Nationaal Gaming Onderzoek 2008

Vorig artikel Volgend artikel

Zo'n 33% van de Nederlandse vrouwen is met grote regelmaat op gamesites te vinden. Ze doen dat dan gemiddeld een kwartier tot een uur per dag. Dat bleek uit een onderzoek gedaan in december vorig jaar. Om te kunnen voorzien in de groeiende behoefte aan meer inzicht in gamend Nederland is door TNS NIPO en Newzoo het Nationaal Gaming Onderzoek 2008 gelanceerd.

Een eerder onderzoek in de zomer van 2007 had al uitgewezen dat vrijwel evenveel Nederlandse vrouwen als mannen regelmatig, gemiddeld minstens een kwartier per dag, een game spelen.  Ongeveer de helft van de Nederlandse vrouwen speelt wel eens games op een computer. Maar wat voor een soort games spelen ze dan en waar doen ze dat?

Vrouwen: liever alleen en online

Het populairst zijn games/spelletjes op game websites, de zogenaamde game portals. Maar liefst een op de drie Nederlandse vrouwen (36%) speelt hier games. Er zijn in Nederland meer dan honderd van deze gameportals, maar vier steken er bovenuit wat betreft aantal gebruikers: zylom.nl, spele.nl, spelletjes.nl en funnygames.nl. Van alle vrouwen die spelen doet driekwart (75%) dat gemiddeld een kwartier tot een uur per dag.

"Meest populaire games bij deze vrouwen zijn puzzel-, woord- en online bordspelletjes waarbij er altijd wel een variant van Mahjong in de top drie staat", aldus Karin Ruiten van Spill Group, een Nederlands bedrijf dat wereldwijd 60 miljoen unieke bezoekers per maand begroet op haar 30 gameportals (onder meer spelletjes.nl).

Mannen: liever samen en actie

Het populairst bij de Nederlandse mannen zijn de games die men heeft gekocht op CD-rom/DVD, waarbij men alleen tegen de pc of zichzelf speelt. 37% van alle mannen speelt dergelijke games. Ook worden deze spellen vaak in groepsverband gespeeld. Een dergelijke game via internet tegen anderen spelen doet bijna een vijfde (17%) van de mannen tegen slechts een op de tien (9%) vrouwen. Deze online games zijn vaak strategie- en actiegames. Duidelijk is dat met name jongens erg veel spelen, 44% van alle jongens van 13-19 jaar speelt gemiddeld meer dan een uur per dag games.

Games van adverteerders ook populair bij vrouwen

Populair onder vrouwen zijn ook games die worden aangeboden door bekende merken, ook wel branded games of advergames genoemd, waarbij bijvoorbeeld een prijs te winnen valt. Een op de vijf Nederlandse vrouwen (21%) speelt deze weleens. Slechts 13% van de mannen laat zich hiertoe verleiden.

"Deze spelletjes worden om verschillende redenen door adverteerders ingezet. Soms om bekendheid te geven aan een nieuw product, soms om e-mailadressen te verzamelen en ook wel eens om mensen iets te leren. Servershuffle.nl is een game van HewlettPackard (HP) waarmee zij e-mailadressen verzamelen in een heel specifieke doelgroep: IT systeembeheerders. Een leuk educatief voorbeeld is DeBliksems.nl ontwikkeld voor het Nuon onderdeel Continuon. De spelletjes kunnen heel simpel zijn en toch leuk en verslavend".

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies