Socialbakers: Brand Engagement op Facebook stijgt met 30%

Vorig artikel Volgend artikel

Een nieuw rapport van Socialbakers maakt een einde aan de conventionele wijsheid dat alle tweaks van Facebook's nieuwsfeed algoritme ervoor zorgen dat merken minder in de nieuwsfeed voorbij komen.

Socialbakers heeft gekeken naar 3 miljoen van de grootste merk pagina's en kwam erachter dat het aantal interacties sinds januari van dit jaar met 30% is gestegen. Pagina's van verschillende media hebben zelfs nog een grotere boost ondervonden.

Socialbakers: Brand Engagement op Facebook stijgt met 30%

"In mijn persoonlijke mening, is Facebook nog steeds sterk groeiende als bedrijf, en steeds meer gebruikers ontdekken het hele platform - inclusief dus ook betrokkenheid bij verschillende pagina's van merken," aldus Socialbakers. "Veel grote merken hebben geweldige content die ze publiceren via het platform en leren dus echt hoe ze hun doelgroep betrokken krijgen, dit is waar deze groei vandaan komt."

De reden dat media ook een flinke stijging ziet is volgens Razab eenvoudig te verklaren: "media really know how to publish content, and they can make it more and more interesting."

Het onderzoek van Socialbakers is wel een uitschieter. Sinds Facebook's laatste algoritme tweak hebben veel onderzoekers aangegeven dat het bereik van merken daaronder heeft geleden. In december keek Ignite Media naar 21 merk pagina's en zag een daling van 44% in de eerste week van december, na de aanpassing dus van Facebook's algoritme.

In onderstaande grafiek het totaal aantal interacties op Facebook van augustus 2013 tot juni 2014, de stijgende lijn is duidelijk te zien.:

graph-interactions-rising-on-facebook-3-

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies