Congres Facebook Marketing: hoe ga je van veel likes naar resultaat?

Vorig artikel Volgend artikel

Je kunt een hoop tijd, energie en geld in Facebook steken, maar hoe ga je dat ooit terug verdienen? Return on investment stond vandaag centraal, tijdens het Congres Facebook Marketing 2014 dat werd gehouden in het Media Plaza van de Jaarbeurs in Utrecht. Stel je hebt als bedrijf heel veel likes gegenereerd, hoe ga je die likes nu omzetten naar resultaat? 450 bezoekers stonden te popelen om daar antwoord op te krijgen.

Schrijver en online marketing pionier Jay Bear trapte af met een inspirerend verhaal. Zijn visie is helder: wat we liken op Facebook is ook wat we liken in de gewone wereld. Facebook is dus een soort afspiegeling van bedrijven die succesvol zijn. Aan de hand van voorbeelden liet Bear zien hoe marketeers vandaag de dag Facebook in zijn ogen zouden moeten gebruiken: om bijvoorbeeld meer nieuwsbriefabonnees te werven, om advertenties die je in andere media wilt gebruiken uit te proberen en voor het creëeren van user generated content. 

Congres Facebook Marketing: hoe ga je van veel likes naar resultaat?

Graph search

Marc Blinder van Adobe liet daarna zien dat Facebook graph search de toekomst heeft, maar dat nog maar weinig bedrijven daar op inspelen. Vis graph search kun je zoeken naar onder andere personen, foto's, bedrijven en restaurants op basis van aanbevelingen of likes van je vrienden. Waardevollere informatie dan die informatie die je vrienden geven bestaat niet. Op dit moment lijkt graph search een gat in de markt voor bedrijven met een fysieke locatie, die hier snel op zullen inspelen: puur omdat er nog nauwelijks iets mee gedaan wordt. 

In de breakout-rondes werd in kleinere groepen dieper ingegaan op bepaalde onderwerpen. Waar sommige sprekers ongegeneerd de kans benutten om hun eigen product te verkopen, zijn andere sessies een stuk leerzamer voor bezoekers. Want tips & tricks is toch vooral waar de bezoekers van dit event voor zijn gekomen. Zoals de sessie van Kirsten Jassies over de wondere wereld van Instagram, want dit sociaal medium mag op een Facebookcongres in 2014 niet ontbreken. Met heel veel tips en voorbeelden laat @kirst_enj zien hoe je een hoop volgers verzamelt en ze tevreden houdt. Met KLM ala grooste Nederlandse account op Instagram (met slechts 27.000 volges) is wel duidelijk dat het bedrijfsleven in Nederland er nog niet helemaal in thuis is. Dé uitgelezen kans dus voor bedrijven om nu in te stappen en aan de slag te gaan met hele mooie foto's.

Youtility 

Voor wie geen genoeg kon krijgen van Jay Bear, werd in het auditorium dieper ingegaan op 'Youtility'. Een onderwerp waar Bear uren over kan vertellen; hij heeft er ook een boek over geschreven. Youtility is de verandering van marketing om te verkopen naar marketing om te helpen, oftewel nuttige marketing waar je als klant iets aan hebt, waar je iets van leert. En dan van dusdanig nuttig niveau, dat mensen er voor zouden willen betalen. Als tip geeft hij alle marketeers in de zaal dan ook zich voortaan iedere dag het volgende af te  vragen: "is your marketing so useful, people would pay for it"? Het lijkt misschien vergezocht, maar aan de hand van treffende voorbeelden weet hij de zaal te overtuigen. 

congres_facebook_marketing_jay_bear

Congres Facebook Marketing 2014 was een inspirerende, leerzame en boeiende dag, vol voorbeelden, tips en tricks waar social media managers, online marketeers en brand managers mee aan de slag kunnen. Achterover leunen is er niet bij, want zoals vandaag wel vaker gezegd is: bedrijven concurreren met alles en iedereen op Facebook. Eruit springen en goede content leveren is nog niet zo eenvoudig. Maar na deze dag wel weer een stuk leuker!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies