“Teens are among the savviest people using social media, and whether it comes to civic engagement, activism, or their thoughts on a new movie, they want to be heard. So, starting today, people aged 13 through 17 will also have the choice to post publicly on Facebook.“
Vervolgens worden er nog een paar voorbeelden gegeven van tieners die delen dat ze geld hebben opgehaald voor het goede doel of van plan zijn dat te doen. Zo onderbouwt Facebook de verandering in privacysettings die een paar dagen geleden doorgevoerd zijn in de leeftijdsgroep 13-17 jaar. En daar kan ik me behoorlijk kwaad over maken.
Het is natuurlijk prima om je privacy beleid te wijzigen, als bedrijf maak je zelf de regels, mits deze passen binnen de regels die overheden hebben bepaald. Maar niet eerlijk zijn over de motivatie is iets wat me zeer tegen de borst stuit. Omzetstijging, dat is wat er gebeurt wanneer tieners meer gaan delen en liken en deze updates niet meer alleen door vrienden, maar ook door anderen gezien worden. Tieners zijn over het algemeen een groep mensen die goed te beïnvloeden is door de mening van leeftijdsgenoten en/of anderen waar ze tegenop kijken of die ze als voorbeeld zien. Reclames gericht op deze leeftijdsgroep zullen dus een zeker effect hebben en Facebook zou in mijn ogen een betere indruk gemaakt hebben door aan te geven adverteerders meer mogelijkheden te willen bieden om deze doelgroep te bereiken.
Tieners zijn slim, zeker, daarin ben ik het met Facebook eens. Veel tieners zijn ook bezig met goede doelen en zijn in staat om updates te posten zonder taalfouten of content die inhoudelijk van een niveau is dat je er als volwassene liever niet meer mee geconfronteerd wordt. En dan heb ik het nog niet eens over de foto’s die ook nu al op internet circuleren waarin tieners zichzelf of hun leeftijdsgenoten laten zien op een manier die op z’n zachts gezegd onhandig is wanneer je toekomstige baas deze onder ogen krijgt voorafgaande aan een eerste sollicitatiegesprek.
Tieners zijn slim, zeker, maar ze zijn ook volop bezig met hun ontwikkelingsproces, met het ontdekken van grenzen. Het voorzien van gevolgen van hun daden, het inschatten van langere-termijn effecten is een van de dingen die in ontwikkeling zijn. Verder houden veel tieners zich -naast diverse goede doelen- bezig met uitgaan, experimenteren met seks, roken, drinken, uiterlijk en andere zaken die in die leeftijdscategorie horen. En ook dat wordt gedeeld: “hep vandaag gespijbelt, me leraar denkt dat ik ziek ben, lachuh” komt van een slimme tiener (4VWO); “brak, had niet zoveel moeten zuipe gister” (inclusief foto; 16 jarig meisje, eindexamenjaar HAVO).
Dus, Facebook, verander de regels, waarschuw de tieners, allemaal prima. Maar schets geen oneerlijk beeld van de werkelijkheid.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Jongeren
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Search30.10.2023
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok
TikTok onderneemt actieSocial Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Online18.05.2023
Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen
Niet overal even welkomGadgets05.04.2023
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen
Social Media15.03.2023
Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders
Verder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023