Europees iPad gebruik vergelijkbaar met Nederlandse trend

Vorig artikel Volgend artikel
Europees iPad gebruik vergelijkbaar met Nederlandse trend

Sanoma Media heeft een onderzoek gedaan naar het gebruik van de iPad. Er zijn 3.673 iPad gebruikers ondervraagd in zes Europese landen. Er zijn veel overeenkomsten te zien, maar ook opmerkelijke uitschieters. Zo zijn vooral Russen zijn fervente iPad'ers, soms hebben ze er wel vier in huis. In Finland wordt de iPad juist opvallend veel onderweg gebruikt.

In alle landen - het onderzoek werd gehouden in Nederland, Finland, Rusland, Hongarije, België en Duitsland - is de eigenaar van de iPad lang niet de enige gebruiker. Ruim meer dan de helft (57-71%) van de iPad's wordt ook door andere personen actief gebruikt. Meestal is dat de partner en voor ruim een derde de kinderen. De meest voorkomende plek om de iPad te gebruiken is thuis. De tweede plaats is tijdens vakantie/reizen. Meer dan de helft doet dit 'vaak' en meer dan een derde 'soms'.

Het toegenomen iPad-gebruik heeft invloed op het gebruik van andere apparaten zoals laptop, desktop computer en mobiele telefoon. Thuis is de iPad de primaire computer geworden. 73% van de respondenten geeft aan dat zij de laptop of desktop computer minder zijn gaan gebruiken. 38% is de mobiele telefoon minder gaan gebruiken. Op het werk domineert de laptop of desktop computer vooralsnog. In Rusland en Hongarije wordt de iPad echter, in vergelijking met de andere landen, al twee keer zoveel als primaire computer op het werk gebruikt.

Ongeveer tweederde geeft aan dat ze de iPad steeds vaker zijn gaan gebruiken. Bijna iedereen gebruikt de iPad meerdere keren per dag (92-98%), waarvan ongeveer de helft tussen de 30 minuten en 2 uur. De Russen en Duitsers zijn de meest fervente gebruikers. Zij maken op een dag veel vaker en tot zelfs 4 uur of meer gebruik van de iPad.

Ongeveer een derde van de respondenten heeft meer dan 50 apps gedownload. Duitsland (54%) en Hongarije (41%) spannen de kroon. Zij hebben de meeste gebruikers met meer dan 50 apps. Vrouwen downloaden in het algemeen minder apps dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten heeft voor meer dan zes apps betaald.

Sanoma_iPad_study_User_profile

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies