De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Dat is het bericht waar de Faculteit Geesteswetenschappen Utrecht mee naar buiten komt. Als men virtuele werelden en online gaming in wil zetten voor educatieve en andere toegepaste doeleinden, moeten we eerst begrijpen hoe deze functioneren als gelijkwaardig onderdeel van ons leven.
Wanneer we virtuele werelden en online gaming willen inzetten voor educatieve en andere toegepaste doeleinden, moeten we eerst begrijpen hoe zij functioneren als gelijkwaardig onderdeel van ons leven. Dat zegt Marinka Copier in haar promotie-onderzoek waarbij ze ‘veldwerk’ heeft gedaan in de game World of Warcraft. Tot nu toe worden dit soort games onterecht beschouwd als virtuele werelden die geen aansluiting hebben met onze reële wereld.
Online games worden meestal omschreven als ‘virtueel’ en minder ‘echt’ dan ons eigenlijke leven. Een game speelt zich af binnen een bepaalde tijd en ruimte waarin andere regels gelden. Gameonderzoekers noemen dat de ‘magische cirkel’ van het spel. In feite is er hier sprake van een paradox: het spel speelt zich af binnen een bepaalde tijd en ruimte, maar eigenlijk spelen al onze activiteiten zich af binnen een bepaalde tijd en ruimte waarin eigen regels gelden, bijvoorbeeld carnaval. Tegelijkertijd zijn al deze activiteiten, ook gaming, onderdeel van ons dagelijks leven. Om ook online gaming als een gelijkwaardig deel van ons leven te beschouwen, moeten we buiten de magische cirkel denken, en dus voorbij de tegenstelling ‘in het spel’ en ‘buiten het spel’.
Sinds de lancering van World of Warcraft in Europa (februari 2005) maakt Marinka Copier als speler en virtuele etnograaf onderdeel uit van de community. Ze deed onderzoek naar rollenspel in deze game. Een rollenspel is een specifieke speelstijl waarbij spelers hun personage acteren als ware het een vorm van improvisatietheater. Copier werkte hierbij intensief samen met andere spelers, zowel door samen te spelen als door samen te reflecteren op online rollenspel en op de betekenis van deze spelervaring in het dagelijks leven.
World of Warcraft
De game World of Warcraft (wereldwijd 8,5 miljoen spelers) is nauwer verbonden met het dagelijks leven verbonden dan we denken, concludeert Copier. Via deze game, die door meerdere mensen tegelijk online worden gespeeld, bouwen spelers internationale sociale netwerken op, wisselen zij kennis uit en ontwikkelen zij onder andere taal- en managementvaardigheden die ook buiten de magische cirkel (dus buiten het spel) van pas komen.
In World of Warcraft strijden de deelnemers in een fantasiewereld niet alleen tegen draken en elkaar, maar spelen sommigen hun personage als ware het een vorm van improvisatietheater, door het spelen bouwen de gamers internationale sociale netwerken op, wisselen ze kennis uit en ontwikkelen ze onder andere taal- en managementvaardigheden die ook in het echte leven van pas komen.
Verder lezen over Games
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Gaming15.04.2024
Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt
Gaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Gaming28.03.2024
Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Gaming20.03.2024
Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film
Gaming20.03.2024
De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
Verder lezen over World of Warcraft
Gaming09.04.2024
Alle verschillende smaken maken World of Warcraft weer populair
Het begon allemaal met vanilleGaming03.11.2023
Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga
En nog veel meer nieuws vanaf BlizzconGaming05.06.2023
De beste fictionele personages in WoW Classic WoTLK
Gaming29.11.2022
World of Warcraft: #Dragonflight is nu live!
Gaming11.08.2022
Deze 7 bedrijven verdienen het meest aan games
Gaming19.04.2022
Dit is de 9e uitbreiding van World of Warcraft: Dragonflight
spelers keren terug naar AzerothGaming19.04.2022
Na het succes uit 2008 komt nu Wrath of the Lich King Classic
Gaming18.01.2022