andere landen. Bij mobiel is dit slechts 12% terwijl dit in het Verenigd Koninkrijk 48% is. Zoals men kan verwachten is dit percentage bij consoles het hoogst: 63%. Van de console spelers geeft 10% aan wel eens (illegaal) te copiëren. De online multiplayer games en virtuele werelden kennen een relatief groot percentage spelers dat er voor betaalt: 31%. Ook de absolute uitgaven per gamer in Nederland zijn lager dan in de andere landen.

De mobiele telefoon en sociale netwerken zoals Hyves en Facebook worden over het algemeen gezien als mogelijke dominante game platforms van de toekomst. Nederland ligt op deze gebieden achter op de Verenigde Staten en de grote Europese landen. In Nederland noemt 7% van de spelers op sociale netwerken dit de belangrijkste plek om te spelen terwijl dit in andere Europese landen 10% is en in de VS zelfs 24%. De komst van de iPhone en vergelijkbare telefoons heeft het gebruik hiervan als game platform in de VS en UK tot 20% opgestuwd. Andere Europese landen, inclusief Nederland, blijven op circa 10% steken, sterk afhankelijk van het merk telefoon en de mobiele operator.

Het Nationaal Gaming Onderzoek 2009 is onderdeel van een internationale serie onderzoeken uitgevoerd door TNS en Newzoo/Gamesindustry.com in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, België en de Verenigde Staten onder de naam Today’s Gamers.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies