Spel veroorzaakt misselijkheid door realisme

Vorig artikel Volgend artikel
1101422407hl2-t2

Dat mensen met epilepsie geen al te drukke spellen moeten spelen was bekend. Maar kerngezonde mensen die last krijgen van gamen is niet eerder voorgekomen. Tot nu dus. De "graphics" (beelden) en "physics" (het houden aan de natuurwetten) van spellen worden steeds realistischer. Maar Half-life 2 heeft heel wat hoge ogen gegooit bij gamers en de pers vanwege haar enorme sprong in toegenomen realisme ten opzichte van andere spellen .

Nu blijkt dat meerdere kerngezonde gamers hardstikke misselijk worden van al dat rondrennen in die virtuele wereld van Half-life 2.

Zo melden tientallen Half-life2 spelers op het Steam Users Forum dat ze niet langer dan 30 a 90 minuten achterelkaar kunnen spelen. Een bezoeker geeft als oorzaak: "It is the level of detail. It is the exact opposite of motion sickness, your brain thinks you are moving but your body doesn't." En daarmee slaat hij de spijker op de kop.

Van de week liet ik aan een vriend het spel zien. Het was echter geen succes, want na een half uurtje ging hij ziek naar huis. De dag daarna beaamde hij de ervaringen van die andere gamers: "Het leek erg op wagen- of zeeziek, en was na een uurtje of twee thuis weer over. Het zit ‘m waarschijnlijk in de combinatie van abrupte, snelle bewegingen en een kleine [virtuele] ruimte."

Daarbij opperde hij de interessante hypothese "ben benieuwd of dit ook voor gaat komen bij HDTV en ‘snel gesneden’ video fragmenten". Ben inderdaad benieuwd...

Bron : Numarketing

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies