Van iedere verkochte iPad gaat maar 2% naar China

Vorig artikel Volgend artikel
Van iedere verkochte iPad gaat maar 2% naar China

Veel is er al geschreven over het Amerikaanse handelstekort tegenover China. Dat wordt door sommigen op 300 miljard dollar geschat, goed voor 40% van het totale Amerikaanse handelstekort. Een van de favoriete verhalen daarbij is dat elke verkochte iPad dat deficit tegenover de Chinezen vergroot.

Maar The Economist doorprikt dat balonnetje. Van elke iPad die in China wordt geproduceerd en in de VS wordt verkocht, blijft slechts 10 dollar in China achter, op een totaal van 275 dollar aan productiekosten/ Zo blijkt uit een studie van PCIC.

De bijgevoegde grafiek schetst een geografische opsplitsing van de totale verkoopprijs van de iPad. Wat blijkt? Het grootste gedeelte van dat totaal gaat naar Amerikaanse aandeelhouders en werknemers (bijna de helft). Daarna volgen Zuid-Koreaanse bedrijven als Samsung en LG, die onderdelen leveren en met 7% van de waarde van elke verkochte iPad gaan lopen. De Chinese arbeiders, die de iPad bij Foxconn assembleren, hebben recht op een magere 2% van de totaalprijs.

Conclusie: een opwaardering van de Chinese yuan met 20% - waar de Amerikanen al jarelang voor ijveren- zou de invoerprijs van de iPad met amper 1% verhogen. Niet raar dus dat Pascal Lamy, het hoofd van de Wereldhandelsorganisatie (WTO), denkt dat indien de statistieken de werkelijke waarde van de door China geleverde arbeid in rekening zouden brengen, het Amerikaanse handelstekort tegenover China kan worden gehalveerd. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies