Online gamen versterkt het sociale leven

Vorig artikel Volgend artikel
1185957897Gamewijzer

Online functionaliteiten geven gamen een extra, sociale dimensie. Dit kwam naar voren op de ISFE 2007 Expert Conference, met als thema: ‘de invloed van online gamen op de samenleving’ welke eind juni plaatsvond in Brussel.

Een aantal internationale wetenschappers presenteerden daar hun resultaten op het gebied van gameonderzoek. Hieruit kwam naar voren dat online gamen verschillende positieve sociale effecten heeft. De sociale betekenis wordt versterkt doordat wereldwijd steeds meer mensen online gaan gamen.

In vergelijking met andere Europese landen groeit het aandeel online gamers in Nederland snel. Tussen 2005 en 2010 zal het aantal Nederlandse huishoudens dat online games speelt verdubbelen van 850.000 naar ongeveer 1,7 miljoen.

Een belangrijke verklaring voor deze groeiende populariteit is dat je via internet de hele online wereld als speelkameraad krijgt. Het toenemende aanbod van online games, de laagdrempeligheid en de mogelijkheid om met gelijkgestemden een gezelschapsspel te spelen zoals schaken, poker of bridge, bevorderen de populariteit verder. Deze kenmerken maken dat steeds meer oorspronkelijke niet-gamers en consolegamers wel online gaan gamen.

3 belangrijkste sociale voordelen

De sociale mogelijkheden die de groeiende omvang online games en gamers biedt, was het hoofdthema, kort samengevat kwamen als belangrijkste sociale voordelen van online gaming, de volgende drie punten naar voren:

1) Online gaming draagt bij aan de vorming van gemeenschappen. Uit onderzoek bleek dat de sociale aspecten door veel respondenten als belangrijk positief kenmerk genoemd werden. Van de ondervraagde gamers vindt 35% dat interactief, online gamen de familieband versterkt. 72% noemde de sociale entertainment als zeer positief. 82% noemde het educatieve aspect, waar 14% en 8% van de gamers zelfs vindt dat online gamen bijdraagt aan de vorming van democratie en het bevorderen van burgerschap.

2) De interactieve aard van online games maakt ze uitermate geschikt voor educatieve doeleinden bij sociale vraagstukken.

3) Online gaming biedt nieuwe mogelijkheden voor het leren omgaan met dynamische groepsprocessen, zoals sociale in- en uitsluiting. Het draagt hiermee bij aan sociale vorming en biedt een uitstekende testomgeving voor het uitspelen van sociale relaties.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies