Miljoenen Amerikaanse tieners weg bij Facebook

Vorig artikel Volgend artikel

Eerder was al op DutchCowboys te lezen dat Nederlandse jongeren massaal Facebook verlaten en nu zijn er ook cijfers over het gebruik van Facebook door Amerikanen in diverse leeftijdsgroepen bekend. De cijfers zijn afkomstig van iStrategyLabs die gebruik heeft gemaakt van data van het Facebook Social Ads Platform. En de cijfers liegen er niet om: meer dan 6 miljoen Amerikaanse jongeren (in deze grafiek in de leeftijd van 13-24 jaar) hebben sinds 2011 Facebook de rug toegekeerd.

Miljoenen Amerikaanse tieners weg bij Facebook

Hoewel er een flinke discussie speelt, zelf bij mensen van Facebook zelf, over of er nu wel of niet een "tienerprobleem" is, geven deze cijfers wel een duidelijk beeld over het gebruik bij de diverse leeftijdsgroepen. CFO David Ebersman gaf tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers over het derde kwartaal van vorig jaar aan dat er een afname te zien was in het dagelijks gebruik van Facebook door tieners, maar toen deze uitspraak door diverse media groot werd overgenomen, ging het volgens COO Sheryl Sandberg een eigen leven leiden wat niet klpte met de feiten. Broodje Aap dus.

Helaas voor Sandberg blijken de cijfers de eerdere uitspraak van Ebersman te ondersteunen. Wat overigens geen probleem hoeft te zijn voor Facebook, wanneer ze er maar niet langer hun ogen voor proberen te sluiten. Ze hebben echt een goede zet gedaan door het onder jongeren zo populaire Instagram over te nemen.

En wat is er mis met 25+ als doelgroep? Bij alle leeftijdsgroepen boven de 24 jaar is een flinke stijging van het gebruik te zien. Er gaan geruchten dat Facebook binnen een maand een app "Paper" zal lanceren, een Flipboard-achtig nieuwsmagazine. Dergelijke acties zullen de 25+ Facebook gebruikers zeker weten te waarderen.

En nog een voordeel van het focussen op de 25+ groep: jongeren van 13-24 hebben de neiging op een zeker moment ook in deze doelgroep te vallen....

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies