CES 2013: 3D is uit, OLED is in

Vorig artikel Volgend artikel

Als één ding opvalt tijdens de CES in Las Vegas dan is het de plotse afwezigheid van 3D. Twee jaar lang werden we doodgegooid met 3D TV's en moesten we tijdens elke perspresentatie van de grote TV merken eerst een brilletje opzetten voor we de demoruimte betraden. Maar het lijkt afgelopen te zijn met die waanzin: Over 3D hoor je deze week in Las Vegas bijna helemaal niemand meer. 

CES 2013: 3D is uit, OLED is in

Wat is er dan wel hot? Ten eerste lijken alle TV's groter te worden. Zo demonstreerde Samsung gisteren een 110" beeldscherm, dat vandaag tijdens de eerste beursdag opnieuw op enorme bekijks kon rekenen. De 4K serie, die overigens ook in een 'bescheiden' 85" wordt uitgebracht, beschikt over ultra HD en levert daarmee een indrukwekkend scherp beeld. 

Maar ook de andere TV's van Samsung trokken de nodige aandacht omdat een aantal van deze nieuwe modellen over OLED beschikken: Een beeldschermoptimalisaties die we ook van smartphones kennen die ervoor zorgt dat kleurcontrast enorm dik wordt aangezet. Het resultaat is dat zwart echt zwart is, en het beeld daarmee enorm levendig wordt. Maar belangrijker nog: De verwerkingssnelheid van OLED is ca. 1000x sneller dan die van standaard LED televisies, waardoor het beeld niet meer lijkt te 'haperen'. Prettig, als je graag sport of actiefilms kijkt. 

Voor diegenen die net gewend waren aan het dragen van een brilletje tijdens het TV kijken is er overigens wel goed nieuws: De 3D televisies mogen dan de grote afwezige zijn tijdens de Consumer Electronics Show in Vegas, Samsung biedt nog wel een aardig alternatief. De eerdergenoemde OLED Televisies beschikken namelijk ook over een zogeheten multiview mode: Daarmee kun je met twee personen naar hetzelfde scherm, maar een ander programma kijken.

Hup, allebei die bril weer op en de een kijkt Champions League terwijl de ander een mooie film geniet. Wel ieder apart een koptelefoontje opzetten natuurlijk. Tja, gezelliger wordt het er zo misschien niet op, maar innovatief is deze laatste TV trend absoluut te noemen. 

IMG_7122
IMG_7120
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies