Gaming29.08.2013

Mad Max: een mooie open wereld vol vreselijke mensen


Wat is Mad Max toch een goede film hé? De tweede ook trouwens. Jammer van die ene met Tina Turner. En nu is er een Mad Max game, die de setting eer aan moet doen en toch moet proberen ook een leuke game te zijn, met alle compromissen van dien. Gelukkig wordt de open wereld gemaakt door Avalanche Studios, makers van Just Cause 2. Okee, misschien niet de allerbeste reclame, maar vergeet niet dat Just Cause 2 wel degelijk een game was die wist waar het plezier te halen was, ook al zat ‘m dat niet in de dingen die je eigenlijk moest doen. Dat probleem lijkt nu verholpen en dat betekent dat het wel eens heel goed toeven zou kunnen worden in de post-apocalyptische woestenij van Mad Max. Ook al ziet Max er tegenwoordig blijkbaar uit als Arie Boomsma.

mad-max-een-mooie-open-wereld-vol-vresel.jpg
mad-max-een-mooie-open-wereld-vol-vresel.jpg

De demo die we te zien kregen liet vooral zien dat de typische open-wereld zaken best aardig geregeld zijn. Max moest met zijn automonteur (die blijkbaar nogal vaak met je op pad gaat) Chumbucket een auto gaan pikken bij een bepaald kamp, in ruil voor een aantal onderdelen daaruit. Hij is namelijk bezig met het bouwen van een auto die net zo cool is als de originele Mad Max auto (die er niet meer is) en het blijkt nogal lastig om dat bij elkaar te krijgen. Dat betekent dat er met allerlei lowlifes dealtjes gesloten moeten worden om de zaak weer op niveau te krijgen.

De ontwikkelaars lieten zien hoe je als speler de keuze had om eerst rustig de wachters te snipen en daarna naar binnen te sluipen, of om gewoon de deur in te rammen en Max zijn afgezaagde shotgun en vreselijk gewelddadige melee-moves het werk te laten doen. In beide gevallen eindigde het verhaal met een haastige ontsnapping en zo lieten ze dan ook nog even zien hoe gevechten vanuit een auto werken (hint: geweldddadig) en dat er veel lol gehaald kan worden uit het gebruik van een harpoengeweer  á la Just Cause 2.

 

” style=”width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 97px; padding-left: 192px; height: 186px;”>

 

Opvallend was vooral dat de game heel lekker leek te lopen: de woestenij was tot in de verre afstand zichtbaar en effecten zoals zand en explosies zagen er allemaal goed uit. De ontwikkelaars wisten ook te melden dat het zand wel degelijk een rol zou gaan spelen tijdens de gameplay en dat geloof ik ook wel. Er is visueel niet zo heel veel te doen in een wereld als die van Mad Max en dan moet je wel zorgen dat er genoeg variatie is, hoewel de verschillende kampen er wel heel filmisch en memorabel uitzagen.

De combo woestijnwereld, auto’s en lelijke mensen die te veel leer aanhebben is natuurlijk intussen al een paar keer gepikt door games als Borderlands en Rage, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Mad Max geen aanvulling zou kunnen zijn op dit genre en mede door de focus op het voertuig en de vele beloofde upgrades die mogelijk zullen zijn zou dit best nog wel eens een hele leuke titel kunnen worden voor de nieuwe generatie consoles en PC. Er komt trouwens ook een versie voor de huidige set consoles, maar ik geloof niet helemaal dat de setting tot zijn recht zal gaan komen met de hedendaagse rekenkracht. Misschien kan Avalanche er toch nog iets van maken, maar dat zien we in 2014 bij de release dan wel weer.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.